Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att hantera rar-filer

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått en .rar fil av en kompis. Nu undrar jag om det överhuvudtaget finns ngt program för mac som kan öppna dessa filer. För är inte winrar en pc program?

Ursprungligen av Micke W:

Jag kan intyga att detta program fungerar fint med mina .RAR filer.

Det funkade inte när man dubbelklickade på ikonen...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-06 10:40

Det finns flera "unrar" på versiontracker.com
Finns även ett antal diskussioner här på 99mac...
Går även skapa rar på macen (varför?)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-06 11:29

hmm... I nya stuffit kan man öppna .rar

Pröva att öppna den med VLC, som finns här. Det brukar funka.

Den var sketabra ju Tack Björnström!

Björnströms tips; unRarX är tvärsäkert, öppnar alltid.

unachiever som jag själv använder kan vid enstaka fall "missa" att packa upp filen (?) - då tar jag till unRarX.

Gör länkningen till det program du har.

Klicka på en .rar-fil, välj "visa info" (Cmd-i).
leta upp vilken app som väljs för att öppna, kryssa i att man alltid skall använda denna applikation till alla rar-filer.

Finns det något program som kör officiella versionen av RAR, men med ett trevligt interface ovanpå? Utgivaren tillhandahåller ju inte något annat än terminalspråk för oss som använder Mac OS X.

Varken Unarchiver eller Unrarx verkar köra orginalkoden eftersom det inte hanterar vissa mindre saker (vilket skapar problem).

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Finns det något program som kör officiella versionen av RAR, men med ett trevligt interface ovanpå? Utgivaren tillhandahåller ju inte något annat än terminalspråk för oss som använder Mac OS X.

Varken Unarchiver eller Unrarx verkar köra orginalkoden eftersom det inte hanterar vissa mindre saker (vilket skapar problem).

Fast att UnrarX ballar ur, det har aldrig hänt mig, nånsin. Unachiever kan lägga av ibland, men det är allt mer sällan förekommande.
Säkert ett år sedan nu som jag behövde ta till alternativ B för att packa upp en fil.

Du får väl leta upp var "originalkoden" finns och söka efter info på den sidan.
Ett mail till skaparen kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-07 13:46

Verkar troligt att alla program för att packa upp rar filer använder sig av samma kod. Orginalet skall vara Winrar vad jag förstått, som först var ett DOS program. Skaparen av rar formatet skall ha släppt koden för att packa upp rar filer som open source. Skall tydligen finnas olika versioner av rar, kanske kan eventuella problem ha med detta att göra?

Från wiki sidan om rar:

Citat:

There is a free software decompression library called "unrarlib", licensed under the GPL, based on an old version of unrar with permission from the author Eugene Roshal, but it can only decompress archives created by RAR versions up to 2.x. Archives created by RAR 2.9 and later (which are most RAR archives found today) use a different format which is not supported by the free library.

Hittade en (vad det verkar) officiell version av RAR till OS X från rarlabs sida, dock bara en trial version.

http://www.rarlab.com/download.htm

Jag känner till att det finns på WinRAR archiver, a powerful tool to process RAR and ZIP files. Det är det programmet som jag använder i de fall där The Unarchiver och UnrarX inte klarar av att hantera arkiven på ett korrekt sätt. Vad jag efterfrågade var om det finns något annat alternativ som använder programmet från Rarlab tillsammans med ett bra och innovativt GUI. Kan väl inte vara så svårt att lägga det ovanpå om man har bra kunskaper i kodning, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-07 14:00

Precis, men det är ju inte öppen källkod. Så den enda som kan göra detta är följaktligen Eugene Roshal, och den enda versionen som erbjuds till OS X är ju ett terminal program.

Eventuellt borde man i.o.f.s kunna göra något enklare i t.ex Automator, där man tar en fil från Finder och ger den som argument till ett shell script med hjälp utav åtgärden "run shell script".

Edit:

Testade att skapa en tjänst i Automator där man kan höger klicka på ett RAR arkiv och välja "packa upp RAR arkiv". Det packade upp arkivet i en mapp, men slutade med att fel (alla filer verkade dock fungera) , vet inte om detta kanske beror på att jag kör trial versionen nu, men det var hur som helst enkelt att göra i Automator.

Senast redigerat 2011-08-07 14:38

I denna tråd finns tips hur man själv uppdaterar UnRAR X:

1
Bevaka tråden