Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få Time Machine att göra backup över nätet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-03 21:35

Sitter och leker med tanken på huruvida det skulle gå att få Time Machine att göra backup över nätet. Jag sitter redan med en hårddisk inkopplad till min Airport Extreme, som duktigt gör sina säkerhetskopieringar inom nätverket. Enklaste sättet gissar jag är att få datorn att tro att den är uppkopplad till det nätverket även när jag sitter någon annanstans.

Så, skulle det vara möjligt?

VPN kanske?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-03 23:12

Innan jag flyttade till Kina minns jag att jag försökte sätta upp en VPN-server på min pappas Mac mini, som jag kunde ansluta till för att komma åter diverse sidor regeringen inte ansåg var hälsosamt för mig. Det slutade med fler frågetecken än när jag började, och fick erkänna mig besegrad. Kanske det har blivit lättare sedan när jag försökte för något år sedan (eller så kanske jag bara missade något viktigt)?

En VPN skulle dessutom kräva en extra dator igång hemma hela tiden. Min tanke var ifall man skulle kunna koppla upp sig direkt till den via Airporten som, om jag inte missuppfattar, tyvärr inte har en inbyggd VPN-tjänst.

  • Medlem
  • 2011-08-03 23:37

Du måste nog ha en riktig NAS för det. Om det ens går den vägen.

Normalt så används väl Bonjour för att leta upp aktuell TM och i så fall så behövs väl en VPN-lösning som har stöd för multicast eller så kanske det går att gå runt problemet med själva uppletandet via lite DNS-meck.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-04 00:19

BackToMyMac?

Det går mycket enkelt att ställa in på din Time Capsule att man skall kunna få access genom internet. Detta gör du i AirPort Verktyget.
Dock så kräver detta att du har en fast IP-adress. Vilket inte är så vanligt idag.

Jag har fast IP och har kört denna lösning i snart 2 år. Fungerar mycket bra! Så fort datorn har tillgång till internet så genomför den en backup till Time Capsulen som står i lägenheten och puttrar.

Edit: Missade att ni pratade enbart om en TM-backup och inte Time Capsule. Bortse från mitt inlägg om det inte tillför något.

Ursprungligen av mackan_b87:

Det går mycket enkelt att ställa in på din Time Capsule att man skall kunna få access genom internet. Detta gör du i AirPort Verktyget.
Dock så kräver detta att du har en fast IP-adress. Vilket inte är så vanligt idag.

Jag har fast IP och har kört denna lösning i snart 2 år. Fungerar mycket bra! Så fort datorn har tillgång till internet så genomför den en backup till Time Capsulen som står i lägenheten och puttrar.

Edit: Missade att ni pratade enbart om en TM-backup och inte Time Capsule. Bortse från mitt inlägg om det inte tillför något.

Fungerar inte Airport Extreme med inkopplad hd som en TC?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-04 07:45

Jo. Och det KRÄVER inte fast IP, även om det underlättar. Vet du bara om vilket IP du har, funkar det. En enklare lösning är t ex DynDNS (finns fler varianter).

1
Bevaka tråden