Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion hittar inte nätverkshårddisk?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-07 20:32

Min vän har en MBP (2009) med Lion installerat. Med den hittar vi inte nätverkshårddisken (D-link DIR-685). Det konstiga är att via min MBP (2009) med SL installerat kommer den upp på direkten i Finder under "enheter". Har detta med Lion att göra eller ligger felet någon annanstans?

  • Medlem
  • 2011-08-07 20:36

Hade inte Lion problem med SMB? Sök på forumet så hittar du nog mer info.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-07 20:41

Vad är SMB?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-07 20:58

Tack för det! Finns det något sätt man kan ändra i inställningarna antingen i routern eller i Lion?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-07 21:31

Att det har med Lion att göra är sant men jag tror inte att det är SMB som strular utan ett annat protokoll.
Du kör inte med AFP?
För det strular och lösningen på det är att tillverkaren till din nätverksdisk släpper en uppdatering av programvaran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-07 21:35

Det lär inte vara AFP vi kör eftersom en XP-dator kommer åt hårddisken utan några problem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-07 21:39

Ok då var det konstigt för jag har aldrig haft problem med att komma år min NAS genom SMB.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-07 22:30

Det är inte så att både AFP och SMB är påslaget?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-07 22:34
Ursprungligen av kenjon:

Det är inte så att både AFP och SMB är påslaget?

Och vad har det för betydelse?

Ursprungligen av lappen71:

Och vad har det för betydelse?

Det var en fråga, besvaras normalt inte med en ny fråga ifrågasättande frågan.

Sök lite så kommer svaret fram varför frågan ställdes.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-07 22:53

Med sina fråga så antyder han att det skulle innebära ett problem att ha både SMB och AFP på och jag ville veta varför.
Jag har båda igång på min NAS och har inga som helst problem att komma åt mina utdelningar med SMB eller AFP.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-07 23:11

Om du har problem med Macen och den kör AFP, och du har inget problem med PCn och den kör SMB....
Om så är fallet, slå av AFP och anslut Macen med SMB, och se om det blir någon skillnad.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-07 23:23
Ursprungligen av kenjon:

Om du har problem med Macen och den kör AFP, och du har inget problem med PCn och den kör SMB....
Om så är fallet, slå av AFP och anslut Macen med SMB, och se om det blir någon skillnad.

Ja men nu var det så att bägge datorerna är MBP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-08 22:43
Ursprungligen av kenjon:

Om du har problem med Macen och den kör AFP, och du har inget problem med PCn och den kör SMB....
Om så är fallet, slå av AFP och anslut Macen med SMB, och se om det blir någon skillnad.

Tack för det! Hur slår man av AFP?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-08 23:02
Ursprungligen av iVote:

Tack för det! Hur slår man av AFP?

Hittade det. Dock så märkte vi att i SL finns det AFP, FTP och SMB, medans i Lion finns enbart AFP och SMB. På min dator med FTP kommer vi åt routern och när vi ändrar Lion-datorn till SMB verkar det inte fungera...

Jag har ett liknande problem. Jag kan nå min usb hd som sitter i mitt modem från Telia, Thomson tg 789 med mina barns MacBooks som kör SL men inte med min MacBook Pro som kör lion. Min gamla ppc G4 kan tom nå den. Jag får upp svaret: Ett problem uppstod vid anslutning till servern "Thomson" Serverversionen du försöker ansluta till stöds inte. Kontakta systemadministratören för hjälp med problemet.

Ursprungligen av iVote:

Hittade det. Dock så märkte vi att i SL finns det AFP, FTP och SMB, medans i Lion finns enbart AFP och SMB. På min dator med FTP kommer vi åt routern och när vi ändrar Lion-datorn till SMB verkar det inte fungera...

Du får jättegärna skriva var du hittade det så att andra (jag) som vill veta också kan få hjälp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-11 20:40
Ursprungligen av pmarriott:

Du får jättegärna skriva var du hittade det så att andra (jag) som vill veta också kan få hjälp.

Systeminställningar --> Delning --> Alternativ. Men vi löste aldrig problemet på Lion-burken. Jag har som sagt SL och FTP-delning på, det fungerar. Men Lion oavsett AFP eller SMB eller båda samtidigt, fungerar alltså inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-07 23:47

Det var riktat till iVote, enligt inlägg #7 har en XP inget problem. Jag skulle förstås inte ha skrivit "du" i inlägget.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-08 09:10
Ursprungligen av kenjon:

Det var riktat till iVote, enligt inlägg #7 har en XP inget problem. Jag skulle förstås inte ha skrivit "du" i inlägget.

Exakt eller citerat

Ursprungligen av xrayed:

Jag har ett liknande problem. Jag kan nå min usb hd som sitter i mitt modem från Telia, Thomson tg 789 med mina barns MacBooks som kör SL men inte med min MacBook Pro som kör lion. Min gamla ppc G4 kan tom nå den. Jag får upp svaret: Ett problem uppstod vid anslutning till servern "Thomson" Serverversionen du försöker ansluta till stöds inte. Kontakta systemadministratören för hjälp med problemet.

Hej!
Hittade du någon lösning?

/David

1
Bevaka tråden