Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple söker patent på induktiv laddning

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 10:47
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-08-05 11:03
Ursprungligen av ;:

Jag har väldigt svårt att se poängen med det här. Att vira en hörlurssladd runt ett "torn" känns ju betydligt besvärligare än att bara plugga in en dockkontakt. Eller har jag missat nåt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 11:10
Ursprungligen av Vassius:

Jag har väldigt svårt att se poängen med det här. Att vira en hörlurssladd runt ett "torn" känns ju betydligt besvärligare än att bara plugga in en dockkontakt. Eller har jag missat nåt?

Det kommer inte att se ut så där. Det är bara Apple som inte vill visa i detalj vad de håller på med och därför skickar med en sådan där tokbild.

Tillägg: Antar jag, har inte läst patentet. Kanske är exakt det som de tagit patent på och inte bara tekniken bakom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 11:04
Ursprungligen av ;:

Med tanke på att man kommer att kunna synka och uppgradera via WiFi i iOS 5 kan jag tro att Apple försöker bli av med dockkontakten..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-08-05 11:08
Ursprungligen av xtrem:

Med tanke på att man kommer att kunna synka och uppgradera via WiFi i iOS 5 kan jag tro att Apple försöker bli av med dockkontakten..

Jag är helt för induktiv laddning och färre kontakter, men poängen är ju att det ska bli enklare och inte krångligare. Det måste finnas lösningar som inte kräver att man manuellt virar en sladd x antal varv runt ett torn.

Ursprungligen av xtrem:

Med tanke på att man kommer att kunna synka och uppgradera via WiFi i iOS 5 kan jag tro att Apple försöker bli av med dockkontakten..

Fan det har du rätt i jag ser poängen med det då kommer framtida Iphones bli i stort sett omöjliga att jailbreaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-17 09:47
Ursprungligen av xtrem:

Med tanke på att man kommer att kunna synka och uppgradera via WiFi i iOS 5 kan jag tro att Apple försöker bli av med dockkontakten..

Hmm, Apple som gjorde en så stor deal av att det gick snabbt att ladda iPoden full med musik. Nu, idag 2011, när vi säkert har tio gånger mer data så ska vi alltså sköta överföringen med något långsammare än för 10 år sedan?

Ursprungligen av acke:

Hmm, Apple som gjorde en så stor deal av att det gick snabbt att ladda iPoden full med musik. Nu, idag 2011, när vi säkert har tio gånger mer data så ska vi alltså sköta överföringen med något långsammare än för 10 år sedan?

Jag är oerhört tveksam till att Apple tar bort dockkontakten med tanke på att (som du säger) Wifi är slöare på att föra över saker. Det ska vara att Apple vill att man går över till att spela all sin musik ur molnet eller från deras iTunes-servrar, men finns det tveksamt. I alla fall inom de närmaste två åren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-19 10:35
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag är oerhört tveksam till att Apple tar bort dockkontakten med tanke på att (som du säger) Wifi är slöare på att föra över saker. Det ska vara att Apple vill att man går över till att spela all sin musik ur molnet eller från deras iTunes-servrar, men finns det tveksamt. I alla fall inom de närmaste två åren.

Exakt, inte förrän WiFi är minst lika snabb som Firewire 400. Där går smärtgränsen idag tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 11:12
Ursprungligen av ;:

Apple kan ju inte få patent på lösningar som redan finns. Tror dessa är ganska spaceade...

http://www.99.se/artiklar/2546-test-mobee-magic-charger.html mer vardaglig laddning och borde inte vara alltför svår att börja använda i iPhone typ, i förrgår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 13:40
Ursprungligen av xtrem:

Apple kan ju inte få patent på lösningar som redan finns. Tror dessa är ganska spaceade...

http://www.99.se/artiklar/2546-test-mobee-magic-charger.html mer vardaglig laddning och borde inte vara alltför svår att börja använda i iPhone typ, i förrgår.

Jo det vet jag. Palm tex hade ju det till sina telefoner. Menar att de kanske kommit på något liknande och tagit patent på. Det här med att vira sladdar runt en pinne känns nämligen väldigt lite som Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-05 15:45

Tyckte patentansökan var lite underhållande, det verkar ju som om Apples tekniker har lekt med tanken hur induktiv teknik skulle kunna ge någon fördel kontra vanlig sladd. Möjlig användning kanske till en iPod Nano Air: Liten sockerbitsstor mediaspelare med fasta hörlurar - synkas till datorn via wifi. Mellan träningspassen hänger den på en liten hållare i sladden och laddas. Alternativt ett par rejälare trådlösa media-hörlurar att användas hemma, laddas så snart du hänger dem på vägghållaren. Själva "snurrandet av sladden" kan ju då redan vara gjort i bandet mellan hörlurarna som träs på vägghållaren.

