Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem vid ominstallation av Lion!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-04 19:36

det jag försöker göra är att göra en ren installation av min iMac.
jag har bränt lion på en dvd rw 4.7 gb skiva, när jag ska starta datorn från cd så håller jag inne c tangenten och hör hur datorn börja arbeta men ingeting händer den bara tugga och tugga, vad är det som som kan gått fel? när jag skulle bränna ut lion så laddade jag ner lion drog ut installesd.dmg filen till skrivbordet sen brände ut det med skivverktyg gjorde jag något fel då?

Senast redigerat 2011-08-04 20:46
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-04 19:42

Använde du funktionen återskapa i Skivverktyg?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-04 20:18
Ursprungligen av Johan.I:

haha det är morsan som ska ha den så bryr mig inte så mycket
usb gick åt helvete försök så många gånger så ja blir snart helt tokig men får väll ge det något försök till.

Joakimo: vad menar du med återskapa?

I skivverktyg finns en funktion som heter "Återskapa". Där väljer du mål och källa. Källa är .dmg-filen, målet är den enhet du ska starta ifrån.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-04 20:24

den vägra starta med usb...den startar upp som vanligt och jag gjorde exakt som guiden..

Ursprungligen av Johan.I:

det jag försöker göra är att göra en ren installation av min iMac eftersom jag ska sälja den.
jag har bränt lion på en dvd rw 4.7 gb skiva, när jag ska starta datorn från cd så håller jag inne c tangenten och hör hur datorn börja arbeta men ingeting händer den bara tugga och tugga, vad är det som som kan gått fel? när jag skulle bränna ut lion så laddade jag ner lion drog ut installesd.dmg filen till skrivbordet sen brände ut det med skivverktyg gjorde jag något fel då?

Du har väl bara lagt över .dmg-filen och inte bränt innehållet ifrån den i skivverktyg, då funkar det inte att starta upp från den.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-04 20:19

håller på nu får se om det går

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-04 20:32

det är ett steg som inte kommer fram för mig, efter jag formaterat usbn så ska man högerklicka och välja restore(antar att de är återskapa på svenska) och så finns de raid osv att välja på men för mig finns bara visa i finder osv, men jag gick direkt till återskapa när jag markerat usbn och valde installesd.dmg sen tog återskapa men som ni ser i guiden som knutsson länkade som jag föjlde så ska man kunna boka i en sak den finns inte för mig utan endast återskapa knappen. vad kan blivit fel?

Ursprungligen av Johan.I:

...efter jag formaterat usbn...

Hur har du formaterat USB-minnet? Det måste vara "Mac OS Extended", och partitionstabell GUID.

Ursprungligen av Johan.I:

...ska man högerklicka och välja restore...

"Restore" finns som ett alternativ (typ som en flik) uppe i menyn i Skivverktyg.

  • Medlem
  • 2011-08-04 20:37

Den "bocken" meddelar bara att det som finns på usb-minnet kommer att försvinna när du påbörjar ditt skapande av skivavbilden. När du startade om din dator, höll du ner "alt" då? Det måste man göra, och sedan välja OS X Lion Install..."

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-04 20:40

aa det gjorde jag ska försöka en gång till nu tar 15 minuter gjorde om allt från början

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-04 21:01

nu funkar de grabbar men vad ska ja välja? av dom alternativen, skivvertyg / time machine / still in installera ett nytt exemplar ??

Ursprungligen av Johan.I:

nu funkar de grabbar men vad ska ja välja? av dom alternativen, skivvertyg / time machine / still in installera ett nytt exemplar ??

Jag förstår inte vilka alternativ du menar. Lite mer info vore bra.

(Och kanske lite bättre meningsbyggnad också )

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-04 21:15

haha förlåt skrev snabbt för visste inte vilket ja skulle välja sen blev ja otålig och bara valde nått om 27 minuter är den klar då ska ja göra om och skriva vilka alternativ och det är alternativen som kommer upp när du starta från "skiva" hur du vill installera din mac om det ska vara en backup osv, och det ja vill göra är en ren installation

Senast redigerat 2011-08-04 21:44

VM i långa meningar... Omöjligt att läsa!

Jag gjorde en ren installation av Snow Leopard och uppgraderade sedan till Lion. Det kanske är sista utvägen om det andra inte fungerar!

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-04 21:44

Återskapa från en time machine säkerhetskopia*

Installera om Mac OS X*

Få hjälp på internet*

Skivverktyg*

vilket alternativ ska jag välja för göra en ren installation? och hur?

  • Medlem
  • 2011-08-04 21:45

Ska du göra en ren installation måste du välja Verktygsprogram -> skivverktyg. Formatera disken som HFS+ Journalförd och sedan gå tillbaka till huvudmenyn. Därefter kan du göra en ren installation.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-04 21:49

precis gjort det få se om en 30 minuter hur de gick

1. Jag vet att detta är lite hyckleri och dubbelmoral, kanske... Men jag har nu redigerat bort allt snack om att datorn ska säljas. För det är ett licensbrott att skicka med Lion vid försäljningen. Men om tråden håller sig till själva installationsproblemen, och inte nämner försäljningen, så är tråden ok. Fortsätter du att nämna försäljningen så kommer tråden att stängas eller raderas.

2. Och vi brukar inte kritisera språk här, men jag förstår faktiskt inte vad du skriver. Det står i forumreglerna att man ska använda god svenska. Om du delar upp dina inlägg i meningar, med punkt och stor bokstav emellan, så blir det så mycket lättare att läsa och förstå vad du skriver.

/Mod

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-04 22:12

oroa dig inte ska inte fråga något mer. Tack för alla svar det fungerar nu
guld värda är ni alla

Får man fråga hur du lyckades till slut? Blev det med bränd DVD eller via USB? Tog det lång tid att boota upp?
Kan vara bra för andra som undrar!

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-04 22:29

ska försöka skriva så alla förstår
Jag fixade det tillslut med mitt USB minne, följde guiden som du länkade ovan.
jag såg att det inte såg likadant ut för mig som det gjorde för han i guiden,
och det löste ja genom att högerklicka på InstallESD.dmg filen valde seden ett
alternativ tror det var konventera så kunde man välja cd-dvd eller skriv/läsbar
jag valde då skriv läsbar. efter det kom det en ny installESD.dmg fil på mitt skrivbord, ikonen såg helt
annorlunda ut(såg ut som den ikonen ett usb minne har när de kommer upp på skrivbordet efter du anslutit det)
sen följde jag guiden igen bara och valde den nya filen istället och då fungerade det

tydlig nog?

Och för att det skall bli enklare för andra senare.

Ett 4GB USB minne eller en DVD skiva.
Ladda ner så ni har OSX Lion installern in Application foldern.

Låt sedan programet göra resten.

Serial Serveur » Lion DiskMaker (US)

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-08-04 22:56

mycket enklare, synd inte du kommit online tidigare så jag slapp allt krångel

1
Bevaka tråden