Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kraschad 10.5 server har låst alla anslutna diskar?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-08-08 23:41

Hej
Har haft en 10.5 server stående på en Mac mini G4 i några år och den kraschade i veckan. Installerade om på en lite nyare mini och körde igång den men när jag kopplar in de diskar som var kopplade till den gamla servern så kan jag inte komma åt något. Är ett hänglås på ikonen och det går inte att ändra några behörigheter eller att kryssa i rutan "bortse från ägarskap på den här volymen".
Är det någon som vet om det går att komma åt innehållet på diskarna?

Tacksam för all hjälp.
/Mats-Ola

Det låter som om dina ägarinställningar är fel.
Det finns säkert ett grafiskt sätt att kolla detta, men jag använder Terminalen.

I Terminalen:

ls -l /Volumes/VOLYM1

Ger dig alla filerna plus deras ägare. Är det numeriska ägare eller grupper kan de inte kopplas till en ägare eller grupp i din dator.
Enklast är då att köra:

sudo chown -R mola:staff /Volumes/VOLYM1

Vilket ger mola i gruppen staff ägarstatus för alla filer och kataloger i VOLYM1.
Förutsatt att ditt korta Unix-namn är mola och din grupp är staff.
Detta kan du ta reda på genom att skriva

id

Du ser då vad ditt Unix-namn är och vilka grupper du tillhör.
Nackdelen med denna lösning är att om du har flera användare och grupper som behöver olika ägarstatus på sina filer måste du gå in och rota mer.

Du har inte en backup på din förra server? I så fall skulle du kanske kunna lyfta över användare därifrån (vilket borde ge dem rätt att komma åt filerna utan massa meck).

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-08-09 07:21

Har backupp på servern men inte anslutna diskar. Är egentligen inga jätteviktiga saker på diskarna men det vore bra om jag kom åt dem.

Får detta svar när jag kör komandot:

sudo chown -R mola:admin /Volumes/usb

chown: /Volumes/usb: Operation not permitted

Det låter som om diskarna är monterade antingen som read-only eller är i ett format som inte tillåter att man sätter ägare via chown. Kan du läsa dem så skulle du kunna kopiera allt rekusivt till en annan disk:

sudo cp -R /Volumes/usb /Volumes/DESTINATIONSDISK

Kopierar allt rekursivt utan att spara information om ägare till DESTINATIONSDISK. Du kan ju lägga dem vart som helst iofs.
Jag har för mig att de kommer att ägas av root efter kopieringen, men det är ju en chown som ovan som krävs då.

Kan det inte vara så att diskarna är på väg att lägga av och för att ge användarna en "andra chans" så stängs write funktionen (för att inte förvärra situtionen) för att ge användarna möjlighet att kopiera information till ny disk innan hårddisken lägger av för gott? Hörde ryktesvägen att vissa diskar är inställda så…

Ursprungligen av The Real Viking:

Kan det inte vara så att diskarna är på väg att lägga av och för att ge användarna en "andra chans" så stängs write funktionen (för att inte förvärra situtionen) för att ge användarna möjlighet att kopiera information till ny disk innan hårddisken lägger av för gott? Hörde ryktesvägen att vissa diskar är inställda så…

Det är operativsystemet som gör så, monterar med endast läsrättigheter när det är problem med filsystemet.

Jag skulle ha kollat i eventuella logg-filer för att se om något problem med filsystemen rapporteras.

Ursprungligen av keptang:

Det är operativsystemet som gör så, monterar med endast läsrättigheter när det är problem med filsystemet.

Jag skulle ha kollat i eventuella logg-filer för att se om något problem med filsystemen rapporteras.

Tack för ditt svar! Nu blev jag lite klokare! Då borde det funka med alla sorters diskmärken och SSDs?

Ursprungligen av The Real Viking:

Tack för ditt svar! Nu blev jag lite klokare! Då borde det funka med alla sorters diskmärken och SSDs?

Jepps, eller USB-minne eller vad som helst som har ett filsystem..

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-08-09 22:57

Tack så mycket, nu fungerar det.
Genom att köra sudo cp först och sen köra sudo chown så kunde jag ändra rättigheterna på vanligt vis och jag kunde komma åt de filer som låg på diskarna.
Nu är den gamla G4-minin utbytt mot en modernare mini intel som förhoppningsvis kan gå lika länge som G4-an.
Tror att den gamla minin helt enkel dog på grund av överhettning då det var rätt mycket damm i den. Har stått i klädkammaren i 5 år.

Senast redigerat 2011-08-10 00:10
Ursprungligen av mola:

Tack så mycket, nu fungerar det.
Genom att köra sudo cp först och sen köra sudo shown så kunde jag ändra rättigheterna på vanligt vis och jag kunde komma åt de filer som låg på diskarna.
Nu är den gamla G4-minin utbytt mot en modernare mini intel som förhoppningsvis kan gå lika länge som G4-an.
Tror att den gamla minin helt enkel dog på grund av överhettning då det var rätt mycket damm i den. Har stått i klädkammaren i 5 år.

Trevligt att det ordnades.

Antar att du körde chown.

1
Bevaka tråden