Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med utgående mail.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!
Jag har problem med att få iväg mail ibland och får "kan inte skicka brev med servern..." (se bifogad bild). Jag klickar på "försök med markerad server" och till slut går det iväg (igår tog det 3 timmar att få iväg ett viktigt mail)

Omstart av dator hjälper ej. Har varit i kontakt med Glocalnet men eftersom det funkar med webmail så är inte problemet deras säger dom...

Får lite spader på detta. Är totalt slumpmässigt funkar klockrent ena stunden och inte nästa. Har uppkoppling mot internet hela tiden och inkommande mail funkar alltid.

Har haft denna setupen i ca 3 år och det är de sista 3 månaderna som det strulat.

Tacksam för all input.

Vänligen,
Jörgen

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-08 17:43

Funkar det att skicka med andra utgående servrar?

Att det funkar med Glocalnets webmail bör ju inte vara relevant eftersom den inte använder sig av deras SMTP, så det var ett konstigt svar.

Glocalnet verkar ofta strula, har sett många av poster med problem kring deras mail här på forumet.

Gjorde en snabb sökning, glocalnet smtp site:99.se - Sök på Google

Ja, jag tyckte det kändes konstigt också. Och jag ställde frågan om den använde sig av samma utgående server och fick svaret ja på det. Jag är bara "användare" och har inte tillräcklig koll för att stå på mig om sånt här.

Vad kan jag använda för andra utgående servrar? Ändrar jag det i inställningarna i kontoinformation då?

//Jörgen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-08 23:38
Ursprungligen av Forssling:

Vad kan jag använda för andra utgående servrar? Ändrar jag det i inställningarna i kontoinformation då?

Du kan ha ett gmail-konto bara för att skicka via deras smtp. I Mail (inställningar/konton/kontoinformation) kan du välja vilken smtp-server du vill använda för ditt glocalnet konto. Dessutom får du i Gmails webgränssnitt (inställningar/konton och import/skicka epost som) ändra avsändaradress till din glocalnetadress så att det är den som syns som reply-adress för mottagaren

Tack!
Det ska jag testa. Var hittar jag namnet på gmails smtp?

Vänligen,
Jörgen

Öppna ett konto först hos www.gmail.com .
Sen finns alla instruktioner fint och prydligt på deras sidor när du loggat in.

1
Bevaka tråden