Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera Lion

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle installera Lion på en gemensam dator på jobbet, en iMac, inköpt hösten 2010. Hade installationsfilen på en sticka som jag kopierade över till datorns hårddisk och startade sedan installationen. Efter några sekunder kommer dialogrutan om att jag inte kan installera på denna hårddisk som är trasig och en uppmaning om att starta om. Vid omstart sker samma sak. Om och om igen. Jag provar stoppa in en installationsdvd med snow leopard och väljer den som startskiva efter att ha tryck in altknappen vid omstart. Nu fastnar datorn vid det grå äpplet, gång på gång. Limbo! Vad ska jag göra nu?

Så, nu har jag kommit en bit på vägen. Fick igång installationscd:n och körde systemverktyg. Hårddisken går inte att reparerar. Har startat den i targetmode och håller på att rädda filer till en externa hårddisk. Sedan blir det att formatera om och installera snow leopard på nytt för att kunna installera lion. Undrar om det var lion som sabbade hårddisken?

Knappast. Byt hårddisk innan den rasar på riktigt!

Fast datorn är ju så ny och inte särskilt hårt använd. Och den hade inte visat några tecken på konstigheter före lionsförsöket.

Det har inte så mycket med saken att göra. En hårddisk kan lika gärna gå sönder en vecka efter anskaffandet likaväl som den kan tuffa i 10 år utan problem (jag har gamla SCSI-diskar som fortfarande fungerar). Fördelen om den går sönder innan garantin gått ut är ju att du får en ny.

Vad jag menar är att en installation av Lion eller ett annat operativsystem ska inte innebära att hårddisken får fel som inte kan åtgärdas. Vissa gånger kan man rädda det genom att ta bort alla partitioner och formattera om disken. Det är dock bara konstgjord andning eftersom den då flaggar de dåliga blocken som oåtkomliga. Har en disk börjat uppvisa problem är det bara en tidsfråga innan disken får mer problem.

Men kör en nyinstallation och lägg in Onyx och kör dess disktestningsfunktioner så bör du få verifierat om det fortfarande är fel på disken. Apple Hardware Test är kanske en annan lösning men jag kommer inte ihåg om den testar disken utförligt.

Tack för tipset.Jag ska testa onyx.

Håller med suddgummi, om du får fel som inte kan repareras så kommer den nog, förr snarare än senare, att braka ihop helt. Har inget med Lion att göra. Den är tillsammans med fläktar och DVD-brännare den enda rörliga delen i en dator, så de är helt enkelt mer benägna att gå sönder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-03 16:54

Men Skivverktyg kan väl rapportera fel i filstrukturen som den inte klarar att reparera, utan att det är hårdvarufel. Om det är något tillfälle som det kan hända är det väl vid installation av ett nytt system som Lion som vill göra en recovery-partition.
Väl värt att pröva formatera och nyinstallera som föreslagits. Hoppas bara du får över alla dina gamla filer!

Jo tack, filerna verkar kunna räddas. Men det blir ju alltid en massa bök ändå med inställningar och nyistallationer av program.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-03 18:53
Ursprungligen av Ulf Boström:

Jo tack, filerna verkar kunna räddas. Men det blir ju alltid en massa bök ändå med inställningar och nyistallationer av program.

Därför är det viktigt med backup på hela systemet. Gärna flera.

Disk Warrior brukar kunna fixa en del fel som inte Skivverktyget klarar.

Om datorn är köpt hösten 2010 borde det väl vara ett "garantiärende"

Nu har jag lämnat in datorn på Grafit, det är ju som sagt att ett garantiärende. Får se om de får någon kontakt med datorn.

1
Bevaka tråden