Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD surrar extra högljutt första 5-10 min

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-09 22:10

Hej!

Har gått igenom hårddiskbyten i en MBP Late 2008 och bla satt in SSD och optibay. Samtidigt blev det att jag bytte den "mekaniska" disken, WD Scoprio Blue, pga garantiärende.

Det jag inte tycker jag känner igen är att den mekaniska disken surrar lite mer de första 5-15 minuterna efter vila/start. Detta är ett lågfrekvent ljud, låter som en mekaniskt motor. Tilläggas bör att jag använder datorn hemma i tyst miljö.

Oberoende om jag använder datorn en kvart eller par timmar så kommer aldrig detta ljud tillbaka under denna tid. Disken används bara för data som foto och video. Alltså varken OS, program eller användarbibliotek. När jag läser data från disken senare, ex jobbar med foto, hörs inget extra.

Har testat att sätta disken båda i ordinarie plats och i obtibay. Ingen skillnad.

Är detta surr normalt? Hemskt tacksam för tips.

Mvh Olof

Nej, disken ska inte låta mer när den är kall mot när den är varm.

Verkar som det är något som "kärvar" när den är kall och därför låter den, men sen när den kommer upp i temperatur slutar att låta.

Jag skulle ha bytt ut den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-23 10:19

Tack för snabbt svar! Det får bli en RMA med WD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-11 16:00

Hej igen. Har nu bytt ut den igen. Surret är kvar. Och när jag sätter disken i extern kabinett märker jag att surren inte är där. Dessvärre tror jag det måste vara något annat som surrar i datorn. Fläktarna? Någon som vet varför det kan bete sig så?

1
Bevaka tråden