Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

F-tangenterna har slutat fungera i Lion

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-08-02 21:09

Jag börjar bli riktigt trött på den här nya versionen av OSX. Det är nog det buggigaste operativsystem som jag någonsin har stött på (och då har jag ändå jobbat en hel del med Windows Vista)

Jag har tidigare postat flera andra trådar med olika "issues"... Här kommer en till. Nu har mina F-tangenter slutat att fungera. Inget liv i dem alls, trots att korrekta genvägar är angivna i inställningarna

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-02 22:33

Har du aktiverat att F-tangenterna skall fungera som "vanliga funktionstangenter"?
Kolla under System Preferences -> Keyboard, se bilden nedan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-08-02 23:03
Ursprungligen av Drakfot:

Har du aktiverat att F-tangenterna skall fungera som "vanliga funktionstangenter"?
Kolla under System Preferences -> Keyboard, se bilden nedan.

[ATTACH="CONFIG"]30052[/ATTACH]

Detta alternativ finns endast om man har ett tangentbord med en Fn-knapp... Och det har inte jag. Det skumma är att det fungerade från början. Sedan, efter ett par dagar var de helt plötsligt döda

Detta har jag sett i Windows i BootCamp kontrollpanelen också (innan Lion).

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-03 07:48

Hmm, det var konstigt :/
Det finns inget program du kan testa att köra för att hantera tangetbordets funktioner (lite som MagicPrefs för mus så att säga) för att se om det kan eventuellt återställa funktionaliteten?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-08-03 08:59
Ursprungligen av Drakfot:

Hmm, det var konstigt :/
Det finns inget program du kan testa att köra för att hantera tangetbordets funktioner (lite som MagicPrefs för mus så att säga) för att se om det kan eventuellt återställa funktionaliteten?

Har du något tips?

Det märkliga är att allt ser korrekt ut i systeminställningarna. F.ö. funkar inte en enda av F-tangenterna, vilket tyder på att det inte bör ha något att göra med Fn-knappen.

Har du kollat med det lilla tangentbordet som man hittar i Internationellt ?

Knappa och se vilka tangenter som registreras och klicka sedan också på tangenterna på skärmen med cursorn och se om de registreras då. Det borde visa om du har ett hårdvaruproblem eller systemproblem.

Prova att skapa en ny användare, och se om problemet dyker upp där också. Detta kan också ge viss ledning till om det är hårdvaru- eller mjukvaru-relaterat.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-08-03 13:13

Tack för förslag! Jag tror dock att jag har hittat problemet nu... Det verkar som att bluetooth-stacken har fuckat upp sig (det är ett BT-tangentbord). Flera okända enheter fanns i listan där och troligtvis är det dessa som har orsakat någon konflikt. Efter att har tagit bort allt och på nytt lagt till aktuella enheter verkar det fungera som det ska igen... Håller nu tummarna att det fortsätter så

Tycker fortfarande att det verkar som dom "flesta fel" och klagomål på Lion är handhavandefel orienterade. Så många "riktiga buggar" tycks inte finnas i alla fall när det kommer till kritan. Mänskliga faktorn som man brukar säga är nog det vanligaste felet.
Fortsätter att köra Lion i hopp om att man skall vänja sig vid vissa "nyheter" allt eftersom.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-08-03 14:01

Själv överväger jag skarpt att gå tillbaka till snöleoparden. Jag har aldrig sett så många badbollar som i OSX 10.7. Dessutom har jag stött på en hel hög med ouppklarade problem... Och ja, buggrapporter har skickats in till Apple!

Ursprungligen av lensv:

Själv överväger jag skarpt att gå tillbaka till snöleoparden. Jag har aldrig sett så många badbollar som i OSX 10.7. Dessutom har jag stött på en hel hög med ouppklarade problem... Och ja, buggrapporter har skickats in till Apple!

Då får vi hoppas att det kommer en uppdatering snarast - precis som efter tidigare OSX. Dom flesta problem jag stött på är gamla program som inte hängt med när det gäller uppdateringar för Lion - men det kommer sakta men säkert.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-08-03 14:19
Ursprungligen av adress@mac:

Då får vi hoppas att det kommer en uppdatering snarast - precis som efter tidigare OSX.

Ja, jag hoppas verkligen det oxå. Det bär mig emot något fruktansvärt att backa tillbaka...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-03 22:04

Efter att ha installerat 8 GB RAM funkar Lion för mej kalasbra. inga fel alls.... Rena rama turen?

Ursprungligen av kenjon:

Efter att ha installerat 8 GB RAM funkar Lion för mej kalasbra. inga fel alls.... Rena rama turen?

Lion är ganska kompetent på området att ta mycket ramminne i anspråk, så det förvånar mig inte.

Personligen försöker jag att ta mig fram med mina klena 2GB tills att jag har råd att köpa mer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-03 23:50

Jag bara skrev det som motpol till alla som klagar på buggar... Men det skulle förstås postats i Liontråden

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-08-05 12:42
Ursprungligen av kenjon:

Jag bara skrev det som motpol till alla som klagar på buggar... Men det skulle förstås postats i Liontråden

Buggar ska man klaga på... Och man ska definitivt rapportera in dem till Apple!

  • Medlem
  • Prag
  • 2011-08-09 19:25

men om ingen postar felfri upgradering och det ända som syns är buggrelaterade posts så verkar det som om 100% har problem så tack till kenjon!

1
Bevaka tråden