Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför blir en Win-dator seg efter en tid?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om jag är ute och seglar i rätt avdelning. Tillrättavisning önskas om det är fel.

Hur kommer det sig att en Windowsbaserad Mac (eller PC för den delen) blir så seg efter en tid? Jag tycker mig få installera om Windows för att få nytt flyt minst en gång om året.
Något som verkar vara precis tvärt om med OS/X.

Finns det någon vettig förklaring till detta?

Jag har inte haft några sådana bekymmer sen Windows 7 kom ut.
Beror kanske mycket på användandet, vad vet jag.

Senast redigerat 2011-08-11 13:23

Jag tycker det här är en intressant fråga, och jag förstår verkligen vad du menar. Men det är alltså likadant även om man installerar operativet på mac? Hur mycket skiljer sig windows på mac mot windows på PC? Och vad är det egentligen som gör att en PC åldras såpass mycket snabbare av det som de flesta ändå - förmodligen -skulle kalla 'normalanvändning'?

Det är rent mjukvarumässigt, tror inte det handlar om hårdvaran alls.
Således bör det inte vara någon skillnad Mac vs. PC i denna fråga. Det enda som skiljer är väl kringlan mot Win-knappen.

Jag har i min okunnighet fått uppfattningen att i takt med att man använder Windows, installerar program, uppdateringar, drivrutiner etc får det så kallade registret bära en hel del gammalt skräp med sig som segar ner. Därför har många Windoze-användare lagt sig till med att rensa systemet med en total blåsning och ominstallation med 6-12 månaders mellanrum.

Jag har själv rensat registret då och då men jag tycker inte det hjälper till 100% - men du har helt klart rätt i att det gör skillnad.
Väldigt användarvänligt på så vis.

Skall väl nämnas att jag inte har någon erfarenhet av Windows 7 utan bara äldre.

Nu har jag städat lite i tråden.

1. Övertolka inte! Läs inte in så mycket mellan raderna!
2. Om ni ser något olämpligt på forumet, skriv inte om det i tråden, rapportera i stället!
3. Kommentarer till modereringar ska inte heller skrivas inne i tråden. Använd då PM i stället.
4. Uppmaningar till moderatorerna ska inte heller skrivas inne i tråden. Det är risk att vi aldrig ser det. Vi kan inte läsa alla inlägg som skrivs här. Använd Rapporteringsfunktionen i stället.

/Mod

Senast redigerat 2011-08-11 14:01

Är det fler som kör Win7 och tycker att "nedsegningen" av Windows upphört? Vore ju super om det kunde bli lika bra som OS/X.

Ursprungligen av kenta777:

Är det fler som kör Win7 och tycker att "nedsegningen" av Windows upphört?

Har kört Windows 7 för kort tid för att kunna säga något om det ännu, men i Windows Vista fanns "nedsegningen" kvar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-16 18:56
Ursprungligen av kenta777:

Är det fler som kör Win7 och tycker att "nedsegningen" av Windows upphört? Vore ju super om det kunde bli lika bra som OS/X.

Ja, det är mycket bättre i Windows 7.
Den av mina installationer som varit längst ligger på dryga året och känns så gott som ny.

Jag körde Windows 7 sista halvåret på jobbet. Jag tyckte aldrig att systemet blev särskilt segt, men ett halvår är också ganska kort tid antar jag.

Min högst subjektiva erfarenhet är att även Mac segar ned sig med tiden.

Ursprungligen av eskimo:

Min högst subjektiva erfarenhet är att även Mac segar ned sig med tiden.

Det handlar nog om en annan sak. Det är klart att man kan installera olika program som ligger och drar kraft och beroende på vilket datorbeteende man har kan det ju bli fler och fler, samtidigt som man kan uppdatera sitt OS till nyare versioner som kräver mer prestanda, och då kan ju datorn upplevas som segare, men den stora skillnaden som jag har förstått det är att på en Mac så finns det inte rester kvar i något register efter gamla program. Många program tar du ju bort bara genom att slänga det i papperskorgen på en Mac. Vissa program kan det vara bra att använda program som AppDelete etc för att få bort helt. Hursomhelst, är det borta så är det borta. Så är det inte alltid i Windowsmiljö. Självklart är det ju också så att när du står i Apple-butiken och dreglar över den senaste 27" iMac-modellen så känns din 2 år gamla MBP 13" ganska seg i jämförelse, medan du minns att den var otroligt rapp när du köpte den.

