Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plex klient för AppleTV gen2

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-28 20:14

Hej,

Vi är ett par stycken som försöker få till en schyst Plex klient till AppleTV gen2 (den lilla svarta).
Det är alltså en klient som körs på AppleTV men hämtar all data och streamar från en Mac med Plex installerat.

Just nu fungerar de mest basic grejerna så som film, musik och tv-serier.
Vi jobbar på att få upp den i samma nivå som Plex på iPhone/iPad.

Förutsättningar för att det ska fungera är att du har Plex installerat på en Mac och att du har jailbreak:at din TV.
För enkelt jailbreak använd Seas0nPass

Instruktioner för att installera
(mer utförliga instruktioner här: Apple TV Plex Client Install - Plex

  1. Starta din TV och logga in med ssh (byt ut apple-tv.local till IP adressen till din TV om inte apple-tv.local fungerar hos dig)

    ssh [email protected]

    Den kommer att be om lösenordet, vilken är alpinei originalutförandet. Se till att du byter till något annat sen!

  2. Eftersom det inte finns något GUI till Cydia får du använda terminalkommandon istället för att lägga till "repos"

    echo "deb http://www.ambertation.de ./downloads/PLEX/" > /etc/apt/sources.list.d/plex.list
    echo "deb http://awkwardtv.tv/ stable main" > /etc/apt/sources.list.d/awkwardtv.list
  3. Uppdatera nu Cydia databasen så den vet vilka program som finns tillgängliga i ovanstående repos

    apt-get update
  4. Installera Plex klienten (och de paket den är beroende av)

    apt-get install com.plex.client-plugin
  5. Installationsskriptet kommer försöka starta om TV interfacet automagiskt för att den ska snappa upp Plex. Lyckas den inte så kan du göra det själv manuellt:
    (om du kör 4.2)

    killall AppleTV

    (om du kör 4.1/4.0)

    killall Lowtide

Nu är du klar.
Du bör nu ha Plex i menyn. Vill det sig inte med Plex så kan du be om hjälp här.

Uppdateringsinstruktioner
Då och då släpper vi uppdateringar med buggfixar och nya funktioner. För att uppdatera gör du som följer:

  1. Logga in på din TV med ssh

    ssh [email protected]
  2. Uppdatera källorna och uppgradera installerade program

    apt-get update
    apt-get upgrade

Har du funderingar eller problem, rapportera gärna här eller på Plex-forumet för just denna klienten: Apple TV (2nd Gen) - Plex Forums

mvh
b0bben

Riktigt bra initiativ. Tack! Provar i eftermiddag och återkommer med funderingar eller problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-29 11:00

Mycket bra initiativ.
Men, ssh? tyvärr har jag ingen aning
Kör en mini med Plex9, ett par MBP med Plex9 och fick en ATV2 igår som jag gärna har Plex på såklart.
Så snälla, förklara det här med SSH som för en femåring

Öppna terminalen på din Mini, skriv ssh <ip-adressen till ATV2>, utan <> såklart.
Logga in och gör det magiska som b0bben skrev.

Ursprungligen av keptang:

Öppna terminalen på din Mini, skriv ssh <ip-adressen till ATV2>, utan <> såklart.
Logga in och gör det magiska som b0bben skrev.

Förutsatt att den är Jailbreakad, sök på Seas0nPass och ta hem det så kan du jailbraka din AppleTV om du inte redan gjort det.

//Stefan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-29 13:08

Jag får inte in min i DFU mode. Har ingen power inkopplad, kopplar in enbart microUSB och ATV2 blinkar till en gång. Trycker på MENU och PLAY samtidigt, det kommer en blink i ATV2. Efter ca 5-6 sekunder börjar den blinka snabbt. Har provat att släppa precis när de snabba blinkningarna börjar, när det har gått 7 sekunder, och även hållit inne ännu längre. Inget resultat. Något förslag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-29 14:36
Ursprungligen av kenjon:

Jag får inte in min i DFU mode. Har ingen power inkopplad, kopplar in enbart microUSB och ATV2 blinkar till en gång. Trycker på MENU och PLAY samtidigt, det kommer en blink i ATV2. Efter ca 5-6 sekunder börjar den blinka snabbt. Har provat att släppa precis när de snabba blinkningarna börjar, när det har gått 7 sekunder, och även hållit inne ännu längre. Inget resultat. Något förslag?

Hej,

När du har kopplat in din ATV med usb så ska du låta den vara ett par sekunder tills den blinkar regelbundet men snabbt. Sen kopplar du in power och börjar greja.

Blinkar den inte regelbundet så måste du köra en ny restore igen.

