Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omslagsbilder visas inte i andra program

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har sökt i detta fora men ej hittat önskade svar.

När jag använde mig av en Windowsbaserad PC så körde jag FLAC och taggade allt minutiöst samt la in omslagsbild i alla kataloger. De program jag använde för att spela FLAC-filer läste av omslagsbilder ur albumkatalogen.

Jag fick tummen ur och bytte upp mig till en OS/X-baserad PC (MBP) och blev fast med Itunes.
Jäkla skitprogram tyckte man ett bra tag tills man insåg dess förträfflighet och nu gillar jag det tom!

Jag har i detta läge konverterat alla mina cd-skivor från FLAC till ALAC (jätteskoj).

Nu när jag sitter och grejar lite i Plex ser jag att omslagsbilderna inte följer med filerna när jag spelar dem där istället för i Itunes.

Varför inte det?

När jag har lagt ner så ofantligt mycket tid att inte bara rippa alla skivor till FLAC och tagga + leta omslag utan även göra om allt fast till ALAC istället så vill jag ju inte se att Itunes har lagt rabarber på mina omslagsbilder...

Hur gör jag för att jag ska få ha mina filer som jag vill utan att Itunes ska göra som det vill?

Det står en del om det i Plex-tråden, vet inte om någon hittat en lösning, verkar vara ett vanligt fel dock.

http://www.99.se/notiser/280091-officiella-traden-om-plex-0-9-a.html

Gosh ... 11 sidor att gå igenom för att kanske hitta en lösning. Aja, har man rippat och konverterat 800+ skivor så kan man väl plöja 11 sidor också ..

Klicka "Sök i tråd" och sök på t.ex. omslag.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-08 18:10
Ursprungligen av kenta777:

När jag har lagt ner så ofantligt mycket tid att inte bara rippa alla skivor till FLAC och tagga + leta omslag utan även göra om allt fast till ALAC istället så vill jag ju inte se att Itunes har lagt rabarber på mina omslagsbilder...

Varför konverterar du inte om dina FLAC till ALAC direkt? Jag brukar använda XLD, alla taggar och omslagsbilder följer med. Det låter väldigt onödigt att rippa om allt.

Ursprungligen av Mija:

Varför konverterar du inte om dina FLAC till ALAC direkt? Jag brukar använda XLD, alla taggar och omslagsbilder följer med. Det låter väldigt onödigt att rippa om allt.

Filerna gjordes från CD -> FLAC först, sen efter Mac-inköpet, FLAC -> ALAC om jag har förstått det rätt.

Ursprungligen av Mija:

Varför konverterar du inte om dina FLAC till ALAC direkt? Jag brukar använda XLD, alla taggar och omslagsbilder följer med. Det låter väldigt onödigt att rippa om allt.

keptang förstod det rätt.
Jag har alltså konverterat till ALAC.
Problemet är att Itunes inte skickar med omslag till alla album eller så faller de bort på vägen någonstans.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-08 18:17

Det kan ju vara så, ”göra om allt” läste jag som att börja om från början.

Ursprungligen av kenta777:

...Nu när jag sitter och grejar lite i Plex ser jag att omslagsbilderna inte följer med filerna...

Är inte detta ett Plex-problem? Om bilderna syns i iTunes så är det väl knappast ett iTunes-problem?

Och rubriken säger absolut ingenting om vad problemet är. Men jag vill inte ändra rubriken förrän frågeställningen/problemet är lite klarare.

/Mod

Jag har fått för mig att det är ett Itunesproblem då jag kan tagga och fixa till filer där men de ändringar följer inte alltid med filen när jag flyttar på filen.

Man skulle kunna säga att taggar från Itunes aldrig följer med filen när jag flyttar den.
Det är faktiskt en riktig dealbreaker för mig. Eftersom jag hade allt taggat och klart INNAN jag la in det i Itunes.

Itunes samlar minuspoäng här - hoppas att det är något jag förbisett bara.

Senast redigerat 2011-08-08 19:30

Ok, tråden får väl ligga kvar i iTunes-forumet. Men jag har i alla fall försökt sätta en tydligare rubrik på tråden.

/Mod

Jag har inte löst problemet med omslagsbilder i Plex (tror inte det är iTunesrelaterat på det sättet) - det är bara att inse att Plex är en underbar videospelare och en ganska dålig musikspelare. Har inte hittat något bra alternativ till Front Row för musik, så jag sköter all musik via Remote på iPhone istället

EDIT: Det var nog jag som skrev mest om problemen med bilder i Plex i stora Plextråden. Den diskussionen var någonstans i slutet av tråden.