Avinstallerar med CleanMyMac, använder 10% av hårddisken, tömmer safari regelbundet, 10 månader gammal iMac.
Främst känns det som att det är hårddisken som degar med tiden.

I Windows XP så segas många datorer ned på grund av att MS inte lade inte automagisk defragmentering, detta bidrar till att disken segar ner systemet något ofantligt.
En av de bäste snabbfixarna man kan göra för att få lite liv i en gammal XP-installation är att ladda ned något vettigt defragmenteringsprogram tex smart defrag Smart Defrag | Best Disk Defrag Freeware | Free Defragmenter

Sen windows 7 upplever jag inte att datorn blir seg på samma sätt. se bara till att ha ordentligt med ram-minne.(minimum 4gb brukar jag rekommendera.)

Vista kan jag inte uttala mig om körde bara betan.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-11 16:07

Medskickad mjukvara på datorer segar ned systemen. Microsoft skulle tjäna mycket på att sälja datorer med operativ med mycket stramare tyglar, t.ex. att bara tillåta en grundinstallation med drivrutiner och det allra nödvändigaste på en ny dator som går till försäljning.

Ursprungligen av planB:

Medskickad mjukvara på datorer segar ned systemen. Microsoft skulle tjäna mycket på att sälja datorer med operativ med mycket stramare tyglar, t.ex. att bara tillåta en grundinstallation med drivrutiner och det allra nödvändigaste på en ny dator som går till försäljning.

Det stämmer att många tillverkare skickar med otroligt mycket skit.
I tidigare jobb kunde jag ibland åka på "grundinstallation" av datorer hos mindre kunder.
Att grundinstallera en Sony Vaio kanske tog ett par timmar, varav 90% handlade om avinstallera allt skit de lagt på.
Sen gällde det att inte plocka bort fel paket heller då man av misstag kunde ta bort drivare för snabbtangenter.

Jag byggde mig en egen build av mitt XP de sista åren innan jag böt till Mac. Underlättade enormt vid nyinstall.

Även om tips om defrag osv. är kanonbra så tycker jag inte att det är lösningen på de gamla problemen riktigt - men det är säkerligen en del av det hela.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-12 14:41

Tips om denna på en ny tex HP dator snabbar upp den mycket: Crappy PC No More! | The PC Decrapifier
Numera köper jag mest Fujitsu datorer till jobbet pga att de inte har femtioelva småprogram installerade och man slipper köra programmet ovan för att de skall fungera optimalt.
Windows 7 har jag inte märkt att det har blivit märkbart segare än... men jag har inte haft det på datorerna på jobbet en längre tid ännu. (Hemma kör jag endast Mac).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-12 17:59

Allt gick verkligen utför efter Win2000. Älskade det. Kördes parallellt med Mac i hushållet från 2001 till 2009 utan ominstallation, friskt som en nötkärna, flög på 512MB. Sug på det.

Det har troligen hänt lite på 10-11 år.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-12 18:19
Ursprungligen av keptang:

Det har troligen hänt lite på 10-11 år.

Varför tar det ändå minst lika långt tid att starta datorn och starta program? Är inte utveckling att saker skall gå snabbare?

Ursprungligen av planB:

Varför tar det ändå minst lika långt tid att starta datorn och starta program? Är inte utveckling att saker skall gå snabbare?

Mäter du ett operativsystems prestanda/funktion på startup-tid? ok.

Visst, har du en dator som släpptes runt 2000/2001 (Med Windows 2000/XP installerat) och en dator från 2010/2011 (med Vista/Windows 7 installerat) så får du gärna posta jämförelser på startup-tider samt tid det tar att starta applikationer. Vore intressant att se, fast i en ny tråd tror jag.

Min Ubuntu-installation startar på 7 sek, från boot till skrivbord, är det bäst då?

Fast det är väl inte det topic handlar om.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-17 07:18

OT Ang startuptid så är det så att hårddiskutvecklingen inte har gått i samma takt som utveckligen av resten av hårdvaran.
Därför tar det fortfarande oftast samma tid att starta ett OS för att den behöver läsa in samma storlek på filer (om inte ännu mer filer idag än för 10 år sedan).
Tryck in en SSD så ser ni skillnad i boot-tid.
/OT

1
Bevaka tråden