Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacPro och RAM-minnesproblem

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 13:55

Jag vet inte exakt när detta skedde men jag upptäckte idag att min MacPro endast visar 4 av dess 8 GB minne. Maskinen är en 2008-model med 2st risers á 4 minnesplatser. Efter att ha tagit ut och flyttat runt minnen VERKAR felet vara en eller fler moduler då system info appen visar att olika-slottar har minne i sig nu.

- Finns någon bra lösning för att testa minnen på?
- Har 10.7 blivit kinkigare i val av minne?
- Vet någon vilken "Riser" som är A resp. B?
- Måste alla 8 platser ha samma storlek eller måste man bara sätta in samma storlek på minne parvis?

Senast redigerat 2011-08-12 15:30
Ursprungligen av Erik.dv:

- Vet någon vilken "Raiser" som är A resp. B?

"A" är den övre.

Apple - Support - Manuals

Och det heter riser, inte raiser.

Ursprungligen av Erik.dv:

- Har 10.7 blivit kinkigare i val av minne?

Vet inte. Jag har en Mac Pro av samma modell, och den hittar allt sitt minne (6 GB), även i 10.7.

Ursprungligen av Erik.dv:

- Finns någon bra lösning för att testa minnen på?

Memtest 4.2

Ursprungligen av Erik.dv:

- Måste alla 8 platser ha samma storlek eller måste man bara sätta in samma storlek på minne parvis?

Nej, alla måste inte ha samma storlek. Jag har 2x1GB (originalminnena som följde med datorn) och 2x2GB.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, alla måste inte ha samma storlek. Jag har 2x1GB (originalminnena som följde med datorn) och 2x2GB.

Parvis. Jag vet att det är det du menade men kan kanske förtydliga att de måsta vara SAMMA i varje par.

Jag har satt i 10GB i min Mac Pro 2.66GHz och tyckte den tog längre tid att börja start-up än med 2GB, men inga problem att se allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 15:29

Jag prövade även att resetta PRAM / PMU / SMU. Ingen skillnad där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 14:31

Tack Jesper!

Omstart i Bootcamp visar också bara 4GB minne så det är något lurt. När jag flyttade om minnena gick de från att populera riser AABB till bara BBBB så troligen ett par moduler som strular.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 14:34

Hittade även följande sida:
Mac Pro: How to remove or install memory

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 15:26

Jag blir fan inte klok på det här. Jag har flyttat runt minnen och kollat vilka som fungerar och inte parvis. En minnesmodul verkar inte vilja vara med. Men när jag sätter in de 6 par som borde fungera får jag ändå bara 4GB minne…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 15:51

- Minnen i A1 A2 A3 A4 fungerar.
- Minnen i A1 A2 A3 A4 B1 B2 visar att B1 och B2 inte har minnen i sig.
- Tar jag samma minnen som fanns i B1 och B2, där de inte fungerade ovan, och sätter dem i A1 och B1 fungerar de (använder bara 2 moduler här).
- Flyttar jag runt A1 A2 B1 B2 fungerar det också (4 moduler används)

Va tusan…

Är du säker att du inte blandat ihop minnena från två olika par?

Vet inte hur känsliga Mac Pro är, men vet att PowerMac G5orna är riktigt kinkiga med blandade par även där minnena är precis likadana men inte parade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 16:10

Med ett par räcker det med samma tillverkare / hastighet / storlek på minnet?

Ursprungligen av Erik.dv:

Med ett par räcker det med samma tillverkare / hastighet / storlek på minnet?

Det gjorde inte det på G5orna och jag har hållit alla mina minnespar på min 10GB (6x1GB 2x2GB) tillsammans.

Vet ej...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 16:13

Jag har testat A1 A2 B1 B2 där de INTE matchar i form av tillverkare och där fungerar det fint men alla är ju EEC 800 Mhz PC 6400 1GB minnen. Sätter jag in två till minnen händer inget i vare sig A3 A4 eller B3 B4 (enligt apple bör de installeras i A3 A4).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 16:39

Någon som har tips på var man rel. billigt köper 2st 1GB eller 2st 2GB moduler?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 16:24

Tittar jag i System Information kan jag faktiskt se att de olika modulerna har olika tillverkare även fast de är brandade likadant utvändigt.

Manufacturer: 0x80AD
Manufacturer: 0x05F7

Skumt! Nu har jag fått 6GB att fungera i varje fall… Framsteg. Kopplar åter i all 8GB så får vi se, det kanske var en miss-match vad gällde paruppsättningen.

Kanske långsökt, men kan datorn ha hamnat i något sorts primitivt (=Windows) 32-bitars läge och därmed inte kan se mer än 4 GB minne? Jag vill minnas att bootcamp/windows i sällsynta fall kan sabotera efi, men det tror jag inte borde påverka hur mycket minne Mac OS X ser. Symptomen var snarare att OS X inte gick att starta överhuvudtaget.

Blir det samma sak om du bootar från en SL-skiva?

edit: såg nu att du fått igång 6 GB. Glöm mina spekulationer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 16:36

Nu har jag alla 8 minnena i igen och jag får upp 6GB totalt så ett par är väck vilket är det som nu sitter i B3 B4. Troligen fanns detta par i B1 B2 tidigare eller dyligt vilket kanske gör att hela rise B fungerar alls?

Bra gjort! Sånt där är sjukt irriterande.

Köp 2x4 GB om tänker köpa mer minne och har råd. Jag har själv 14 GB i min Mac Pro (2008) och tycker att det är ett stort lyft mot de 6 jag hade innan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 16:48

4GB modulerna är lite mindre prisvärda och "lösningen" går upp ganska mycket i pris.. hmm..

Jag betalade 1839+mons i feb 2011. Köpte iofs via universitet vilket kan ge viss rabatt.

KTA-MP800K2/8G: Kingston - Minne - 8 GB : 2 x 4 GB - FB-DIMM 240-pin - DDR2 - 800 MHz / PC2-6400 - Fullt buffrat - ECC

Det verkar dock som Kingston slutat att erbjuda denna produkt. Kan inte hitta den på deras hemsida längre.

Och på Apple Store möts man av "För tillfället finns inget minne tillgängligt för den modellen".

Men det kan nog fungera med motsvarande standardminne utan de speciella kylflänsarna finns på originalminnena (inkl. kingston-minnena ovan)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-14 13:02

För att svara på fråga om mängden minne ställer jag mig lite osäker till om jag vill investera mer pengar i denna maskin. Det till trots är det nog en av de mest prisvärda mac:ar jag någonsin köpt och håller måttet väl än idag. Relativt sätt är dock minne väldigt dyrt till en MacPro 2008 jämte MacPro 2010.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-14 13:00

Det var / är ett minne som är dött. Är det standard med livstidsgaranti på RAM eller är det bara vissa tillverkare som har det? Tror allt är köpt på Macoteket för runt 3 år sedan.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det var / är ett minne som är dött. Är det standard med livstidsgaranti på RAM eller är det bara vissa tillverkare som har det? Tror allt är köpt på Macoteket för runt 3 år sedan.

De flesta brukar ha två år. Dock har man reklamationsrätt i tre år, förutsatt att tillverkaren kan bevisa att felet alltid har varit där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 12:12

Macotekets ganska förvirrande "RMA" system till trots måste jag säga hatten av till dem som löste mitt minnesärende relativt smidigt. Nytt minne kom med bud idag - hoppas saker fungerar i kväll. Detta löstes ut som ett garanti-ärende - trevligt!

1
Bevaka tråden