Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper Lion Recovery Disk Assistant 1.0

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-09 07:54

Apple släpper ett program för att göra en startbar reparationsdisk som du kan starta ifrån och laga din disk.
http://support.apple.com/kb/DL1433

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-09 11:21

Här skulle man ju vilja kunna lägga in Diskwarrior. Undrar om man kan använda denna till att reparera äldre versioner av Mac OS X? Så borde det vara va?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-09 20:25

Jag har lite svårt att tolka denna text som står här

Citat:

Notes

If the computer shipped with Lion, the external recovery drive can only be used with the system that created it.
If the system was upgraded from Mac OS X v10.6 Snow Leopard to Lion, the external recovery drive can be used with other systems that were upgraded from Snow Leopard to Lion.

Menas det att om man skapar external recovery drive med dator levererad med 10.7 så är den låst till just den maskinen, eller?

En annan fundering: Den vanliga recovery-partitionen, är det en partition i egentlig mening eller "bara" en skivavbild? Apple gör ju Skivverktyg så att det bara visar vad dom vill.

Istället för denna recovery-drive är det väl fortfarande mest praktiskt att göra en full avbild av InstallESD.dmg på en extern HD/Usb-minne, så man kan installera om direkt utan nedladdning av systemet? External recovery drive ska ju bara behöva 1 GB utrymme.

Jag är tveksam att External Recovery Drive går att kombinera med DiskWarrior eller andra verktyg rakt av, man är nog låst till den inbyggda verktygsmenyn. Men det går säkert att lösa och göra en smidig verktygsskiva, sådana kommer nog snart cirkulera runt

Har ingen ledig minnepinne att testa på just nu

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-09 20:36

Och för den som vill göra en full bootbar InstallESD.dmg utan att ens öppna Skivvertyg är det lilla scriptet Lion Disk Maker en lika smidig lösning, the apple way
Serial Serveur » Lion DiskMaker (US)

Ursprungligen av IngoX:

Och för den som vill göra en full bootbar InstallESD.dmg utan att ens öppna Skivvertyg är det lilla scriptet Lion Disk Maker en lika smidig lösning, the apple way
Serial Serveur » Lion DiskMaker (US)

Det roliga med det programmet är att när jag använde det för att fixa en USB-sticka (4GB) så fick det plats, men när jag försökte genom skivverktyg så räckte inte 4GB till. Tänkte, va f** att det inte skulle räcka med en 4:a, hade ju hört att det skulle det någonstans, men genom detta programmet står det uttryckligen att det räcker med 4GB. Så man slapp att köpa en större bara för att göra Lejonet glad

1
Bevaka tråden