Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa begagnad iMac och smidigt föra över allt från den gamla iMacen - Hur gör man?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2011-08-12 07:54

Jag har i princip bara köpt nya datorer, iMacs de senaste 10 åren, vilket gjort det extremt lätt att föra över rubbet från min gamla iMac och få den nya att se exakt likadan ut, sett till var alla filer, program m m hamnar, eftersom installationsprogrammet frågar mig om jag har en gammal mac och vill sköta det hela automatiskt.

Jag undrar hur man får den processen att starta upp om man köper en begagnad mac?

Migrationsassistenten eller återställ från TimeMachine.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2011-08-12 08:32

Jag visste inte att man kunde återställa via TimeMachine på en ny dator när det gäller filerna m m på den gamla?

Migrationsassistenten googlade jag fram att den ska finnas i programmappen. Den jag hittar på min nuvarande dator där är "Flyttassistent". Är det det samma?

Samma app. Den heter Migration assistant på engelska. Annars startar du bara upp maskinen med din OS-skiva och väljer att återställa från en TimeMachine-backup.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2011-08-12 08:38

Och startar man upp flyttassistenten så går det att välja någonstans att den ska kopiera rubbet som det ligger på den gamla datorn?

Kommer inte ihåg exakt hur processen går till. Jag misstänker att det snabbaste sättet är att koppla ihop burkarna med FW eller Ethernet, sen startar du upp Flyttassistenten och kör på. Du får med allt, jag gjorde det själv sist jag bytte.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2011-08-12 08:43

Ok jag måste ha någon FW kvar sen jag köpte dator sist så jag hoppas det funkar. Tusen tack för hjälpen!

(kommer någon annan som läser det här på något mer matnyttigt att tillföra så gör gärna det! Jag är lite osäker på det här...)

Var vänliga sök innan ni startar nya trådar. Det finns redan många trådar med exakt samma frågeställning.

Se här t.ex:
flytta ny dator site:99.se - Sök på Google

Med lite andra sökord kan du säkert hitta ännu fler trådar i ämnet.

Jag stänger här. Men fortsätt gärna i någon av de befintliga trådarna.

Jag har också flyttat tråden till rätt forumdel. Detta är ingen iMac-specifik hårdvarufråga.

/Mod

1
Bevaka tråden