Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Album med två olika artister

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-08-12 15:32

Jag har fått hjärnsläpp, så lite hjälp skulle uppskattas.

Jag har ett album; The Remix Wars: Strike 2 - Front Line Assembly Vs. Die Krupps där det är två grupper som gjort tre nya mixar vardera. Hur sorterar jag in detta album bäst i iTunes?

Jag vill ju hitta albumet under Front Line Assembly lika väl som under Die Krupps, inte bara de låtar de gjort till albumet. Går det att åstadkomma?

Beror på vilken info som finns i låtarna. Artist, Album och låtnamn. Dessa kan du sortera på. Dvs, sorterar du på album så bör du se dessa mixar i samma album, trots olika artister. Sorterar du per artist så ser du de per artist, ja du hajar

Du har markerat albumet som "Compilation/Samling" antar jag? Funkar bra för mig.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-08-12 17:31

Som de skriver ovan, har du bara kryssat i Compilation så skall det fungera bra. Samt att Album Artist ej bör vara ifyllt.

Ursprungligen av Capeman:

Som de skriver ovan, har du bara kryssat i Compilation så skall det fungera bra. Samt att Album Artist ej bör vara ifyllt.

Yep, eller sätt Album Artists till Various Artists.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-08-12 22:29

Så långt är jag med och allt är A OK, men om jag går in på Die Krupps i iTunes Artistlista så dyker tre av låtarna upp -de Die Krupps gjort givetvis, men de andra tre låtarna ligger under Front Line Assembly. Skulle jag flytta albumet till min iPhone så får jag bara tre av sex låtar om jag inte söker upp den under Various Artists.

Går det att lägga in dubbla artistnamn under Sortering? Så att _hela_ albumet ligger under bägge artisterna? Eller ska jag bara knipa igen och vara nöjd?

Ursprungligen av NikEd:

Så långt är jag med och allt är A OK, men om jag går in på Die Krupps i iTunes Artistlista så dyker tre av låtarna upp -de Die Krupps gjort givetvis, men de andra tre låtarna ligger under Front Line Assembly. Skulle jag flytta albumet till min iPhone så får jag bara tre av sex låtar om jag inte söker upp den under Various Artists.

Går det att lägga in dubbla artistnamn under Sortering? Så att _hela_ albumet ligger under bägge artisterna? Eller ska jag bara knipa igen och vara nöjd?

Om jag förstår dig rätt vill du alltså ha låtar som Front Line Assembly INTE gjort under just Front Line Assembly? Och låtar som Die Krupps INTE gjort ska ligga just under Die Krupps? Det låter... knöligt? Är det inte bättre att bara lägga till albumet istället och spela upp den därifrån? Så gör jag med t ex Sidewalk Headliners-plattan, en dubbel-CD med massa olika artister. Vill jag lyssna på hela skivan så går jag bara via Album istället för Artist.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-08-13 17:13

Tja, så kan man sammanfatta det. Jag vill kunna se _hela_ albumet i iTunes under resp artist, inte bara de låtar de gjort i albumet -om möjligt. Jag har en massa album med div artister och de ligger under Various Artists i iTunes, inga problem där, men just denna platta skulle jag helst hitta (hela) under dessa två artister.

I min iPhone så väljer jag ofta Album när jag ska lyssna eftersom jag har en hel del samlingsalbum, men i iTunes så har jag ju Artist-listan när jag jag ska hitta åt en platta som jag vill föra över till iPhonen och om jag tar den från en av artisterna så får jag ju bara med 3 låtar, om jag inte låter den sorteras under Various Artists -vilket känns lite fel eftersom det är Die Krupps versus FLA...

Så, min förhoppning var att det gick att välja att sortera in albumet under mer än en artist (eftersom det är två).

Fast en artist är ju en artist och kommer således synas under Artist.
Annars får man välja album.
Alternativt Compilations, och då välja den under Compilations.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-08-22 00:19

Ledsen att jag inte kommenterat! Jag inser att det jag vill åstadkomma inte går i iTunes så jag löste det genom att ange en artist i sorteringen.

1
Bevaka tråden