Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få fram data från en hårddisk i en SE30

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag har en gammal SE30 stående hemma som har ett ENORMT affektionsvärde för mig. Tyvärr har hårddisken sett bättre dagar, och jag kan inte längre starta upp datorn ens. Till saken hör att det finns grejer på hårddisken vilka jag väldigt ogärna ser försvinna för gott. Min tanke är om det är möjligt att få igång hårddisken, för att bärga det som bärgas kan.

Jag skulle behöva lite tips från mer erfarna appleanvändare. Är detta genomförbart? Finns det reparatörer som kan/vill göra sånt här idag? Jag kan ha fel, men tänker att macforum inte är rätt för det här. Jag bor i GBG.

Tacksam för svar

Senast redigerat 2011-08-09 19:40

Flyttade tråden till rätt forumdel och förtydligade rubriken.

/Mod

Om du söker företag som arbetar med att ta fram data från kraschade diskar så finns det lite trådar här redan, med tips på företag som t ex IBAS och Ahlberg Data.

OK, tack. Ska kolla!

Om du har kvar någon gammal systemdiskett (eller kompatibelt system på en extern hårddisk) kan du prova att starta från den och se om du kommer åt något på hårddisken.

Har testat detta, och om jag inte minns fel innebär detta att finder körs från disketten, medan den kraschade skivan inte går att komma åt. Jag gissar att det är motorn som gett upp, men vad vet jag...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-09 20:48

Jag har en gammalt externt SCSI-kabinett med HD och till det en Wallstreet med inbyggd SCSI och extra usb-kort sparat sen förr i tiden, just för att kunna användas för sådant här. Förhoppningsvis ligger det något bra diskvertyg kvar på HD:n. Jag finns i Göteborg, men tyvärr inte utrustningen, kan inte komma åt den förrän efter 21 augusti. Men PM:a om du tror det kan vara till hjälp. Kan bli en trevlig nostalgistund

Jag var tvungen att slå i sidan på min SE30 för att hårddisken skulle börja snurra. Har hört att det var ett ganska vanligt problem på denna maskin. Det kan ju vara så med din SE30. Hör du att hårddisken varvar upp när du slår på strömen?

Det var en Sony-disk som var känd för det problemet. Minns att det var bättre att snabbt rotera hela datorn fram och tillbaka istället för att slå på den.

  • Medlem
  • 2011-08-10 02:36

Hade själv en sådan dator på 90-talet och den uppförde sig som du sa. Eftersom spindeln till diskmotorn satt någorlunda öppet i originalhårddisken, så minns jag att vi petade igång den med en sån där grej tandläkaren petar i tänderna med. (Det spetsiga verktyget) Då kunde vi knuffa igång den en stund till. Problemet beror på att motorn tappar styrka med tiden och inte orkar komma upp i rätt varvtal och då kan detta hjälpa. Lycka till!

Härliga tips från alla! Måste kånka fram åbäket nu alltså.

Tack så här långt!

1
Bevaka tråden