Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sommartid

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som tänkt på att klockan visar en timme felaktigt nu under sommartid, eller är det jag som missat någon inställning?

Det kanske är medvetet så man skall stanna lite längre här på 99mac...:D

/Micke

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-14 13:13

Nog stämmer klockan allt. I alla fall hos mig. Använder du inte nätverkstidsserver under datum/tid-inställningarna eller har du ställt in fel tidszon?

klockan på 99mac stämmer inte hos mig heller, men i övrigt i min egen lilla värld så fungerar allting "dandy", dvs klockan uppe till höger på datorn stämmer med verkligheten jag lever i. Har nätverkstidsserver och hela kittet...

Serverklockan går exakt - däremot så verkar forumet vara felställt. Nu är forumets huvudinställning "CET+1".

OBSERVERA att varje medlem kan ställa vilken tidszon han/hon befinner sig i - du ändrar genom att klicka på "min profil" ovan.

nu stämmer det hos mig

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Serverklockan går exakt - däremot så verkar forumet vara felställt. Nu är forumets huvudinställning "CET+1".

OBSERVERA att varje medlem kan ställa vilken tidszon han/hon befinner sig i - du ändrar genom att klicka på "min profil" ovan.

Men svensk sommartid är GMT+2 och men den tidszonen vi här i Sverige befinner sig i är markerad GMT+1 vilket är svensk vintertid! Som har påpekats tidigare:

Svensk vintertid = GMT+1
Svensk sommartid = GMT+2

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nilsanders
Men svensk sommartid är GMT+2 och men den tidszonen vi här i Sverige befinner sig i är markerad GMT+1 vilket är svensk vintertid! Som har påpekats tidigare:

Svensk vintertid = GMT+1
Svensk sommartid = GMT+2

Aha! Det kanske besvarar den här tråden som jag tyvärr inte fått något svar på...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
Aha! Det kanske besvarar den här tråden som jag tyvärr inte fått något svar på...

Men:
(GMT+1) +
(sommartid+1)=
GMT+2
eller hur!?

ja jag vet. Nu funkar det i varje fall. No questions asked. Jag vågar inte ens kolla vad jag har för inställningar (ifall de skulle vara ologiska). Mina möten hamnar på rätt tid i varje fall, det är allt jag begär av livet (nja, kanske lite mer än så)...

Nu visar klockan rätt på mac99 trots att min inställning står på
GMT +1, så problemet verkar vara fixat. Finemang!

Det är dom små sakerna som gör det...:D

/Micke

Likt förbannat så blir e-mail skickade här ifrån 99mac "felstämplade" pga av att 99mac är inställt GMT+1 och inte GMT+2 som det ska vara!

Skickade ett e-mail härifrån 08.21 och det var märkt 09.21 när jag fick det.

Detta har påpekats ett antal gånger så varför är det så svårt att fixa till så att 99mac går i tid med resten av alla som existerar i den här tidszonen?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-18 09:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nilsanders
Detta har påpekats ett antal gånger så varför är det så svårt att fixa till så att 99mac går i tid med resten av alla som existerar i den här tidszonen?

Det kanske beror på att det inte finns ngn funktion för sommartid i programvaran?

Ändrar du till GMT +2 så stämmer det inte för resten av världen...

Jag har 99mac inställt på GMT +7 inställt vilket är rätt för Jakarta. 99mac klockan visar nu 15.09 fast klockan är bara 14.09 här.

Om det går så borde 99mac vara inställt på:

GMT+1
Sommartid +1

1
Bevaka tråden