När jag tittar på enstaka filer som jag taggat och fixat omslag i iTunes så har ingen av dem omslag. Alltså ligger omslagen i något bibliotek i iTunes. Det är detta jag är grovt allergisk emot. Jag vill kunna ta mina filer jag arbetat hårt med för att organisera och kunna flytta dem hur jag vill och få med all data.

Hur gjorde du när du lade in omslagsbilderna i iTunes?

Om man gör så här så läggs bilden in i filen, och ska följa med överallt:
Markera albumets alla låtar --> Visa info (Cmd-I) --> Klistra in bilden på rätt ställe (eller dubbelklicka på bildrutan och välj rätt bild)

Om det ändå inte funkar i Plex så är det ett Plex-problem.

Det vore fint om vi kunde släpap Plex en gång för alla i den här diskussionen, jag tog bara upp Plex som ett exempel egentligen.

Jag får för mig att problemet ligger i iTunes.

Jag har lagt in bilder på olika vis.
De flesta las in i respektive FLAC-fil när jag satt i Windowsvärlden - där var det detta problem obefintligt. Jag konverterade dessa sedan med Max som kan behålla bilder inbäddade i filerna.
Jag har också lagt in bilder automatiskt i iTunes och dessutom har jag testat på det vis som du Jesper tipsar om.

Det jag har gjort är att överlämna allt åt iTunes då jag har bockat i att iTunes ska hålla ordning åt mig - jag har alltså bara dragit över filerna till iTunes.
Efter detta är alla bilder ur de slumpvist valda filerna jag tagit fram borta.

I första inlägget skrev du att du hade lagt bilderna i katalogerna (alltså inte inne i respektive fil).

Sedan skriver du att du bara har dragit över filerna till iTunes.

Trodde du att iTunes då automatiskt skulle ta bilden ur mappen, och baka in den i respektive fil?

Jag skriver precis ovan ditt att de flesta las in i respektive fil.

Varför skulle jag tro att iTunes automatiskt bakar in lösa filer i en annan fil? Mycket gör iTunes av sig självt men inte detta konstiga påstående.

Ok, du har gjort på olika sätt. Men kan du då se någon röd tråd i det hela? Att bilder som har lagts in på ett sätt funkar, och bilder som lagts in på ett annat sätt inte funkar?

Dessvärre så är den enda röden tråden jag ser att iTunes har tagit bort mina inlagda bilder på de filer som hade inbäddad grafik och lagt till i sitt bibliotek vilket givetvis inte följer med när man flyttar en fil.

På de övriga filerna har iTunes lagt till bilder dels automatiskt och dels manuellt från min sida. Inget som följer med filen när den kopieras vidare.

Man undrar ju om iTunes ens kan göra så eller om det är något annat mystiskt som hänt.

Jag tycket iTunes är lurigt med omslagsbilder. Många gånger har en låt i ett album jag rippat fått en annan bild, fastän jag inte kommer ihåg att jag har ändrat den. Jag gör på detta vis för att lägga till omslaget i alla låtarna i albumet: How To Add iTunes Artwork To MP3 ID3 Tags Using iTunes

Ovan förutsätter att iTunes har en riktigt omslagsbild i sitt eget bibliotek och att du börjar spela en låt med rätt omslagsbild.

Jag läste om PowerTunes som kan baka in omslagsbilder, men jag har inte så många album så jag kunnat motivera mig att köpa det.

  • Medlem
  • 2011-08-09 13:33

Om du provar att "bädda in" bilderna i själva filen med tex Doug's AppleScripts for iTunes ♫ Embed Artwork v2.0 . Hänger dom med då?

Ursprungligen av Spata:

Om du provar att "bädda in" bilderna i själva filen med tex Doug's AppleScripts for iTunes ♫ Embed Artwork v2.0 . Hänger dom med då?

Jag tror att det scriptet gör precis samma sak som om man gör "Visa info" och klistrar in bilden där.

Men visst, det kan vara värt att prova.

  • Medlem
  • 2011-08-11 15:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att det scriptet gör precis samma sak som om man gör "Visa info" och klistrar in bilden där.

Men visst, det kan vara värt att prova.

Nej jag tror inte det, utan jag tror att den bäddar in omslaget i själva filen. Precis som suddigummi skriver här ovan så verkar inte iTunes göra det.

Ursprungligen av Spata:

...verkar inte iTunes göra det.

Det beror på hur du gör i iTunes.

Jag är övertygad om att scriptet inte gör något mer än när man gör "Visa info" och väljer bild där. Jag tror att båda sätten lägger in bilden i filen.