Kärnan i tänket är att få ner laddtiderna vid induktiv laddning utan att behöva bulkiga tillägg:

Citat:

[0005] Inductive charging techniques, which operate without requiring direct conductive connections, have been developed for certain applications, such as electric toothbrushes, where the proximity to water makes a conductive connection impractical. An electric toothbrush can be recharged using a relatively small inductive receiving coil because it is typically placed in a charging stand for a long period of time (many hours) and is only used for a short period of time (about two minutes).

[0006] However, to inductively charge other types of electronic devices (such as portable media players or cell phones) at an acceptable rate, a significantly larger receiving coil is required. Providing this larger receiving coil involves either incorporating the larger receiving coil into the portable electronic device, which increases the size of the portable electronic device, or alternatively incorporating the larger receiving coil into a bulky attachment to the portable electronic device.

Palm Pre beskrivs som "cumbersome":

Citat:

[0028] Note that the speed of the inductive charging generally increases with the length of the inductive receiving coil. Consequently, a long receiving coil is desirable to achieve a reasonable charging rate, and such longer receiving coils can be hard to provide in a small portable electronic device. In a sense, using audio cable 104 as the inductive receiving coil effectively provides a long receiving coil "for free," because the long audio cable 104 is already being used to carry audio signals. As an example of how cumbersome such receiving coils can become, the Palm Pre.TM. uses a bulky snap-on attachment to facilitate inductive charging. Moreover, for some extremely small media players, such as the iPod Shuffle.TM., the weight of the media player is approximately the same as the weight of the headphones and associated cable. Hence, by using the headphones as inductive coils, an extremely small media player can effectively use about half of its mass as a charging coil.

Den sista tanken med uppladdning via ljudvågor får nog helt sättas på brainstorming-kontot. Laddenheten måste väl bli mycket större än allt man kan göra med vanlig tråd-teknik.

Citat:

[0047] FIG. 7 illustrates an alternative charging system that uses an acoustic output to charge a portable media player in accordance with the disclosed embodiments. In the acoustic charging system illustrated in FIG. 7, an earphone 404 is fitted into a recess in an acoustic charger 702. This recess can be lined with a rubber gasket to achieve a tighter fit. Next, a speaker 704 within acoustic charger 702 produces an acoustic signal which causes a corresponding speaker in earphone 404 to vibrate. These vibrations cause a transducer within speaker 706 to effectively operate "in reverse" to generate a current in earphone conductors 708. This current can be used to charge the battery of the attached portable electronic device. Note that the vibrations can be generated in a non-audible frequency range (less than 20 Hz or greater than 20K Hz) to prevent users from hearing the acoustic charging signal.

Om detta kan användas praktiskt och kommersiellt återstår ju att se, nu har de i alla fall patentet. Induktiv laddning till en dator/ipad /iphone har jag svårt att se skulle ge någon som helst fördel. Under laddningen blir apparaten mer bunden till en plats, med vanlig sladdladdning kan du fortsätta prata i telefon med sladdens räckvidd. Detta patent är för smidig laddning där du utnyttjar en sladd som ändå måste finnas i apparater som du lägger ifrån dig då och då. På så sätt funkar ju laddstationen till Magic Mouse väldigt bra.

Hörde på radion att Apple köpt upp rättigheterna för att använda bränsleceller i "konsumentprodukter"?!? Kan någon bekräfta detta, och har det i så fall något att göra med ovanstående patent?

Dom har också köpt rättigheterna att använda hjul i datorer och spray i bärbara enheter. Det är dock oklart vem som sålt dessa rättigheter - oklart vem som haft dom tidigare - och ett ISO-konsortium har tillsats för att exakt definiera vad "konsumentprodukter" är och ett register måste tas fram. En känd IT-analytiker menar att inget annat företag än just Apple kommer att registrera sina produkter som "konsumentprodukter" i framtiden och därmed faller hela idén så att säga. IT-analytikern vill dock vara anonym då han anser sig förföljd - och detta inte bara av jordvarelser.
Apples försök att köpa rättigheterna att använda radiovågor i framtida burkar anses dock fruktlösa då ägaren inte lyckats spåras. Ägaren till energi har inte heller lyckats spåras upp. En del menar att detta kan bromsa utvecklingen.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Hörde på radion att Apple köpt upp rättigheterna för att använda bränsleceller i "konsumentprodukter"?!? Kan någon bekräfta detta, och har det i så fall något att göra med ovanstående patent?

1
Bevaka tråden