Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får ingen IP-adress från Airport extreme

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har några macar och mobiler trådlöst mot en Airport extreme kopplad till Bredbandsbolagets nät. Av och till får någon av macarna eller min iPhone ingen IP-adress, dvs några har men inte en eller två. Finns nån gräns för hur många som samtidigt kan vara uppkopplade mot en AE? Den dator som inte får IP-adress är i alla fall med på lokala nätverket och ser de andra datorerna, men ut på nätet kommer man inte. Omstart av AE + datorer hjälper inte, men nästa dag efter längre avstängning funkar det - men då kan nån annan dator inte komma ut... Var ligger problemet? -Har en vag känsla av att detta blivit vanligare senaste tiden med allt fler mobila enheter i lägenheten...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-14 23:43

Den är med på det lokala nätverket, men har ingen IPadress? Låter konstigt....
Vad får de för IPadresser? Alla dina enheter.....

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-15 07:17

Använder du någon form av router / AEn som router?
Om inte så kan det vara så att du använder upp alla DHCPadresser (tror det är 5) som du får dynamiskt av BBB. Som du nämner så har du en del mobila enheter, plus datorer, vilket gör det troligt att din AE fungerar som en switch istället för router.

kenjon: 85.229.195.63, 85.229.203.173; 85.229.193.249. Dessa datorer är inne nu.
Drakfot är nog svaret på spåret - och jag vet inte skillnaden på "switch" resp "router". Ska jag ändra nån inställning - eller köpa nån pryl?

Ursprungligen av matshell:

…och jag vet inte skillnaden på "switch" resp "router".

Enkel förklaring:
En switch är en produkt som expanderar en nätverkszon, medan en router är en produkt som kopplar ihop två olika nätverkszoner…

Men i verkligenheten är det inte så enkelt, men det behöver inte tas upp här…

Det där är IP-adresser från Bredbandsbolaget, där har du bara 5st, så det är grunden till ditt problem.

Din Airport Extreme ska agera router, inte switch. Vilket den bör göra default men i detta fall verkar så inte vara fallet.
Någon som har Airport Extreme kan säkert hjälpa till med inställningar.

Så här är min Extreme konfigurerad:

Jag har en känsla av att du har den i 'Off (Bridge Mode)' eftersom du får de IP-adresserna.

Stämmer. Nu har jag ändrat till "Dela en allmän IP-adress", startade om Extremen, och nu får jag IP-adressen 10.0.1.3, alltså inte längre via BBB.
Tack alla!

Ursprungligen av matshell:

Stämmer. Nu har jag ändrat till "Dela en allmän IP-adress", startade om Extremen, och nu får jag IP-adressen 10.0.1.3, alltså inte längre via BBB.
Tack alla!

Trevligt!

1
Bevaka tråden