Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snygga och bra högtalare för Mac?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag söker nu nya datorhögtalare till min macbook pro.
Krav: Snygga/stilrena, inte för hårt mot plånboken, bra kvalite, subwoofer (ett måste)

Sedan vore det kul och veta vad för högtalare ni använder till er mac.

Några tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-13 06:57

Det snyggaste alternativet är att satsa på en BassJump från TwelveSouth. Det är bara en subwoofer som ansluts med USB 2.0 till din MBP. Fungerar även med andra macar. Runt 900 SEK ligger den på. Tydligen ska den fungera väldigt bra

  • Medlem
  • 2011-08-13 10:48
Ursprungligen av Mcus:

Det snyggaste alternativet är att satsa på en BassJump från TwelveSouth. Det är bara en subwoofer som ansluts med USB 2.0 till din MBP. Fungerar även med andra macar. Runt 900 SEK ligger den på. Tydligen ska den fungera väldigt bra

Bra resehögtalare, men den kan aldrig bli en ersättare till ett riktigt 2.1-system.

Dom verkar vara svårare att få tag i nu än när jag köpte dom, men jag har ett par Audioengine 2 iaf. Huruvida dom är snälla mot plånboken eller inte låter jag vara osagt, jag tycker att dom är värda dom 2 000kr jag gav för dom. Plus att dom i mitt tycke inte behöver en subwoofer så länge man inte har kvartersfest.

Har haft Harman kardon iSub med tillhörande soundsticks sedan 2002. USB-varianten med inbyggt ljudkort. ^_^

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-13 17:20

Behringer MS40, aktiva högtalare.
BEHRINGER: MS40
Du behöver knappast någon extra baslåda till dem.

Vilka högtalare du än skaffar dig, så skaffa dig SRS iWOW och/eller Bongiovi Acoustics iTunes plugin (fungerar inte så bra med Lion ännu) om du ska lyssna på music. Livsförändrande

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-08-13 22:22
Ursprungligen av panther:

Vilka högtalare du än skaffar dig, så skaffa dig SRS iWOW och/eller Bongiovi Acoustics iTunes plugin (fungerar inte så bra med Lion ännu) om du ska lyssna på music. Livsförändrande

Varför ska man ha det? Sånt bara förstör ljudet. Får allt att låta onaturligt

Ursprungligen av niclasc:

Varför ska man ha det? Sånt bara förstör ljudet. Får allt att låta onaturligt

Varför ska man ha bättre högtalare om man inte gillar musik?

Vad som låter naturligt eller onaturligt är definitivt en smaksmak som allt med musik, helt och hållet beroende på vad för slags musik du lyssnar på etc.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-08-13 22:59
Ursprungligen av panther:

Varför ska man ha bättre högtalare om man inte gillar musik?

Bättre högtalare ger bättre ljud, men SRS iWOW och liknande bara förstör tycker jag. Tycker det låter väldigt lustigt när man slår på sånna effekter.

Ursprungligen av niclasc:

Bättre högtalare ger bättre ljud, men SRS iWOW och liknande bara förstör tycker jag. Tycker det låter väldigt lustigt när man slår på sånna effekter.

Som mitt tillägg sade, ALLT med musik är en smaksak. Du TYCKER att det förstör, låter lustigt etc.
För mig har det förändrat lyssnandet på musik via dator, och många TYCKER som jag. Din åsikt har säkert sina anhängare. Men musikskapande handlar i sig om att skapa olika effekter, då kan man ju fråga sig vad som låter onaturligt och naturligt.

Med det vill jag säga att jag är alldeles säker på att vi inte skulle lyssna på samma musik heller.
Musik är en smaksak! Man tycker olika.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-13 23:55
Ursprungligen av panther:

då kan man ju fråga sig vad som låter onaturligt och naturligt.

Att spela upp musik/ljud utan att förvränga är mest naturligt.

En rak och fin kurva ungefär såhär:

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-08-13 23:58
Ursprungligen av Mija:

Som mitt tillägg sade, ALLT med musik är en smaksak. Du TYCKER att det förstör, låter lustigt etc.
För mig har det förändrat lyssnandet på musik via dator, och många TYCKER som jag. Din åsikt har säkert sina anhängare. Men musikskapande handlar i sig om att skapa olika effekter, då kan man ju fråga sig vad som låter onaturligt och naturligt.

Med det vill jag säga att jag är alldeles säker på att vi inte skulle lyssna på samma musik heller.
Musik är en smaksak! Man tycker olika.