//b0bben

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-31 12:40
Ursprungligen av b0bben:

Hej,

När du har kopplat in din ATV med usb så ska du låta den vara ett par sekunder tills den blinkar regelbundet men snabbt. Sen kopplar du in power och börjar greja.

Blinkar den inte regelbundet så måste du köra en ny restore igen.

//b0bben

Den blinkar inte regelbundet efter USBinkopplingen varken utan eller efter en ny Återställning. Har väntat flera minuter.... Har jag hållit inne MENU och PLAY i 5-6 sekunder, börjar den blinka snabbt. Aldrig annars.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-31 15:46
Ursprungligen av kenjon:

Den blinkar inte regelbundet efter USBinkopplingen varken utan eller efter en ny Återställning. Har väntat flera minuter.... Har jag hållit inne MENU och PLAY i 5-6 sekunder, börjar den blinka snabbt. Aldrig annars.

Du har inte i powersladden i början? Du ska dra ut alla sladdar ur ATVn, sen stoppa in endast USB och låta den vara ett par sekunder tills den börjar blinka...

Funkar det inte så använd pwnagetool för att sätta den i DFU läge, den berättar när du har gjort rätt.

//b0bben

Spännande. Men vad är skillnaden på denna Plex klient och de som redan finns ute, typ ATV Flash? Hur se möjligheten ut att få subtitles att fungera med plex på ATV2:n?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-31 15:45
Ursprungligen av Lé Contemplator:

Spännande. Men vad är skillnaden på denna Plex klient och de som redan finns ute, typ ATV Flash? Hur se möjligheten ut att få subtitles att fungera med plex på ATV2:n?

Hej,

Menar du Plex som finns med i ATV Flash? De kör en gammal version av vår klient tror jag...

Subs finns inte än, men det kommer...

//b0bben

Ursprungligen av Lé Contemplator:

Spännande. Men vad är skillnaden på denna Plex klient och de som redan finns ute, typ ATV Flash? Hur se möjligheten ut att få subtitles att fungera med plex på ATV2:n?

ATV Flash är ett jävla hittepå som man skall hålla sig borta ifrån. Hoppas du inte köpt skiten....

Ursprungligen av PeeMaN:

ATV Flash är ett jävla hittepå som man skall hålla sig borta ifrån. Hoppas du inte köpt skiten....

Vad är det som är dåligt med aTV Flash Black? Kommer att köra den då den kommer i skarp version, har fått riktigt bra betyg på AppleTV gen 1.

//Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Vad är det som är dåligt med aTV Flash Black? Kommer att köra den då den kommer i skarp version, har fått riktigt bra betyg på AppleTV gen 1.

//Stefan

det känns bara som en väldigt onödig applikation som ligger och tar plats. Det mest hutlösa är att de tar betalt för en produkt som egentligen bara installerar saker som är freeware och väldigt open-source. ATV Flash Black kan bli intressant först när (om) de får till de features som det pratas om, såsom DVD-uppspelning och det där.

Jag har installerat klienten nu men har problem. Jag fick in programmet på ATV2. När jag markerade PLEX fick jag upp två alternativ: settings och other servers. Klickade jag på other servers så fick jag upp namnet på min server (antar jag). Men jag kunde inte klicka på den. Ingenting hände. Sedan kollapsade Apple tv och nu har jag bara en svart skärm? Jag gör detta främst för att få in SVT och TV4 play, så jag uppskattar verkligen initiativet, tack!

Edit: Var bara brandväggen som spökade.

Senast redigerat 2011-02-03 13:47
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-25 01:38

Hej all,

Vi har äntligen släppt version 0.7.1 av Plex klienten för ATV.

Instruktioner och annat här: Plex client for AppleTV (gen2) version 0.7.1 now available - Plex Forums

//b0bben

Ursprungligen av b0bben:

Hej all,

Vi har äntligen släppt version 0.7.1 av Plex klienten för ATV.

Instruktioner och annat här: Plex client for AppleTV (gen2) version 0.7.1 now available - Plex Forums

//b0bben

Har ni fixat 5.1 stöd än?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-25 23:40
Ursprungligen av PeeMaN:

Har ni fixat 5.1 stöd än?

Ja, AC3 passthru finns nu.
DTS har vi lite strul med ff, ATVn vill inte skicka igenom det av nån anledning som vi inte har hittat än.

//b0bben

Har installerat 0.7.1 nu, ska testas i kväll. Keep up the good work!

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Har installerat 0.7.1 nu, ska testas i kväll. Keep up the good work!

