Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mini som stationär?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en vanlig pc men funderar på att byta till mac, då skärmen till den är ganska bra (22"samsung) så tänkte jag att mac mini kunde vara ett alternativ. Surfar mest på nätet, ser på youtube klipp, spelar fb spel och lite sånt. Kan den dualboota med win7 funkar vanliga externa hdd på den? Hur är den till typ fm2011? (Windows spel) jag spelar ibland

Den nya Mac Mini är både billigare och kraftfullare så det är nog ett bra alternativ.

Du kan köra med bootcamp, parallels etc för windows. de flesta hårddiskar fungerar så länge de har rätt formatering (du kan formatera den själv). Har aldrig testat fm2011 men det fungerar nog bra.

Skrev på mobilen innan.. Det är alltså min vanliga skärm som är 22" samsung... Behöver man köpa extra sladd eller funkar den? Står iofs att det följer med en hdmi<dvi sladd ser jag nu.. så det bör det ju göra då och tangentbordet/musen är ju kopplat i USB uttag så de bör väl fungera (logitech och clas olsson så kända märken).:)

minne verkar ju lätt att uppgradera själv enligt vad det står så det kommer jag ju inte göra där.. då är frågan 2,5ghz eller 2,3ghz? samma hdd något mer minne på 2,5ghz samt bättre grafikkort.. men 2000kr dyrare och helt ärligt talat kostar ju inte minnen allt för mycket att köpa och sätta i själv så det är grafikkortet i såfall.. men sedan måste man fundera på hur bra det är egentligen

Senast redigerat 2011-08-15 20:46
  • Medlem
  • 2011-08-15 20:52
Ursprungligen av borjeboy:

Det är alltså min vanliga skärm som är 22" samsung... Behöver man köpa extra sladd eller funkar den? Står iofs att det följer med en hdmi<dvi sladd ser jag nu.

Och vad har du för ingångar på den? 22" Samsung säger ingenting. Men har den DVI så funkar det, ja. Tangentbord är nog att rekommendera ett köp på då Mac/PC-bord inte ser likadana ut. Du kan säkert köra med ditt PC-bord, men då gäller det att lista ut hur knapparna sitter på det.
Sen skulle jag rekommendera den fetare 2,5GHz med fetare grafikkortet. Minnen får du 8GB för under 500-ingen, tar man 5 minuter att byta själv.

Ursprungligen av Dalle:

Och vad har du för ingångar på den? 22" Samsung säger ingenting. Men har den DVI så funkar det, ja. Tangentbord är nog att rekommendera ett köp på då Mac/PC-bord inte ser likadana ut. Du kan säkert köra med ditt PC-bord, men då gäller det att lista ut hur knapparna sitter på det.
Sen skulle jag rekommendera den fetare 2,5GHz med fetare grafikkortet. Minnen får du 8GB för under 500-ingen, tar man 5 minuter att byta själv.

aha, visste inte att det var storskillnad på tangentborden :)..

  • Medlem
  • 2011-08-15 21:39

Tips: kika ändå på en iMac 21" också. Prisskillnaden är nästan marginell och du får mer dator "per krona". Den har dessutom en fantastisk skärm. Vad du ska göra med skärmen du har nu? Koppla in den till iMacen och ha dubbla skärmar!

Ursprungligen av Dalle:

Tips: kika ändå på en iMac 21" också. Prisskillnaden är nästan marginell och du får mer dator "per krona". Den har dessutom en fantastisk skärm. Vad du ska göra med skärmen du har nu? Koppla in den till iMacen och ha dubbla skärmar!

har aldrig haft behov av dubbla skärmar

Ursprungligen av borjeboy:

Hur är den till typ fm2011? (Windows spel) jag spelar ibland

FM fungerar även på MacOS, det ligger tom med på samma skiva som du använder för att installera det i windows. Alltså, inga som helst bekymmer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-16 10:29

"Windows-tangetbord" fungerar ofta bra i MacOSX. Jag har kört ett windows-bord två år hemma utan problem och utan några speciella drivrutiner. Detsamma gäller många "Windows möss".

Ska du spela lite på maskinen skulle jag också rekommendera maskinen med snabbare grafik-kort och sätta i 8GB RAM. Beroende på spel är Dual Boot att föredra. MacMini:n är relativt snabb för typen av maskin det är.

8gb i ram kostar ju typ 500kr så ingen dyrare kostnad.. Vidare finns det några problem att installera typ en sådan här till den? Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB - Extern hrddisk - Hitta lgsta pris, omdmen och information eller annan extern hdd? inte så men 500gb är inte jättestort

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-08-16 16:29
Ursprungligen av borjeboy:

8gb i ram kostar ju typ 500kr så ingen dyrare kostnad.. Vidare finns det några problem att installera typ en sådan här till den? Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB - Extern hrddisk - Hitta lgsta pris, omdmen och information eller annan extern hdd? inte så men 500gb är inte jättestort

Inga problem, jag har en sån inkopplad till min iMac. Bara att plugga in och formatera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-16 17:09
Ursprungligen av borjeboy:

8gb i ram kostar ju typ 500kr så ingen dyrare kostnad.. Vidare finns det några problem att installera typ en sådan här till den? Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB - Extern hrddisk - Hitta lgsta pris, omdmen och information eller annan extern hdd? inte så men 500gb är inte jättestort

Alla USB / Firewire-diskar fungerar fint. Ska du primärt köra dem för Mac så formatera dem som HFS+ med skrivverktyget som finns i OSX. Vi kör studio-versionen av WD-diskarna och de rullar på bra.

1
Bevaka tråden