Vet att vi är off topic sedan länge. Men du skrev att du var alleles säker på att vi inte lyssnar på samma musik. Kan du inte skriva lite vad du lyssnar på så får vi se om det stämmer.

Ursprungligen av Mija:

Att spela upp musik/ljud utan att förvränga är mest naturligt.

Det tycker jag låter som en förvrängd kommentar
Eftersom jag inte tycker att de plugins jag länkade till förvränger alls, utan framhäver.
Återigen ett TYCKANDE vad som låter naturligt eller onaturligt. Finns inget objektivt svar på smak.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-14 00:03
Ursprungligen av panther:

Det tycker jag låter som en förvrängd kommentar
Eftersom jag inte tycker att de plugins jag länkade till förvränger alls, utan framhäver.
Återigen ett TYCKANDE vad som låter naturligt eller onaturligt. Finns inget objektivt svar på smak.

Det är ju bara att skicka en signal igenom dina plugin och se vad som kommer ut. Kommer det ut något annat än det som kom in så är det förvrängt, färgat som audiofilurena säger.

För att vara lite ontopic så kan jag ju säga att mina vita Bowers & Wilkins CM8 är snygga och bra högtalare. Sådana rekommenderar jag.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-08-14 00:04
Ursprungligen av panther:

Det tycker jag låter som en förvrängd kommentar
Eftersom jag inte tycker att de plugins jag länkade till förvränger alls, utan framhäver.
Återigen ett TYCKANDE vad som låter naturligt eller onaturligt. Finns inget objektivt svar på smak.

Men dom pluginen du nämner ändrar ju och lägger till i musiken sånt som inte fanns från början. Så dom förvränger ju musiken.
Att du sedan tycker att det låter bättre är ju bra. Men musiken är ju förvrängd mot hur det spelades in

Ursprungligen av niclasc:

Men dom pluginen du nämner ändrar ju och lägger till i musiken sånt som inte fanns från början. Så dom förvränger ju musiken.
Att du sedan tycker att det låter bättre är ju bra. Men musiken är ju förvrängd mot hur det spelades in

Man förändrar ljudet som det låter utan plug-ins, ja, förvränger nej. Det är rätt skickliga musikexperter som skapar dessa plug-ins. Väljer man fel inställningar kanske man inte får ut så mycket av det, man kanske får ha lite musiköra själv kanske. Musikerna har väl inte speciella musik set-ups i tanke när de skapar, så gentemot hur det spelades så är all musik är förändrad när de når lyssnarens öron.

Senast redigerat 2011-08-14 00:21
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-08-13 18:40
Ursprungligen av julian-c:

Jag söker nu nya datorhögtalare till min macbook pro.
Krav: Snygga/stilrena, inte för hårt mot plånboken, bra kvalite, subwoofer (ett måste)

Sedan vore det kul och veta vad för högtalare ni använder till er mac.

Några tips?

Vilken summa tar för hårt i plånboken? Det är ju väldigt individuellt....

Jag kör med de inbyggda högtalarna i min iMac, inget fantastiskt ljud, men det funkar för mina behov. Behöver jag bättre ljud kopplar jag den till stereon med Bose-högtalare.

Jag kan rekommendera HiFi-klubbens aktiva högtalare:
ARGON 7350A v2 hgtalarsystem | Hi-Fi Klubben

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-14 00:11

Nej nej nej...det handlar inte om smak.

Att förändra orginalet, att modifiera, gör att det blir något helt annat. Måhända att lyssnaren, i detta fallet du, gillar det men det är inte naturligt. Det naturliga är att presentera ljudet för sina öron på ett icke-modifierat sätt som kompositören skapade det. Det som är objektivt är vad man tycker om, vad man tycker är bra musik. Vad som är naturligt är att spela upp musiken oförändrad, så som kompositören menade att det skulle höras. Om detta råder det ingen tvekan.

Ursprungligen av zinned:

Nej nej nej...det handlar inte om smak.

Att förändra orginalet, att modifiera, gör att det blir något helt annat. Måhända att lyssnaren, i detta fallet du, gillar det men det är inte naturligt. Det naturliga är att presentera ljudet för sina öron på ett icke-modifierat sätt som kompositören skapade det. Det som är objektivt är vad man tycker om, vad man tycker är bra musik. Vad som är naturligt är att spela upp musiken oförändrad, så som kompositören menade att det skulle höras. Om detta råder det ingen tvekan.

