Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta en hårddisk från Mac till PC

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag har en hårddisk som i dag sitter i en Mac och vill använda den som startdisk i en PC - hur gör jag då?
Sitter på en MBP. Är det möjligt att starta upp datorn i något serviceläge och formatera disken till NTSC utan att ha någon Mac-partition kvar?

Om du inte vill ha kvar någon data från disken, så kan du väl bara plugga in den som den är och formatera till NTFS.

Du behöver inte förbereda den från Macens sida på något sätt.

Jag vet faktiskt inte.

För 100 år sedan pluggade jag in en disk jag kört Linux på i en Windows-PC och den hittade inte på Linuxpartitionerna - tänkte om man kunde lösa det direkt i MBP'n innan jag tog ur den?

Men om du ska formatera den spelar det väl ingen roll att partitionerna inte syns? Nuke and pave, liksom.

Nej, du kan inte formatera den till NTFS innan, men det ska absolut inte vara några problem att bara koppla in den till din Windowsdator och formatera den.

Ursprungligen av kenta777:

...formatera disken till NTSC...

NTSC är ett tv-system. Filsystemet heter NTFS.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

NTSC är ett tv-system. Filsystemet heter NTFS.

Hahaha!! Dagens. Tack för den.

Jag har alltså ingen Winburk i dag men måste skaffa en pga. jobb - hade jag haft en hemma hade jag bara kört på och testat men jag vill gärna vara förberedd innan. Verkar inte vara några problem vad jag läser här.

Ursprungligen av kenta777:

...Jag har alltså ingen Winburk i dag men måste skaffa en pga. jobb...

Ska du köpa en PC utan hårddisk?

Bli bara lite nyfiken på varför du ska flytta över den disken, om du ändå ska tömma och formatera den.

Jag har en Intel 510 SSD i min MBP som jag tänkt flytta över till nya PC'n. Win är tråkigt nog att sitta i så det blir bra med lite fart - kanske arbetsuppgifterna tar extra kort tid dessutom?

Ok, då förstår jag flytten.

Då är det ju bara att flytta disken när det väl är dags och formatera den under Windows installationen.

Inget OS bryr sig om vilket filsystem som ligger på den. Disken hittas iaf och kan formateras till det som behövs.

Låter bra. Anledningen att jag ens frågar är att jag har en erfarenhet av det motsatta (som jag skrev ovan). Jag skulle använda en Linuxdisk i en ny Windowsburk men denne hittade inte alla partitioner. Detta var som sagt rätt längesedan.

Ursprungligen av kenta777:

Låter bra. Anledningen att jag ens frågar är att jag har en erfarenhet av det motsatta (som jag skrev ovan). Jag skulle använda en Linuxdisk i en ny Windowsburk men denne hittade inte alla partitioner. Detta var som sagt rätt längesedan.

Det är inte så konstigt att Windows inte hittar alla partitioner (som enheter i Utforskaren), eftersom detta operativsystem egentligen bara har drivrutiner för FAT/NTFS/ISO9660 och andra filsystem som är naturliga i en Windowsmiljö.

I Linux har man en mängd användare som kommer ifrån alla möjliga bakgrunder och därför har vänliga själar också skrivit drivrutiner som passar för deras (och andras) behov. Därför kan en Linuxburk läsa de flesta filsystem man någonsin hört talas om (och några till ).

I Mac-världen finns det ett intresse utav att hjälpa nya användare att migrera till Mac från företrädesvis Windows. Därav stöd för FAT/NTFS. Det senare dock bara med läsrättigheter (som standard) utav ett antal snåriga anledningar. Antagligen är det väl för att det är säkrast. Delning av filer har jag en känsla av att Apple tycker att man ska göra via nätverk (eller USB-stickor som brukar vara FAT formaterade).

Kort sagt, ett operativsystem ser bara de partitioner som har ett filsystem som matchar operativets drivrutiner som enheter där du kan se och modifiera innehållet (i de fall det tillåts skrivrättigheter). Tar du och tittar på diskens struktur i ett partitioneringsverktyg ser du alla partitioner på disken.

Att operativsystem inte hittar partitioner kan jag köpa.
Men disken som sig skall inte vara något problem.
Så länge det är Windows Vista/7 så kommer du inte ha några bekymmer med disk, det kan jag lova dig.

Jag är helt och hållet med på det du skriver suddgummi, det "lustiga" var bara att i Windows (egentligen DOS) egna partitionsprogram "fdisk" kunde jag inte se Linux-partitionerna.

Men som sagt, jag känner mig överbevisad! Tackar ödmjukast för all info.

Ursprungligen av kenta777:

Jag är helt och hållet med på det du skriver suddgummi, det "lustiga" var bara att i Windows (egentligen DOS) egna partitionsprogram "fdisk" kunde jag inte se Linux-partitionerna.

Men som sagt, jag känner mig överbevisad! Tackar ödmjukast för all info.

Jo, fdisk i DOS var ruskigt jobbigt i skiftet med 128GB diskar (var det väl?). Man skulle svara på frågor om man ville ha stöd för stora enheter, FAT16/32 osv. Själv hade jag en Slackwareskiva som jag startade från och fixade partitionstabellen på redan använda diskar. Det var det snabbaste för mig då. Men nu är jag alldeles OT :p.

Lycka till med jobbpc:n kenta777

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-12 00:31

Kräver jobbet att du kör en PC med windows? Alternativt kanske boot camp skulle fungera för dig? Så slipper du köpa en burk till...?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-12 10:14

Eller kanske Windows i en virtuell maskin? Så slipper du byta dator mm.
VMware Fusion: Run Windows on Mac for Desktop Virtualization
Virtualization & Automation Solutions for Desktops, Servers, Hosting, SaaS
Downloads - VirtualBox

Ursprungligen av Cokey:

Kräver jobbet att du kör en PC med windows? Alternativt kanske boot camp skulle fungera för dig? Så slipper du köpa en burk till...?

Tackar för tipsen men jag behöver inte köpa någon burk - jag blir påtvingad en ny.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-16 18:50

Det finns en partition (200MB vill jag minnas) på mac-disken som inte går att ta bort i Windows diskhanterare.
Man måste in i terminalen och använda "diskpart"
Nu kommer jag inte ihåg de exakta kommandona, men man ska välja disken och så tror jag det var "clean" man skrev.
Googlar du lite hittar du säkert en guide.

Ursprungligen av Json_81:

Det finns en partition (200MB vill jag minnas) på mac-disken som inte går att ta bort i Windows diskhanterare.

Jag har då aldrig haft problem att plocka bort den.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-16 20:11
Ursprungligen av illerG:

Jag har då aldrig haft problem att plocka bort den.

Hur har du gjort då? Jag har gjort det två gånger när jag bytt ut originaldiskarna från mina macar, bägge gångerna vara alla alternativ utgråade i diskhanteraren. När jag googlade verkade det inte finnas någon annan lösningen än diskpart.

Under installation av Windows blåser jag hårddisken. Inte svårare än så
Bara välja plocka bort partition.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-18 19:28
Ursprungligen av illerG:

Under installation av Windows blåser jag hårddisken. Inte svårare än så
Bara välja plocka bort partition.

Och då försvinner även den lilla 200MB partitionen?
Intressant, aldrig använt en sådan disk för OS så har bara testat på befintlig installation, då har det inte gått.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-18 19:45

De partioner man vill radera och själv raderar, försvinner. De försvinner inte automatiskt.

1
Bevaka tråden