Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac 20" och konstiga grafikproblem

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-08-13 11:58

Hej!

Har en imac 20tum 2,4 - intel core 2 duo med 3gb ramminne som har börjat krångla lite med grafiken. När jag startar datorn, visas det som syns i bilden ungefär i två -tre sekunder innan osx startar som vanligt. Man hinner se lite av en blå bakggrund sedan denna den konstiga skärmen och sedan tillbaks till blå bakgrunden.

Har även haft lite problem med indesign och illustrator när man flyttar objekt, då hänger inte objekten med första gången man klickar på dem, man måste klicka två gånger och sedan flytta objekten.

Ibland fryslaggar datorn när jag har flashfiler igång. går inte ens att röra musen.

Alla dessa problem gör att det känns som att grafikkortet har börjat bugga, men allt annat fungerar utmärkt, inga problem med cad-program eller annat.

Är det någon som har sett någon liknande skärm eller haft liknande problem?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-08-14 00:34

Jag också en iMac 20tum med liknande men inte exakt samma problem. Det som händer mig är att skärmen plötsligt blir grå, blå eller svart. Sedan är allt fryst. Bara att starta om med strömknappen. Jag har letat lite på nätet och hittat en del mer eller mindre goda råd när det gäller den här typen av problem. En del säger att hårddisken måste bytas, andra att grafikkortet är defekt. Flera föreslår att man ska lämna in datorn för rengöring. De här lösningarna kostar pengar och det är osäkert om någon av dem löser problemet. (Vilken i så fall?)

En del goda råd gäller sånt man enkelt kan göra själv:
Kör Apple Hardware Test så får du veta om det är ett hårdvarufel.
Rengör luftintaget under datorn (dammsug).
Zappa PRAM

De senare tre processerna gick jag igenom i går. Eftersom felet är så nyckfullt, uppträder kanske ett par gånger per vecka, vet jag inte än om det har haft någon effekt.

Kanske någon på forumet har andra ideer och förslag.

  • Medlem
  • Juoksengi
  • 2011-08-10 18:17

Mitt problem har fördjupats en del från den här beskrivningen. Likadan iMac 20 och skärmen är för det mesta blå/grå och ibland startar den upp men det går inte ominstallera systemet eftersom datorn utan förvarning stänger av skärmen. Mitt intryck är att allt fungerar bakom - men det är ju lite svårt att ratta när man inte ser något...

Ursprungligen av marta:

Jag också en iMac 20tum med liknande men inte exakt samma problem. Det som händer mig är att skärmen plötsligt blir grå, blå eller svart. Sedan är allt fryst. Bara att starta om med strömknappen. Jag har letat lite på nätet och hittat en del mer eller mindre goda råd när det gäller den här typen av problem. En del säger att hårddisken måste bytas, andra att grafikkortet är defekt. Flera föreslår att man ska lämna in datorn för rengöring. De här lösningarna kostar pengar och det är osäkert om någon av dem löser problemet. (Vilken i så fall?)

En del goda råd gäller sånt man enkelt kan göra själv:
Kör Apple Hardware Test så får du veta om det är ett hårdvarufel.
Rengör luftintaget under datorn (dammsug).
Zappa PRAM

De senare tre processerna gick jag igenom i går. Eftersom felet är så nyckfullt, uppträder kanske ett par gånger per vecka, vet jag inte än om det har haft någon effekt.

Kanske någon på forumet har andra ideer och förslag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-14 01:00

Kanske hjälper det med en uppgradering av firmware. Den här funkar med iMac från 2007:

iMac EFI Firmware Update 1.3

När det gäller flash så gäller det se till att man har den senaste versionen. Adobe - Sverige

1
Bevaka tråden