Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag ha åkt på ett virus/worm?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är sjukt konstigt.
Idag fick både jag och min kära mor mail. I adressatfälten står det att det är från oss båda, till oss både. Men namnet i "From"-fältet i mail är bara ett kommatecken.
Subject är : "extra inkomster ˆ 2.729 per manad"
Och innehållet är:

Citat:

Ett stort europeiskt företag söker kandidater till lediga jobb.

Du kommer att tjäna pengar utan investeringar och med minimal förlust av tid.
Vi utbildar dig och du börjar tjäna pengar under utbildningsperioden.

Utbildningen kan kombineras med ditt huvudsakliga arbete.

Blir du intresserad - skicka gärna ditt CV till oss - info@sprytex-it.name

Vi fick två mail var och det enda som "förändrats" är beloppet i ämnet.

Givetvis har ingen av oss skickat de här breven. Båda använder mac och mail som email-program... Vafan är detta liksom?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-11 12:14

Jag har fått ett 60-tal likadana mail skickade till min jobbadress nu på morgonen ifrån våra egna adresser här på jobbet. Det är inte datorerna som är associerade med mailadresserna som skickar dessa (Det vet jag till 100% eftersom de flesta av maskinerna som påstås ha skickat mailen är avstängda).

Det är alltså någon som skickar ut mail med dig som avsändare... inte din dator.

Ursprungligen av kainen:

Jag har fått ett 60-tal likadana mail skickade till min jobbadress nu på morgonen ifrån våra egna adresser här på jobbet. Det är inte datorerna som är associerade med mailadresserna som skickar dessa (Det vet jag till 100% eftersom de flesta av maskinerna som påstås ha skickat mailen är avstängda).

Det är alltså någon som skickar ut mail med dig som avsändare... inte din dator.

Det känns ju direkt obra. Någon som använder en mindre välräknad SMTP-server då antar jag?

  • Medlem
  • 2011-08-11 12:25

Att förfalska adresserna i "Till" och "Från"-fälten är inte svårt, och är nåt som spammare brukar göra.
Jag får regelbundet spam som jag själv ska ha skickat, och även spam som ska till någon annans mailadress.

Till att börja med saknar mail all form av kontroll över att saker och ting som står i det stämmer. Om man vill kunna lita på e-post måste man i princip använda någon form av digital signering.

Mail är lite lustigt på sätt och vis eftersom väldigt många missförstår vad From-fältet betyder. Många tror felaktigt att det är vem som skickade mailet som ska stå i From, men det stämmer inte nödvändigtvis utan det är den eller de som mailet är skrivet av som ska stå där. Man kan lägga in flera adresser i From om det exempelvis är flera personer som har hjälpts åt att skriva mailet, den som sedan skickar mailet ska stå som Sender. Det är inte ofta som man hittar klienter som faktiskt supportar detta, men det är en annan sak.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-11 17:24
Ursprungligen av Marcus K:

Till att börja med saknar mail all form av kontroll över att saker och ting som står i det stämmer. Om man vill kunna lita på e-post måste man i princip använda någon form av digital signering.
...

Sköter man sin egen mejlhantering är detta kanske en metod:
Sender Policy Framework - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-11 12:51

Har väl fått c:a 50 sådana mail idag. Många från min egen adress...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-08-11 13:00

Jag har fått ett 100-tal de senaste 3 dagarna. Dessa attacker brukar komma och gå.

Kan den gemensamma nämnaren i det här fallet vara FS-Data tro? Eller har ni andra som drabbats era e-postkonton hos andra leverantörer?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-11 15:13

Annan leverantör...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-11 16:46

Fs-data...

1
Bevaka tråden