Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med extern HD i Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skaffat en AE som jag brygga med en Telia Thomson Smartlåda (svarta). Detta fungerar bra, dvs wifin fungerar utmärkt. I nätverket finns både Lion och W7.
Nu har skaffat en extern HD Westen Digital 2,5 Tb som jag formaterat via min MBP med formatet ExFAT. Så långt har jag läst mig till att det borde vara ok...det går också att skriva och läsa från HD:n när jag kopplar den direkt till MBP:n och Windows 7-datorn.
Problemet uppstår när jag pluggar in den i AE:n. Orange lampa börja blinka och Airport-verktyget sägar att jag ska koppla in HD:n i datorn och reparera disken?!
Jag ser heller inte HD:n på varen macen eller pc:n.

Vad gör jag för fel?

Diskar kopplade till Airport Extreme kan nog inte vara ExFAT. De måste nog vara HFS+ (eller Mac OS Extended, som Apple kallar det)

Ok. Innebär det att jag inte kan utnyttja den för att skiva och hämta filer i nätverket som även inhyser windows-datorer?

Nej, det är inget problem. Datorerna i nätverket ser den inte som en "HFS-formaterad disk", utan de ser den som en nätverksvolym (som du ansluter till med t.ex SMB eller AFP)

Oj det där förstod jag inte riktigt...:)
Om jag formaterar om disken i HFS-format kan jag då plugga in den i AE:n men kan jag då hitta den på Windowsdatorerna och Macarna?
Blir det egna enheter?

Trodde jag hittat en lösning med ExFAT och AE:n...:(

Ursprungligen av Samueljohannes:

Om jag formaterar om disken i HFS-format kan jag då plugga in den i AE:n men kan jag då hitta den på Windowsdatorerna och Macarna?

Ja, om du formaterar den i ett format som Airport Extreme förstår (HFS+), så kan du komma åt disken från både Mac och Windows.

Om den är i ett annat format, så känner Airport Extreme inte ens igen disken, och du får de problem du beskrev tidigare.

Ursprungligen av Samueljohannes:

Blir det egna enheter?

Den frågan förstår jag inte alls. Vad är det som skulle bli "enheter"?

Du måste ha ett filsystem som Airport Extremen kan läsa och skriva. Om du kikar i manualen ser du vilka de är.

1
Bevaka tråden