Nej, det handlar inte om något annat än smak!
Om du vill ha datorhögtalare, med eller utan plug-ins, synth eller annan programvara. Lyssna på musik i set-ups i allt från iPod eller iPhone upp till >100k musikanläggning. Det handlar i allra högsta grad av vad du anser och TYCKER är en musikåtergivning som du gillar.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-14 00:33

Smak möjligen på så sätt att välja mellan hi-fi och lo-fi. Du gillar lo-fi.

High fidelity - Wikipedia, the free encyclopedia
High fidelity—or hi-fi—reproduction is a term used by home stereo listeners and home audio enthusiasts (audiophiles) to refer to high-quality reproduction of sound [1] or images, to distinguish it from the poorer quality sound produced by inexpensive audio equipment. Ideally, high-fidelity equipment has minimal amounts of noise and distortion and an accurate frequency response.

Low fidelity - Wikipedia, the free encyclopedia
Low fidelity or lo-fi describes a sound recording which contains technical flaws such as distortion, hum, or background noise, or limited frequency response. The term "low-fidelity" is used in contrast to the audiophile term high fidelity or "hi-fi", which refers to stereo equipment that very accurately reproduces music without harmonic distortion or unwanted frequency emphasis or resonance.

Ursprungligen av Mija:

Smak möjligen på så sätt att välja mellan hi-fi och lo-fi. Du gillar lo-fi.

Lägg av nu, du har ingen aning om vad jag gillar med hänseende av att jag gillar plug-ins till datorhögtalare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-14 00:57

Du gillar att modifiera en ljudkälla, du gillar INTE att lyssna på musiken så som skaparen menade att det skulle höras.

Ursprungligen av zinned:

Du gillar att modifiera en ljudkälla, du gillar INTE att lyssna på musiken så som skaparen menade att det skulle höras.

Som jag sa i ett tidigare inlägg, du modifierar alltid ljudkällan oavsett vilken set-up du har enligt din specifika smak. Det brukar vara bäst att åka hem till kompositören annars och lyssna live. Det är ganska omodifierat då.

Även om många argument mot panther är formellt korrekta, så missas en väsentlig sak:

I stort sett all skickligt producerad musik mastras på högkvalitativ utrustning, som jag personligen förmodar är ganska neutral i sin klangfärg. Det är under dessa förutsättningar den slutliga ljudbilden tas fram.

Om man sen spelar upp denna musik på en enhet som har en jättedip i mellanregistret, så måste ju denna dip kompenseras för att komma tillbaka till originalet.

Lägger man ner mycket pengar på neutrala högtalare och har en bra signalgång, så vill man nog inte manipulera ljudet i onödan. Men har man å andra sidan högtalare som är "snälla mot plånboken", så tycker jag inte det är orimligt att man själv gör ett försök med EQ på en skiva som man känner till väl, för att få tillbaka den ljudmiljö man själv trivs bäst med.

Om panther anser sig ha hittat ett lätt och snabbt sätt nå bra resultat (och många av hans/hennes kompisar håller med), så känns en stor diskussion rätt onödig. Det handlar ju här om personliga åsikter om vad som låter bra. Om du vet att panthers tips inte var till dig, så är det bara att hoppa över och läsa vidare...

Och så lägger vi ner det sidospåret, och återgår till att tipsa om högtalare.

Fler inlägg på det sidospåret kommer definitivt att raderas. De befintliga inläggen får stå kvar tills vidare.

/Mod

Jag har M-Audio AV30 Mk2 (som finns på Netonnet för 849 kr) till en av mina datorer. De duger bra till att kolla på film i datorn och även en del musik, tycker jag trots att jag är gammal audiofil. Man får dock vad man betalar för, även om man nu för tiden får mer för pengarna än man fick för t.ex. 20 år sen. Men hade jag fått prova dem först så hade jag nog valt den större modellen AV40.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-14 13:11

Vill du lägga pengar på riktigt bra högtalare som matchar utseendet på ex. en iMac / MacBook Pro tror jag amphion passar rätt bra ihop med en sådan. Annars är Dynaudio grymma på högtalare. Förslagsvis kör du en Nuforce Icon 2 för att driva dem. Men ja, här pratar vi runt 10 000 kr och inte 1000 kr..

Själv kör jag en Nuforce Icon 2 till MacPro:n och ett par äldre Dynaudio högtalare - den/de fungerar fenomenalt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-14 13:20

Ska man titta på billigare saker har vi ett par Bose Companion 2 Series II på jobbet som låter förvånansvärt bra. De ligger kring 1000 kr.

Bevaka tråden