Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spar ni era bilder? iPhoto eller inte?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-08-02 07:44

I alla Apples filmer där dom visar spotlight sökningar. Så brukar dom söka på semestrar och liknande. Sånt går väll inte göra om man importerar direkt till iPhoto?

Hur brukar ni folk göra? Låter ni iPhoto sköta allt eller spar ni i mappar på hårddisken och sen importerar bara det ni vill ha?

Skulle gärna vilja veta lite hur ni "proffs" brukar göra.

Jo, det går fint att söka bilder som ligger i iPhoto med spotlight.
Själv importerar jag direkt från kameran till iPhoto, där jag också har alla bilder.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-08-02 14:13

Fast då får dom väll inga namn? Har inte ens hittat var man döper om bilderna i iPhoto.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-08-07 10:04
Ursprungligen av magsta:

Fast då får dom väll inga namn? Har inte ens hittat var man döper om bilderna i iPhoto.

Du behöver inte döpa om filnamnen egentligen. Det är nog mkt smidigare att tagga bilderna med keywords i iPhoto (eller vilket bildprogram man än använder) men jag är iofs osäker på om det går att spotlighta på keywords.

Leta foton gör jag helst direkt i iPhoto, visuellt. Att sitta och döpa om enstaka foton för att sen söka efter dem i spotlight ser jag inte vitsen med riktigt.
Däremot sparar ju iPhoto "händelser"(=ett uppladdningstillfälle) vilka du kan namnge (de får datumet som namn i förinställningen). Du kan också skapa album i iPhoto för att bunta ihop bilder. Sen kan du söka på albumnamn i spotlight om du behagar.

Vill du byta namn på enstaka bilder är det bara att peka på tumnageln så uppenbaras ett litet "i" som du kan trycka på.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-02 15:12

Proffs använder inte iPhoto, de använder Aperture eller Lightroom

Jag gissade att hon menade macproffs, för något fotoproffs är jag då rakt inte. (inget macproffs heller iof)

iPhoto är mycket bra för pocketkamera-Svensson eller alla de där tusentals mobilbilderna - alltså för "vanligt folk". Jobbar man MYCKET med foto (man har det som primär hobby eller kanske t o m lever på det) vet man säkert redan om såväl Aperture som Lightroom.

Namnge händelser i iPhoto; det är lättare söka på "Kerstins Bröllop" i iPhoto än att bläddra igenom tusentals foton.

Själva fotots namn är ointressant.

Använder du "nyllefunktionen" är det guld med... bara skriva in "Gösta" och få upp allt där den personen är med.

Du får vad du gör det till; lite som itunes - lägger man in "track01" på allt är det ju inte så lätt hitta något...

1
Bevaka tråden