Dito fast jag ska bara vänta till dess att frun vaknar eftersom ATV:n är placerad i sovrummet. Men som hon sover så dröjer det:)

Synd bara att undertexterna inte verkar vara fixade på ATV versionen än (om jag ska gissa från ett inlägg)

Det verkar som att undertexterna fungerar nu även om fonten var aningen stor (om jag säger som så:)

Har dock lite problem - det är inte alla filmer som går att se - men jag misstänker att det är något serverproblem tillsammans med min NAS som orsakar det problemet. Jag får samma problem som Qonos rapporterar (men inte på alla filmer)

Senast redigerat 2011-04-25 13:06
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-25 08:04

Får inget att fungera med nya plex. eller alla omslagen visas men varenda fil jag väljer får jag att filen inte kan visas.
Vet inte om nått blivit skumt här, eller för det är för jag råka uppdatera apple tvn till senaste os verionen utan att tänka till när den kom?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-25 08:44
Citat:

An error occurred loading this content.
Try again later.

Detta får jag på alla de filmer jag har försökt spela.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-25 22:21
Ursprungligen av Qonos:

Detta får jag på alla de filmer jag har försökt spela.

Tjena,

Sorry to hear.

Har du lite detaljer på filmerna? Codec o bitrates o sånt nördigt?
Vilken version av Plex kör du på mac:en? 0.9.2.7 funkar bäst med senaste ATV versionen.

Prova gå in i "Settings" och sätt kvalitén till "Better" och prova igen.

//b0bben

Jailbreakad ATV2 hittas ej av datorn.

Tjena, hoppas att ni kan hjälpa mig lite här!
Det är så att jag har jailbreakat min atv 2 till 4.2.1 med hjälp av pwntool, installerade plex 0.6.7 via NitoTV.
Installerat och och startat om den, har fått upp plex i menyn och installerat plex i min imac 10.5.8 och lagt in all media i den.

Men apple tv hittar inte min dator?
macen går via kabel och apple tv via trådlöst, kan det vara någon port som gör att dem inte hittar varandra ?

läst en hel del om att man ska ssh? men behövs det nu när man installerar via NitoTV ?

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Mvh Stephan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-24 13:42
Ursprungligen av stephan.s:

Tjena, hoppas att ni kan hjälpa mig lite här!
Det är så att jag har jailbreakat min atv 2 till 4.2.1 med hjälp av pwntool, installerade plex 0.6.7 via NitoTV.
Installerat och och startat om den, har fått upp plex i menyn och installerat plex i min imac 10.5.8 och lagt in all media i den.

Men apple tv hittar inte min dator?
macen går via kabel och apple tv via trådlöst, kan det vara någon port som gör att dem inte hittar varandra ?

läst en hel del om att man ska ssh? men behövs det nu när man installerar via NitoTV ?

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Mvh Stephan

Tjena,

Du bör installera minst version 0.7.1 (det finns 0.8 beta4 också om du känner dig manad).
Instruktioner finns här: Plex client for AppleTV (gen2) version 0.7.1 now available - Plex Forums

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-01 12:28

Hejsan,
jag sitter här och får inte igång mina filmer på plex.
För att lösa problemet så tog jag bort PLex på min ATV2 och sen installera det igen. Jag uppgradera även plex på min imac.

Men det är fortfarande samma problem jag klickar på en film för den ska starta så blir det bara så här
http://img194.imageshack.us/img194/1456/photo1bh.jpg
och det är på alla typer av filmer mkv, avi mm

på imacen kör jag Version 0.9.2.5-399b8bb
på ATV2 kör jag Version 0.7.1

Någon som råkat ut för samma problem?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-13 10:19

Ingen som har någon susning?

  • Medlem
  • Boston
  • 2011-09-13 20:35

Grymt initiativ BObben. Köpte en ATV häromveckan och jailbreakade och la in Plex igår. Senaste versionen av iOS på ATV:n så en något crashbenägen prerelease av Plex men älskar det ändå. Ser kanonsnyggt ut, spelar alla format jag vill och mitt bak kommer vara fast i soffan alldeles för mycke' framöver.

Hej! Jag funderar på att köpa en ATV 2 och installera plex klienten och där med flytta bort min iMac från vardagsrummet. Ett par frågor har dykt upp, funkar det att streama HD material med .11g wifi eller krävs det n standard för detta? Hur fungerar det med subtitles? Jag har inte helt fått grepp i hur Plex fungerar med det, jag laddar nästan alltid hem dessa separat, men ibland så har plex själv hittat, om jag fattat rätt. Dock har jag aldrig fått det att fungera med min iPad. Hur som helst, kan jag ladda ner separata subs och välja dessa i Plex till Apple TV?

Bevaka tråden