Om man däremot drar och släpper en bild på en låt, eller använder andra sätt att få in bilden (t.ex iTunes egna sökningar efter bilder), så läggs bilden bara in i iTunes-biblioteket, inte i själva filen.

  • Medlem
  • 2011-08-11 20:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det beror på hur du gör i iTunes.

Jag är övertygad om att scriptet inte gör något mer än när man gör "Visa info" och väljer bild där. Jag tror att båda sätten lägger in bilden i filen.

Om man däremot drar och släpper en bild på en låt, eller använder andra sätt att få in bilden (t.ex iTunes egna sökningar efter bilder), så läggs bilden bara in i iTunes-biblioteket, inte i själva filen.

Hmm.. Du verkar faktiskt ha rätt. Jag använder mig av Boxee och de omslag som inte kommer med är dom som itunes har plockat ner själv.
Alla som jag lagt dit manuellt och med hjälp av diverse program syns som dom ska.

Men om jag markerar alla låtar i ett album som itunes har tagit ner omslag till och kör "Embed Artwork" scriptet och låter boxee scanna om musikmappen så dyker omslagen upp! (i vissa album måste jag dock gå in och trycka på play och sen backa så kommer dom upp).

Guld med lite olika tips! Tackar för det. Återkommer när jag har lite tid att labba.

Så om jag förstår dig korrekt så ser du albumomslagen i iTunes men inte i Plex. Även om du nu säger att det är ett "iTunes-problem" så bör du fokusera på att det är Plex som är problemet. Plex i all ära, men jag tror nog att alla användare har haft problem med Plex någon gång om du förstår vad jag menar.

Du kan alltid pröva att uppdatera eller installera om Plex. För mig fungerar det hur bra som helst med albumomslag i Plex. Det kan även vara ditt skin som är problemet.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Så om jag förstår dig korrekt så ser du albumomslagen i iTunes men inte i Plex. Även om du nu säger att det är ett "iTunes-problem" så bör du fokusera på att det är Plex som är problemet. Plex i all ära, men jag tror nog att alla användare har haft problem med Plex någon gång om du förstår vad jag menar.

Du kan alltid pröva att uppdatera eller installera om Plex. För mig fungerar det hur bra som helst med albumomslag i Plex. Det kan även vara ditt skin som är problemet.

Plex är tyvärr ganska värdelöst som musikspelare. Har exakt samma problem som trådskaparen, och det är inget unikt problem. Jag har löst det genom att sluta använda Plex som musikspelare. Någon bättre lösning finns mig veterligen inte.

Ursprungligen av Capeman:

Plex är tyvärr ganska värdelöst som musikspelare. Har exakt samma problem som trådskaparen, och det är inget unikt problem. Jag har löst det genom att sluta använda Plex som musikspelare. Någon bättre lösning finns mig veterligen inte.

Jag är absolut inte en expert på ljud så just ljudkvalitet kan jag inte direkt uttala mig om. När det kommer till Plex så har jag aldrig haft några problem med att spela musik från mitt iTunes-bibliotek eller från Spotify. Enligt mig så är Plex smidigt om man vill samla sin media, tex i en HTPC. Vill man inte det så finns det säkerligen bättre alternativ.

Jag kanske är en lyckans ost som inte upplever några problem med Plex helt enkelt?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag är absolut inte en expert på ljud så just ljudkvalitet kan jag inte direkt uttala mig om. När det kommer till Plex så har jag aldrig haft några problem med att spela musik från mitt iTunes-bibliotek eller från Spotify. Enligt mig så är Plex smidigt om man vill samla sin media, tex i en HTPC. Vill man inte det så finns det säkerligen bättre alternativ.

Jag kanske är en lyckans ost som inte upplever några problem med Plex helt enkelt?

Ja, jag tror du är en lyckans ost. Jag talar inte heller om ljudkvalitet och att samla all sin media i en HTPC är precis det jag gör. Förr körde jag Front Row som löste allt helt smärtfritt. Problemet nu är att försöker jag spela upp mitt iTunesbibliotek via pluginen som finns så får man i princip inga omslag alls. Kanske till hälften av skivorna en bra dag? Lägger man in musiken i Plex och låter den "scrape:a" så blir allt helt tokigt. Skivor som delas, får fel artist, fel titlar, fel omslag - inget blir rätt. Och då har jag ändå inget gigantiskt bibliotek, någonstans mellan fem och sex hundra rippade CD-skivor. Metataggningen är perfekt i iTunes men Plex kan inte hantera den korrekt.

Men nu känner jag att min lilla föreläsning antagligen är offtopic, om ändock relaterad till trådskaparens problem.

Bevaka tråden