Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plex får fläkten att rusa?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-08-14 17:42

Installerade Plex nyligen. Har allt lagrat på min TC och streamar "ful-film" alltså ej HD. Problemet är att processorn blir närmare 95°c varm. Är det pga att jag hämtar allt från TCn? Inga andra program körs i bakgrunden. Datorn är en Mini av senaste snitt med Core i5 och det fetare grafikkortet.

Plex får min burks fläktar att rusa också, särskilt i menysystemen, inte så mycket under själva filmen. Jag kör det lokalt. Samma sak med en bekants dator. Samma sak med XBMC under Linux, så det är väl något fint arv från XBMC helt enkelt...

  • Medlem
  • 2011-08-14 18:11

Ok, jag konstaterade just att problemet även uppstår när jag spelar musik från mitt iTunes-bibliotek via Plex. Så det är inte bara när jag kikar på streamad film. CPU-användningen närmar sig 80% och det blåser på friskt.
Har det alltid varit såhär med Plex? Jag har mycket begränsad erfarenhet av detta program.

Vet inte heller om det alltid varit så, men jag bytte från Front Row till Plex i våras och det har nog varit så hela tiden. Det har i alla fall kommit flera uppdateringar sedan dess utan att fläktrusandet minskat.

  • Medlem
  • 2011-08-14 19:19

Tråkigt på ett så annars lovande program.

Har just installerat Plex - mediaservern hemma - en Mini - blir Lion snart och då försvinner ju FrontRow. Plex är verkligen ett monster :-D. Nå - det är ju gratis så man får väl inte klaga...men snacka om bloat. Att Plex inte fixar att läsa av iTunes meta - och nöja sig med det utan att sticka ut på nätet och döpa om t.ex. Emil i Lönneberga till något engelskt - är svagt - mycket svagt. Ty sådant är inte alls komplicerat.
Jag tror att jag måste köpa en ATV2 - det verkar vara enda sättet att få iTunes-databasen att visas rationellt och vettigt och utan bloat. Undrar om man kan köpa en i butik här i Sthlm? Bums.

(killarna och tjejerna som kodar Plex borde ta sig en titt på Cupertino-tänket - dom kommer nog garanterat från PC-världen)

  • Medlem
  • 2011-08-14 19:47

Finns tex på NetOnNet i Slagsta. Apple TV (2nd Generation) Strömma media helt trådlöst med Apple TV

Jag hade gärna betalat 100-300 för Plex bara det hade varit bättre kodat.

Jag har fastnat lite för Squire (Squire - Sit. Watch.), som Front Row på steroider. Men bara i Alphastadie än, så mycket som inte är ok ännu. Men det BORDE bli bra när det är klart.

Hmmm...intressant. Har satt upp mig på listan. Kul att dom sitter i Las Palmas på Kanarieöarna :-). För en gångs skull ej amerikaner. EU-bidrag skulle jag tro - spanjackerna vet hur man mjölkar Bryssel :-D.

Ursprungligen av Capeman:

Jag har fastnat lite för Squire (Squire - Sit. Watch.), som Front Row på steroider. Men bara i Alphastadie än, så mycket som inte är ok ännu. Men det BORDE bli bra när det är klart.

Ursprungligen av Zimmerman:

Hmmm...intressant. Har satt upp mig på listan. Kul att dom sitter i Las Palmas på Kanarieöarna :-). För en gångs skull ej amerikaner. EU-bidrag skulle jag tro - spanjackerna vet hur man mjölkar Bryssel :-D.

Ja, det är ett roligt projekt. Är med i "testgruppen" och det är som sagt mycket kvar, men tänk dig ett Front Row med lite uppiffade element, plus automatisk hämtning av filminfo o s v. Hur musikdelen blir vet jag inte, den är inte igång ännu. Men hoppas den blir bättre än Plex. Värt att hålla ett öga på i alla fall.

Musikdelen är ointressant för egen del - jag kör iTunes på servern och kontrollerar med iPhone+Remote.

Ursprungligen av Capeman:

Ja, det är ett roligt projekt. Är med i "testgruppen" och det är som sagt mycket kvar, men tänk dig ett Front Row med lite uppiffade element, plus automatisk hämtning av filminfo o s v. Hur musikdelen blir vet jag inte, den är inte igång ännu. Men hoppas den blir bättre än Plex. Värt att hålla ett öga på i alla fall.

Ursprungligen av Dalle:

Installerade Plex nyligen. Har allt lagrat på min TC och streamar "ful-film" alltså ej HD. Problemet är att processorn blir närmare 95°c varm. Är det pga att jag hämtar allt från TCn? Inga andra program körs i bakgrunden. Datorn är en Mini av senaste snitt med Core i5 och det fetare grafikkortet.

Inte så enkelt att svara på helt enkelt.
Allt är beroende av codec. Vilken codec är det på filmerna? Stöder denna codec acceleration via hårdvara osv.

Jag körde också Plex ett bra tag på min halvgamla iMac. Den blev hur varm som helst och det tog evinnerlig tid att ställa in allt så jag blev nöjd, får rejäla desktop linux-vibbar av det hela. Nu har jag en tyst, sval och krångelfri ATV2 (plus iFlicks) i stället, blev ett enormt lyft faktiskt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-15 11:56

Jag är faktiskt nöjd med Plex... det fungerar riktigt bra.
Jag hade fläktproblemen förut men inte nu längre, det försvann vid en stor uppdatering som kom för ett halvår sedan. Kör det på en snart två år gammal MBP 13" ut via adapter till HDMI ingång på TV och optiskt ljud till förstärkare

1
Bevaka tråden