Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försöka återställa Lion efter krasch

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skrev ett tidigare inlägg om att min MBP 13" från 2009 unibody hade börjat bli ovanligt varmt samt att vissa program inte fungerade alls eller tog ovanligt lång tid på sig att starta!

Har under min lediga dag nu i regnet i göteborg suttit och försökt återställa datorn till sin forna glans!

Mitt dillena är att jag kör Ios lion datorn i fråga vägrar att boota in i osx systemet har därav tagit och kört in min snow leopard skiva samt försökt reparera den i skrivverktygen bifogar en bild och så har den stått och tuggat nu i drygt 2timmar.. Då jag är i viss mån teknisk kunnig men vet ej exakt vad jag skall göra rådfrågar jag resterade här inne på några ideer eller tips på hur man går till väga för att få datorn att fungera igen!

Kan det vara så att hårddisken har gett vika eller kan det finnas andra faktorer som gör att operativsystemet har lagt av

  • Medlem
  • 2011-08-10 17:21

Gör en bootbar USB-sticka med lion och starta på den istället, och kör samma sak. Borde ju fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-10 17:26

Vet inte hur stor skillnad, om någon, det är mellan skivverktyg i Lion och Snow Leopard. Filsystemet är i alla fall samma, jag skulle nog personligen vänta ett tag till och se om något händer med den pågående reparationen av skivan, sånt kan ta ett bra tag. I värsta fall kan det ju vara något fel på skivan som inte skivverktyg kan göra något åt, felmeddelandet indikerar ju i alla fall att skivan behöver repareras.

  • Medlem
  • 2011-08-10 17:41
Ursprungligen av Fred!:

felmeddelandet indikerar ju i alla fall att skivan behöver repareras.

OS X innehåller massa "felmeddelanden" som inte går att reparera. Så det säger egentligen inte så mycket. Och två timmar är iaf 1.30 timmar för mycket.

  • Medlem
  • 2011-08-10 22:06
Ursprungligen av Dalle:

OS X innehåller massa "felmeddelanden" som inte går att reparera. Så det säger egentligen inte så mycket. Och två timmar är iaf 1.30 timmar för mycket.

Det är inte så att du tänker på "reparera behörigheter"? Vid skivkontroll skall det definitivt inte förekomma några felmeddelanden. I synnerhet inte efter att man reparerat skivan...

förvisso men hur gör jag en bootbar usb sticka i windows när mbp inte vill samarbeta?

  • Medlem
  • 2011-08-10 17:26

Du kan inte göra det i windows då minnet måste vara formaterat som HFS+ journalförd med GUID.
skjut in SL igen och gör ett bootbart minne den vägen. Guide för att skapa ett sådant finns på sidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-10 17:48

Vad menar du, det säger att något är fel på skivan eller att operativsystemet uppfattar det så. Klart att man kan ignorera detta och istället utgå från intuition eller liknande men det känns inte som en så lyckad metod. Om detta inte har med filsystemet att göra så är det ju inget operativsystemet kan fixa i alla fall, eftersom en formatering idag endast innebär att skriva ett filsystem till disken.

Ursprungligen av Fred!:

Vad menar du, det säger att något är fel på skivan eller att operativsystemet uppfattar det så. Klart att man kan ignorera detta och istället utgå från intuition eller liknande men det känns inte som en så lyckad metod. Om detta inte har med filsystemet att göra så är det ju inget operativsystemet kan fixa i alla fall, eftersom en formatering idag endast innebär att skriva ett filsystem till disken.

Göra en backup på de filer du behöver ha kvar, och sedan startar du från CD eller USB och går en total omformatering av hårddisken. Se om den klarar av att ta bort befintlig partitionsinformation och lägga in ny. Fungerar det så installerar du 10.7 i vanlig ordning och ser hur datorn agerar under installationsprogrammet och efteråt.

Det är nog det snabbaste och allra enklaste.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-10 22:43
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Göra en backup på de filer du behöver ha kvar, och sedan startar du från CD eller USB och går en total omformatering av hårddisken.

Det är ju exakt det som vederbörande har gjort, varpå skivverktyg har informerat om att skivan måste repareras. Om inte jag har missuppfattat något.

Jag förstår inte riktigt varför det skulle behövas ännu en tråd. Det är ju samma dator och samma problem det handlar om

Därför har jag nu faktiskt raderat den första tråden, och så kan vi fortsätta här i stället.

Jag har också förtydligat rubriken på den här tråden.

/Mod

Vederbörande individ dvs jag! har gjort följande!

backuppat all information samt reparerat disken i hfs.Dock händer det att vid uppstarten av snow leopard nu så står den o rullar då den inte kan hitta en installations hdd, Börjar ana att hårddisken är paj eller kan det vara något annat som spökar?

  • Medlem
  • 2011-08-12 03:58
Ursprungligen av tilly_n:

Vederbörande individ dvs jag! har gjort följande!

backuppat all information samt reparerat disken i hfs.Dock händer det att vid uppstarten av snow leopard nu så står den o rullar då den inte kan hitta en installations hdd, Börjar ana att hårddisken är paj eller kan det vara något annat som spökar?

Låter onekligen som att disken är kass. Fin möjlighet att köpa en SSD?

Ursprungligen av tilly_n:

Vederbörande individ dvs jag! har gjort följande!

backuppat all information samt reparerat disken i hfs.Dock händer det att vid uppstarten av snow leopard nu så står den o rullar då den inte kan hitta en installations hdd, Börjar ana att hårddisken är paj eller kan det vara något annat som spökar?

Jag skulle ju först köra testen på hårdvaru-cd'n som du fick med när du köpte macen, sen eventuellt diskwarrior eller liknande, och få svart på vitt vad det gäller hd'n.

da varken hardvaru CDn fungerade eller hddn i fraga, far jag se till att kopa en ny hdd...och tills dess far man leva pa sambons kinesiska dell dator darav inget svenskt tangentbord

1
Bevaka tråden