Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta ethernet-utrustad hemmabio-reciever trådlöst?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 14:37

Jag har googlat mig blå efter ett svar på denna fråga: Går det att använda en AP Express som trådlös brygga till en hemmabioreciever som har ethernetport? Typ så här:

Comhem Netgear-modem <-nätverkabel-> AirPort Extreme <-Trådlöst-> AirPort Express <-nätverkabel-> Hemmabio-reciever.

Problemet är att Comhemmodemet står i en ände av lägenheten och recievern i en annan och jag vill verkligen inte dra en kabel mellan dessa rum.

Nä, ethernet-porten på Airport Express är för att ge den (Airport Express:en) en IP-adress (från router/modem) och sen dela ut via trådlöst.

Trådlös brygga kan den vara, men det är inte det du är ute efter, egentligen, då du vill få den att dela ut IP-adress via ethernet-uttaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 14:46

Men om jag läser http://www.99.se/natverk-sakerhet/248844-airport-express-natverkskort.html så förstår jag det som att det ska fungera.

Första fredagen efter semester, jag är inte jättesnabbtänkt just nu…

Aha, ja men då funkar det ju, jag hade fel.

Kör hårt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 15:24

Det vore i sådana fall mycket, mycket skönt! Jag förstår inte att alla HiFi-tillverkare nu lanserar anläggningar med nätverksmöjlighet, men bara fysisk sådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 15:32

Det kanske är enklare att isolera en ethernetport än ett wifi-chip + antenn? Många har jag förvisso sett ha externa WiFi-lösning likt vissa TV-apparater kör. Fult blir det dock.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-08-12 21:01

Är det en ethernet->wifi pryl du är ute efter? Tex en WNCE2001 ?
Har provat en sådan och var nöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 22:05
Ursprungligen av reboot81:

Är det en ethernet->wifi pryl du är ute efter? Tex en WNCE2001 ?
Har provat en sådan och var nöjd.

Det verkar vara ungefär precis vad jag letar efter!

Har du en Airport Express över så behöver du inte köpa nått nytt. Det är bara att konfigurera upp ett WDS nätverk på din Extreme och låta Expressen ansluta till den som WDS-klient (eller vad det nu heter). Den här karln verkar ha gjort precis det du är ute efter: How to Set Up an Airport Express to Provide a Wired Connection – alexking.org

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-14 10:21
Ursprungligen av suddgummi:

Har du en Airport Express över så behöver du inte köpa nått nytt. Det är bara att konfigurera upp ett WDS nätverk på din Extreme och låta Expressen ansluta till den som WDS-klient (eller vad det nu heter). Den här karln verkar ha gjort precis det du är ute efter: How to Set Up an Airport Express to Provide a Wired Connection – alexking.org

Plötsligt händer det!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-14 22:44

Enklast är nog homeplug, dvs en liten burk med en 230volts hankontakt och Ethernet, en i varje ända. Den skickar över tcpip-paketen genom dina elledningar.
Se Kjell.com, artnr 92501 t ex.

1
Bevaka tråden