Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pages - landskap- och porträttorientering i samma dokument?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-07 18:32

Det verkar som det inte går att ha några sidor med porträttorientering och några andra sidor i landskapsorientering i samma dokument. Är det så?

Jag har utan resultat försökt göra som i Word där man sätter ett avsnittsbryt/ny sida och sedan kan vända på orienteringen för att t.ex. lägga in en liggande tabell, för att sedan avsnittsbryga igen på ny sida och vända tillbaka.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-09 15:50

Underbart!

Det visar sig att man kan rotera tabeller. Det var just en tabell i landskap jag ville ha. Nu kan jag fortsätta att arbeta i Pages med rapporten istället för Word-skräpet. Gött mos!

(Markera tabellen -> cmd-klicka i hörnet -> snurra!)

Words lösning är fortfarande mycket bättre men vem vill jobba i ett ordbehandlingsprogram som med default föreslår "Viktor" i adressboken varje gång man skriver "viktigt" eller dagens datum varje gång man skriver "den".

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-30 13:15
Ursprungligen av planB:

Words lösning är fortfarande mycket bättre [...].

Jag vill revidera detta omdöme. Man får trassel med PDF-export när man vänder på orienteringen: det blir en PDF-fil per orientering.

Verkar som om de roterade sidorna tolkas som ett annat pappersformat. Det blir samma sak i Word om man använder avsnittsbrytningar och olika sidorientering. Åtminstone var det så i Word 2008. Skriver du pdf med OS X eller Acrobat?

Hur som helst går det ju att lappa ihop till en pdf men det känns lite onödigt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-30 14:00
Ursprungligen av M. Sundbom:

Verkar som om de roterade sidorna tolkas som ett annat pappersformat. Det blir samma sak i Word om man använder avsnittsbrytningar och olika sidorientering. Åtminstone var det så i Word 2008. Skriver du pdf med OS X eller Acrobat?

Jag skriver ut med OS X. Man måste göra avsnittsbrytning för att isolera de sidor som skall ha annan orientering.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Hur som helst går det ju att lappa ihop till en pdf men det känns lite onödigt.

Funkar OK om det inte är för många sidor. Jag snurrar de sidor som jag vill med Preview.

1
Bevaka tråden