Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nerladdning av musik förbjuds

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sveriges regering förslår att filbytarprogrammen ska förbjudas. Även den personliga rätten att göra egna kopior kommer att minskas.

Läs mer på Aftonbladet.se

Diskutera förslaget nedan!

Senast redigerat 2003-06-17 19:41

Man kan väl inte förbjuda programmen?

Det är väl de filer man gör tillgängliga för andra som gör det hela olagligt, inte själva programmet.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-17 16:23

Förbjud symptomen istället för att bota sjukdomen...

Sänk priset på skivor istället för att jaga efter kopieringen!

Hur ser förresten en lag ut som förbjuder vissa program?

Man kan ju inte namnge programmen som förbjuds i lagen för då är det bara att göra ett nytt program med ett nytt namn - lagen hinner inte uppdateras.

Man måste alltså förbjuda själva funktionen som dessa program använder sig av. Hur tusan ska de få till detta har de tänkt... om de nu tänkt alltså...?

Klart de inte kan förbjuda specifika program. Det blir spridning som förbjuds.
Vad annars kan de förbjuda?
De kommer säkerligen också att ändra på lagen om den privata rätten att hämta saker.

Vi får se vad riksdagen säger. Men det är klart de måste följa det som EU hittar på.
Så nog gnuggar skivbolagen händerna idag. Än en gång har de inte fattat att det är priset som driver på detta kopierande.
Sänk priset eller ger mervärde vid försäljning.

t.ex. Senaste Metallica skivan. Skiva + DVD samt login till sida där man kan hämta mer saker. För samma pris som vanlig skiva. Då blev det plötsligt inte så himla dyrt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Förbjud symptomen istället för att bota sjukdomen...

Sänk priset på skivor istället för att jaga efter kopieringen!

Eller hitta på nya sätt som kunden kan handla på som gör det så smidigt att det är värt pengarna. (iTunes MusicStore)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 16:47

Att förbjuda nerladdning av musik och film tycker jag är rätt, bara vi får ett lagligt alternativ så som IMS.
Att förbjuda användandet av ett program låter väldigt märkligt. Det skulle inte förvåna mig om det bara är Aftonbladet som formulerat sig fel eller fått fel uppfattning.

Lagförslaget finns för övrigt i pdf-format
här (del 1) och här (del 2).
Jag har dock inte orken eller kunskapen att läsa igenom det hela och förstå det.
/Johan

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 16:59

Orkar inte heller läsa igenom lagförslaget, men:
Vad skulle hända om de klantade till det så FTP och Telnet blev förbjudet

[Så vitt jag såg så gällde det vidarebefordran av viss information i visst medium... Skall de kolla all trafik ]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-17 17:27

Skummade igenom delar av skrivelsen lite snabbt. Verkar som att AB hajjat det fel, de enda program som verkar bli förbjudna är de som kringgår tekniska åtgärder för att skydda ett verk och det skyddet förstärks vad jag kunde se - den gäller inte bara kommersiell hantering nu.

Hittade inget om att fildelningsprogrammen i sig blir olagliga.

Intressant är också att vissa användare kan stämma upphovsrättsinnehavaren så att de kan göra digital kopior (typ bibliotek, funktionshindrade osv) när den möjligheten är låst.

Ngn liknande rättighet anses dock inte behövas för kopiering för privat bruk i nuläget även om det är ett problem för konsumenter när den möjligheten är låst (men lagstiftaren råds att nogrannt bevaka marknaden för att se om lagstiftning krävs om inte skivbolagen (och andra) självmant tillåter kopiering för efter bruk av enstaka exemplar (fat chance...!)

Eftersom kringående av skydd är förbjudet även om det görs privat så innebär lagförslaget att det är skivbolagen (och andra upphovsrättsinnehavare) som bestämmer i varje enskilt fall genom den teknik de använder om användaren skall ha rätt att göra kopior - låser de skivan så är alla försök att göra kopior olagliga.

Inte bra...

(baserat på en snabb genomläsning, kan ha missat ngt)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 17:36

Hepp.

