Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express + THOMSON TG789vn (Telia router) hittar ingen Airport Express

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-04-18 23:15

Hej!
jag har försökt att koppla ihop min AE (inte n modellen) till en THOMSON TG789vn (telia router) som går på 2.4ghz n/g/b. men jag får det inte att fungera. har funkat bra med min tidigare router netgear wns 2000 men nu är det tvärstopp. någon som har/vet en lösning? sättet jag gör det på är att nolla AE sedan gå in och koppla på den på mitt helt fungerande WiFi-nätverk.
skulle det funka med en nyare AE?

någon som har samma problem ?

snälla hjälp det är så tråkigt utan musik...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-07-15 20:20

Jag har exakt samma problem. AE vill inte ansluta till mitt trådlösa nätverk efter att jag konfigurerat den. Kör också med Telias Thomson TG789. Det funkade med min förra router som också var en Thomson men en äldre modell.
Vädjar till någon som kan hjälpa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-16 00:15

Någon som kan hjälpa...? Vad har ni gjort, hur är det kopplat? Vilka IPnummer har ni etc. Det är mycket vi behöver veta för att kunna svara på något.
Fungerar inte efter konfiguration. Vad har ni konfigurerat? Funkar det om ni Återställer den? Funkade den innan ni konfigurerade den?

Jag installerade idag mitt Telia Smart-modem (Thomson TG789) och jag kan inte heller ansluta min Airport Express till mitt befintliga trådlösa nätverk. Jag får bara ett felmeddelande varje gång jag provar att konfigurera och ansluta min AE till mitt nätverk.

Någon som har några tips?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-07 17:49

Vad står det i felmeddelandet??? Lite svårt att hjälpa dej annars.....
Har du krypterat ditt trådlösa nätverk? Testa alltid öppet först.

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2011-08-07 18:28

Improvisserar fram lite efter egna erfarenheter: jag använder en Netgear och allt funkar perfekt förövrigt. Hade lite småproblem med att AE'n inte dök upp i Airport utility från början men efter ett tag så. Använder AE'n enbart för Airplay.

Ett tips jag kan ge på rak arm är att låta skapa ett lokalt nätverk genom AE'n utan internetuppkoppling. Detta skall alltid fungera enligt Apple Care men nackdelen är att man ju inte kan streama från spotify i online mode etc. Själv streamar jag genom iPhonen och iPaden och då är det ju inte så krångligt att bara byta nätverk när man vill streama. Men använder såklart AE'n kopplad med Netgearen hela tiden.

Pröva att ethernetkabla mellan AEn och Thomsonen och se om den fortfarande inte dyker upp i Utilityn.

Kolla för säkerhets skull om samma problem dyker upp om ni byter kanal på Thomsonnätverket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-04 09:47

Hej
Har inte haft några problem att ansluta en APE till Thomson.
Väljer att den skall anslutas till ett befintligt nätverk.
Använder mina APE'er enbart till att strömma musik.
Mina inställningar finns bifogade.

Lycka till!

Skumt, jag försöker ställa in min AE med exakt samma inställningar men när jag väljer "Uppdatera" så dyker den aldrig upp i nätverket efteråt. Den står bara och blinkar orange.

Ursprungligen av judas_präst:

Skumt, jag försöker ställa in min AE med exakt samma inställningar men när jag väljer "Uppdatera" så dyker den aldrig upp i nätverket efteråt. Den står bara och blinkar orange.

Hej, jag har precis samma problem. Har ett gäng AE som jag bara skall streama till. Men så fort du ber den om att ansluta till bef. nätverk så kommer AE:n inte tillbaka. bara att reseta den igen och börja om. Jag har Thomson TG789 router, vet inte om det ställer till det.
Jag har även försökt uppdatera AE med senaste mjukvara men icke. Har nog lagt 10h på detta nu så jag börjar bli rejält less.

Har du lyckats lösa det? hur gjorde du?

mvh

Om du googlar på "Thomson TG789 telia" så får du se den storm det finns på nätet över Telias usla firmware/router samt kanske lite ninja-tips hur du kan gå runt det. Personligen kör jag utan min AirPort Extreme i mitt nät för tillfället och väntar på att Telia fixar en officiell ny firmware som fixar grundfelet.

https://www.flashback.org/t1843651

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/1104423-guide-hur-man-bryggar-thomson-tg78x-telia/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 23:48

Jag bytte ut min Thomson....

WDS är inte en standard!

"WDS may be incompatible between different products (even occasionally from the same vendor) since it is not certified by the Wi-Fi Alliance"

Wireless distribution system - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 12:10

Sant, men jag tror inte de försöker med WDS, utan bara som en trådlös klient. Och det borde funka.
Som vanligt, helst inga åäö i SSID (namnet på nätverket) eller i krypteringsnyckeln. Testa först utan någon kryptering och se om det funkar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-01 15:30

Hej, David.Sch och judas_präst
Har ni nätverkskabel i när ni försöker spara inställningarna och ansluta? Jag gjorde detta och fick problem. Ha "bara" APEn ansluten via WiFi och välj att den skall ansluta till befintligt nätverk så har det fungerat för mig.
Om jag i stället väljer att ha nätverkskabel i så fungerar det inte.

Jag kör WPA och WPA2 som säkerhetsinställningar i Thomson.

Att använda sig av APE som brygga fungerar inte om man inte har den senaste APE (dualband som ser ut som Apple TV). Den gamla släpper inte igenom DHCP-request.

Testade dock att använda den nya APE som trådlös bas i stället för Thomson och resultatet var katastrof. Hade stängt av WiFi på Thomson så det inte skulle krocka så allt var enligt skolboken. Mina Mac'ar fungerade ok men varken iPad eller iPhone grejade det. Det blev time-out och den tappade förbindelse. Detta på ett avstånd på 2,5 m fri sikt... Det slutade med att jag inte använde mig av den nya APE'n som AP utan gick tillbaka och nyttjade Thomson modemets WiFi.

Hoppas det löser sig med APEn

//Lasse

1
Bevaka tråden