Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta projekt till mapp i Aperture 3?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-08-04 13:50

Jag har prövat att ställa denna fråga på andra forum på internet, men inte lyckats få något svar, så jag testar att posta den här.

Jag behöver flytta några projekt in i en mapp i Aperture 3. Är det någon som vet hur man gör? När jag tar tag i ett projekt och drar det till den mapp jag vill ha det i händer absolut ingenting, mer än att det hoppar tillbaka till sin ursprungliga plats igen.

Kruxet är att jag har råkat lägga en del projekt i roten på Library-trädet. Jag vill inte behöva importera alltihop en gång till, det är några tusen bilder det gäller.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-08-05 11:22

Någon? Ingen?

Vill bara påpeka att bumpning (efter så kort tid som mindre än 24 timmar) inte anses vara god "netikett" här på forumet och upprepad bumpning är enligt §4 i Forumreglerna inte tillåtet.

/Mod

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-08-05 18:30
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-08-05 18:24

Har du testat under File/Export/Masters om det funkar?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-08-05 21:04

Tack onnyt för dina försök att hjälpa mig, men jag vet inte om jag förklarar dåligt eller om det är ett ovanligt problem.
Jag vill alltså inte exportera några bilder eller projekt ut ur Aperture. Jag vill flytta ett antal projekt (projects) in till en mapp (folder) som jag skapat inne i Aperture.

Den enda lösningen jag hittat hittills är att importera alla bilderna en gång till, till rätt destination i Aperture med en gång. Vilket medför att jag då får sätta keywords och captions på alla bilder ännu en gång. Det är ju inte direkt något man gör på en kvart när det handlar om tusentals bilder.

Jag tycker bara att det borde vara ganska vanligt att man vill omstrukturera bland sina projekt efter att man importerat dem.

Varning för lättare form av desinformation

-------------------------
Problemet uppstår eftersom du fått Apertures struktur om bakfoten. Så här ser det ut:

Library-->Project-->Folder

Album och Smart Album kan du ha både på projektnivå och foldernivå.

Du KAN INTE ha ett Project i en Folder.

Du kan ha Folders i andra Folders.

Det enklaste för dig är nog bara att du tänker om strukturmässigt, så kan du säkert åstadkomma önskad hierarki.
---------------------

Senast redigerat 2011-08-06 12:01
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-08-06 10:28

OK...?

Men när man tittar i Manualen till Aperture 3, så har de strukturen Library-->Folder-->Project.
I roten har de folders med olika titlar (Wildlife, Travel, Portraits, etc..) och i varje folder ligger sen de olika projekten. T.ex har de en struktur som ser ut så här: Wildlife (folder), i den foldern finns sedan två projekt Bears och Wyoming, i projektet Bears finns sedan två Smart Albums. Och det är den strukturen jag skulle vilja ha det.

Ursprungligen av AndyK:

OK...?

Öh, nej förresten...

När jag nu testar att avmarkera allt i min sidebar, och sen skapa en ny Folder så funkar det av någon anledning. Jag testade rätt utförligt igår och då funkade det inte. Mycket märkligt.

Hursomhelst, nu funkar det för mig. Jag kan dra ett befintligt projekt in i en nyskapad Folder.

I stand corrected.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-08-06 12:16

Det lyckades nu när jag gjorde som du beskrev precis. De foldrar jag drog till innan låg nog i fel nivå av trädet av någon anledning.
Ska försöka göra om och göra rätt nu.
Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden