Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Defekt grafikkort?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Startade min MBP -09 för en vecka sedan och möttes av denna fruktansvärda syn. Det kom efter att jag hade haft med datorn i väska på stan, men kan inte komma ihåg att jag har slått emot någonting.

Lyckades "komma in" i datorn så att jag kunde se mina filer genom att starta den i "felsäkert läge", men problemet kvarstod eftersom jag inte kunde koppla in någon extern hårddisk då USB-portar och ethernet var avstängt. Så filerna finns kvar på datorn och därför gissar jag att i allafall hårddisken är intakt men frågan kvarstår, vad tror ni extremt kompetenta människor på 99's forum att det kan bero på? Finns det någon sätt man kan komma runt det här och få tillgång till hårddisken? Samt, tror ni det är grafikkkortet som vikt hädan?

Stort tack för hjälpen.

Simon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-09 21:03

Var skärmen "normal" i felsäkert läge?
Det är helt säkert grafikkortet hursom. Kan datorn ha varit på i väskan och gått varm så det stekt grafikkortet? I vissa fall med halvskadade grafikkort kan man få en liten stunds funktion innan värmen går upp, tex om man ställer upp fläktar till max.
Det ser ut att vara MBP före unibody (alltså årsmodell före 2009)? Koll på modeller här

Dina filer bör du kunna rädda genom att ta ut hårddisken och sätta den i ett externt kabinett.
Du hittar beskrivningar här: MacBook Pro Repair - iFixit

Du kan också boota den i Target Disk Mode och komma åt datan från en annan Mac.

Nja, skärmen var prickig men fullt läsbar även i felsäkert läge. Datorn var på i väskan så det kan säkert vara vad som hänt.

Inte stenkoll på modellerna, köpte den begagnad -09 så det var nog där jag fick det från.

Tack för tipsen, ska testa de så fort som möjligt.

Tror ni det är värt att köpa nytt/begagnat grafikkort till den, eller är det bättre att den får gå i graven?

Hej

Det går inte att byta grafikkort utan det är hela logikkortet som måste bytas. Alltså bör det vara enklast och mest ekonomiskt riktigt att köpa en ny dator.

Ursprungligen av Capeman:

Det går inte att byta grafikkort utan det är hela logikkortet som måste bytas. Alltså bör det vara enklast och mest ekonomiskt riktigt att köpa en ny dator.

Nja, det kan mycket väl gå på den förlängda garantin som Apple tillämpar för de MBP-modeller som drabbats av Nvidia-debaclet.

Jag har bytt moderkort tre ggr på min, även efter att den treåriga garantin löpt ut. Senast förra sommaren. Kostade inte en krona och inga besvärliga frågor eller byråkrati. Bara lämna in och hämta nästa dag.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Nja, det kan mycket väl gå på den förlängda garantin som Apple tillämpar för de MBP-modeller som drabbats av Nvidia-debaclet.

Gäller den fortfarande hos Apple egentligen?

Edit: Glöm det, jag tänkte på något annat.

Senast redigerat 2011-08-12 17:42
Ursprungligen av M. Sundbom:

Nja, det kan mycket väl gå på den förlängda garantin som Apple tillämpar för de MBP-modeller som drabbats av Nvidia-debaclet.

Jag har bytt moderkort tre ggr på min, även efter att den treåriga garantin löpt ut. Senast förra sommaren. Kostade inte en krona och inga besvärliga frågor eller byråkrati. Bara lämna in och hämta nästa dag.

Tänkte inte på det, fokuserade bara på den "vanliga" garantin i och med att den var köpt begagnad 2009.

Okej. En fråga då, hur kollar man ifall man har någon extragaranti för Nvidias grafikkort?

Tack så grymt mycket för alla svar, får kolla om jag kan hitta något annat prisvärt att köpa ifall inte garantin gäller?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-08-13 22:00

Fast om din dator är från 2009 så räknas den inte in i det här programmet, se mattiLs länk.

1
Bevaka tråden