Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture 3 eller Photoshop Elements 9

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-08-07 16:55

Vilket program ska jag välja? Båda kostar 599 kr.

Dessa två program är ej jämförbara. Dom har inget med varandra att göra. Ska man köra iTunes eller Logic/Garageband/Cubase? är ungefär samma frågeställning.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-08-07 19:32

Hum! jag trodde att båda programmen kunde hantera bildredigering! Att photoshop är bra på att redigera bilder vet jag sedan tidigare, men vad använder man Aperture 3 till?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-07 20:24
Ursprungligen av oriel:

Vilket program ska jag välja? Båda kostar 599 kr.

Vad det gäller PSE, du vet om att det bara är editorn du får i Mac App store. Om du hade tänkt organisera ditt bibliotek är det bättre du handlar den genom Adobe Online Store som jag förstått det.

Inte för jag vill rekommendera PSE över Aperture, men ändå något att ha i åtanke...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-07 20:44

Än vet jag inte vad du vill ha ditt program till. Aperture är ett program för att ta hand om hela ditt bildbibliotek precis som programmet Adobe Lightroom är till för. Dessa två program är mycket bra för att redigera RAW-bilder i och hantera stötte bildbibliotek. Photoshop Elements är däremot en bantad version av det avancerade bildreidgeringsprogrammet Adobe Photoshop.
Läs på om de olika mjukvarorna och se vad som pasar dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-07 21:00

Köper du PSE 9 genom Adobe eller från någon annan på skiva får du med Organizer, som som tar hand om och organiserar ditt bildbibliotek
på samma sätt som iPhoto. Du får då dock betala det dubbla. PSE 9 är enbart ett redigeringsprogram som är tillräckligt kompetent (hanterar
lager mm) för oss vanliga dödliga och kan också editera raw-bilder (exponering och brus).

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-08-07 21:31

Vad jag förstått nu är att Aperture är en mer avancerad "Iphoto". Vad jag vill göra med bilden är att ta bort störande saker i bakgrunden. Ljusa upp eller ändra kontraster mm. Om man ska köpa PSE 9 så ska man köpa genom Adobe då får man programmet på svenska om man vill. Just nu har de ett erbjudande att köpa PSE 9 och Premiere Elements 9 för 1067 kr.

Finns testversion av båda programmen att ladda hem.

Jag bytte från iPhoto till Aperture för ett halvår sedan. Ångrar det inte en sekund. Kolla gärna igenom Apples demofilmer om Aperture, de säger en hel del om hur programmet funkar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-01 18:03

Du ska ha båda. Aperture för import och justering av RAW och för att organisera biblioteket, PSE för att redigera bilderna på djupet. Ställer du in PSE som extern editor och väljer PSD som exportformat i Aperture så kan du trycka CMD+SHIFT+O (har jag för mig, jag sitter på en PC på jobbet nu så jag kan inte kolla) så gör Aperture en kopia i PSD-format som öppnas i PSE och du kan jobba med lager och allt som du brukar göra, när du sparar så uppdateras bilden i Aperture. Mycket smidigt.

1
Bevaka tråden