Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plektrum i DVD-läsaren!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjapp!... Min Kära kära dotter pillade just in ett plektrum i dvd läsaren. Den funkar men det smäller till lite när man stoppar in en skiva, ska det vara så!?

Hur som helst. Någon som har något bra förslag på hur fan jag ska få ut plektrumet, skruva upp datorn, lämna in den eller bara låta det va!?:confused:

/P.

Vilken modell på MBP är det?

Mitt förslag: Skruva isär, skaka ur plektrum och skruva ihop igen.

Här hittar du hur: MacBook Pro Repair - iFixit

Modell: 2.2GHz Intel core i7 15".

Får väl kanske ta och skruva lite i afton... Kollade lite på nätet och det verkar som att dvd spelaren är försluten så att man inte kommer åt den på insidan, men det kanske går på något sätt ändå!?

Håll på högkant, dra i slitsen med ett plastkort (allt utom American Express fungerar )

Inte för djupt in bara, du skall bara möjliggöra för plektrumet att "hitta ut" självt.

Har prövat med körkort, visa kort och ett mastercard... no success!...
Det får väl bli till att skruva....:/

Ursprungligen av patrikst:

Har prövat med körkort, visa kort och ett mastercard... no success!...
Det får väl bli till att skruva....:/

Ganska enkelt. Spana in ifixit:

Installing MacBook Pro 15" Unibody Early 2011 Optical Drive Cable - iFixit

När jag råkade stoppa in ett minneskort i dvd-läsaren på min iMac använde jag en plastflik m lite klister i ena änden. Plastkort i all ära men om man inte kan "gripa tag i" minneskort/plektrum eller dylikt så lär det ta ett tag att få ut det eftersom materialet som täcker slitsen i dvd-läsaren gärna faller tillbaka i läge samt att man inte har så mycket utrymme att leka med.

Jag garvade gott när jag läste detta..jag är skadeglad. Hahaha.

Men det jag ville skriva var att det är jättelätt att skruva isär en MBP - får du loss läsaren kan du säkert skaka ut plektrumet. Så låt inte dåligt mek-självförtroende stoppa dig.

Sedan rekommenderas att skaffa ett gitarrfodral.

Vi får väl hoppas att grundorsaken är åtgärdad...

Överambitiösa barn med upptäckarglädje.

Om plektrumet kommer ut är det ju inte så kul om det direkt åker in ett nytt...

Min sambo gjorde det klassiska misstaget att stoppa in ett SD-kort i dvdläsaren på sin iMac (hur smart är det egentligen att lägga dem så tätt intill varandra? Säkert många som gjort samma miss). Testade peta med diverse plastremsor o dyl, men det var knepigt att få ut den. Det slutade med att jag fick lyfta upp iMac:en och hålla den med dvd-sloten nedåt, samtidigt som man pillade runt lite med någon form av plastkort eller vad det var - då trillade den snabbt och enkelt ut igen. Har fått göra detta två ggr hittills i år..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-08 17:59
Ursprungligen av Kermit:

Min sambo gjorde det klassiska misstaget att stoppa in ett SD-kort i dvdläsaren på sin iMac (hur smart är det egentligen att lägga dem så tätt intill varandra? Säkert många som gjort samma miss). Testade peta med diverse plastremsor o dyl, men det var knepigt att få ut den. Det slutade med att jag fick lyfta upp iMac:en och hålla den med dvd-sloten nedåt, samtidigt som man pillade runt lite med någon form av plastkort eller vad det var - då trillade den snabbt och enkelt ut igen. Har fått göra detta två ggr hittills i år..

Var det din sambo andra gången också eller?

F.d. sambo?

Ursprungligen av johan_tanying:

F.d. sambo?

Haha, nä, hon får vara kvar ett tag till.. Jag tillämpar "three strikes"-metoden, så åker SD-kortet in där igen åker hon ut med huvudet före

Dammsugare med smalt munstycke ?! Plektrumet är ju lätt, och billigt... borde inte heller påverka datorn, eller ?

//N

Ursprungligen av nilsildur:

Dammsugare med smalt munstycke ?! Plektrumet är ju lätt, och billigt... borde inte heller påverka datorn, eller?

En dammsugare i närheten av en dator är sällan eller aldrig en bra ide. Statisk elektricitet...

Men så länge man inte är inne i datorn, och dammsuger i närheten av komponenterna, så är det kanske ingen fara... Men jag skull nog inte prova...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-02 11:49

Det finns en anledning till att Edward Scissorhands gör mig sällskap var dag när jag fumligt stoppar in SD-kortet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-02 13:32

Va? Har ni kvar era SuperDrive?

1
Bevaka tråden