Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD snart full

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Min HD har har snart inget utrymme kvar. Merparten ligger i Iphoto. Vilket är det enklaste sättet att få mer utrymme på Imac?

Uppgrader hårddisken, skaffa en NAS, skaffa en extern hdd etc etc.. Endast du själv vet vad som är bäst för dig

Det finns ju lite jox du kan rensa ur systemet för några extra gig. Installerade språk, skrivardrivrutiner etc.
Jävligt 90-tal, men om det är en snabb tillfällig fix du söker, varför inte?

Ursprungligen av eskimo:

Det finns ju lite jox du kan rensa ur systemet för några extra gig. Installerade språk, skrivardrivrutiner etc.
Jävligt 90-tal, men om det är en snabb tillfällig fix du söker, varför inte?

Fast detta är ju bara en bråkdel av all annan data man har som man egentligen borde spara på extern media (och backa upp).

Köp ett par bra externa hårddiskar, flytta det mesta av din data till den ena, duplicera till den andra för backupp.

Jag har köpt Clean My Mac och det gav mig en del utrymme men jag behöver mer.

Kan jag flytta hela program som Iphoto och Itunes till en extern disk utan att få problem? Är det FireWire disk man skall köpa då? Funkar backup via min Time Cupsule då?

Antar att det är riktigt knepigt att öppna upp en Imac för få dit en större HD?

Du ska flytta DATA inte program!

Programmen är relativt små jämfört med alla foton, filmer och musik. De fungerar alltid bättre om de är på samma disk som systemet.

Tackar för ditt svar.

Ok, men kommer backup via min Time Capsule funka då?

Ursprungligen av Basilard:

Tackar för ditt svar.

Ok, men kommer backup via min Time Capsule funka då?

Inte den data du flyttar till annan hårddisk nej, denna får du backa upp på annat sätt (kan inte mycket om TimeMachine).

Men om du flyttar program till annan disk så spar du mycket lite plats, dessa backas inte upp och du riskerar att saker inte fungerar lika bra som det annars gör.

Mitt tips:

Ha system och program på den interna hårddisken, samt just den data du jobbar med just nu.

Ha all annan data (film, audio, och andra dokument) på 2st andra hårddiskar (backup).

Är du som jag tondöv kan du få tillbaka ett antal GB genom att kasta GarageBand och dess loopar (det är de som tar plats).

Leta i applicationsupport och liknande efter feta bibliotek med garageband-loopar.

Om man dessutom kör någon app-slimmer som tar bort PPC delen på programmen, om du nu inte gör en sådan gammal mac, så får man tillbaka mer utrymme än vad man skulle tro. Ngra GB här och där blir lite....
Merparten av lagringen ska man så klart ändå ha på flertalet externa TB HD's.

1
Bevaka tråden