Man kan ju bli trött för mindre.

Verkar som AP-Byrån och Skiv/Film industrin lobb(otomer)at regeringen ordentligt.

Förtråendet får våra kolsuparpolitiker blir ju inte direkt högre av den här typen av aktiviteter.

Jag kommer fortsätta som jag gör idag, att min dator CD/DVD-spelare klarar av skyddade skivor mm är ju inte mitt prolem, dom får väl stämma Pioneer eller nått...

Alla former av 'storebrorsfasoner' får mig att spy galla och detta är väl bara ett exempel i raden...
---
/Samuel

Vidare (har också skummat) är det så att den inskränking i rätten att göra kopior för privat bruk som föreslås bara avser förbjuda kopierandet av något som redan är kopierat, dvs har du laddat ner musikfiler från nätet är all vidare spridning av dessa förbjuden. Idag är lagstiftningen inte tydlig på den punkten. En köpt CD ska man tydligen fortfarande få kopiera för eget bruk.

För övrigt förstår jag inte varför den här typen av kvällstidningjournalistik hör hemma på 99mac's förstasida.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Skummade igenom delar av skrivelsen lite snabbt. Verkar som att AB hajjat det fel, de enda program som verkar bli förbjudna är de som kringgår tekniska åtgärder för att skydda ett verk och det skyddet förstärks vad jag kunde se - den gäller inte bara kommersiell hantering nu.

Hittade inget om att fildelningsprogrammen i sig blir olagliga.

Intressant är också att vissa användare kan stämma upphovsrättsinnehavaren så att de kan göra digital kopior (typ bibliotek, funktionshindrade osv) när den möjligheten är låst.

Ngn liknande rättighet anses dock inte behövas för kopiering för privat bruk i nuläget även om det är ett problem för konsumenter när den möjligheten är låst (men lagstiftaren råds att nogrannt bevaka marknaden för att se om lagstiftning krävs om inte skivbolagen (och andra) självmant tillåter kopiering för efter bruk av enstaka exemplar (fat chance...!)

Eftersom kringående av skydd är förbjudet även om det görs privat så innebär lagförslaget att det är skivbolagen (och andra upphovsrättsinnehavare) som bestämmer i varje enskilt fall genom den teknik de använder om användaren skall ha rätt att göra kopior - låser de skivan så är alla försök att göra kopior olagliga.

Inte bra...

(baserat på en snabb genomläsning, kan ha missat ngt)

Hmmm... Detta står lite i kontrast till det som står på NyTekniks sida (http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=29154). Vem har fel?

/X

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Än en gång har de inte fattat att det är priset som driver på detta kopierande.

Jag håller inte med. Det är bekvämligheten som styr. Är det enkelt att ladda hem musik istället för att stödja dom som gör musiken, då gör folk det. Jag känner många som slutat köpa skivor och även om en ny skiva skulle kosta 50 kr så skulle de fortsätta att ladda hem.

Vad som behövs är något i stil med IMS där det är lika enkelt och bekvämt (eller helst: ännu enklare och bekvämare) att köpa musiken, först då tror jag folk kan ändra beteendet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Verkar som att AB hajjat det fel...

Oväntat. Som sagt, kvällstidningsjournalistik...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-17 18:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
Vem har fel?

Från promemorian s 329-330:

Det införs ett förbud mot kringgående av tekniska åtgärder utan upphovsmannens eller dennes rättsinnehavares samtycke. Förbudet skall innebära att det inte är tillåtet att kringgå en digital eller analog spärr som uteslutande hindrar eller begränsar exemplarframställning av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller en prestation skyddad av närstående rättigheter, att dekryptera ett datorprogram som uteslutande hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller en prestation skyddad av närstående rättigheter eller kringgå en annan teknisk åtgärd som uteslutande hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

s. 357

Det är naturligtvis inte önskvärt att denna utveckling hämmas av att det
t.ex. allt oftare, på grund av de kopieringsspärrar som används på CD-skivor för att förhindra att musik läggs ut på Internet utan tillstånd, blir omöjligt att ladda ner t.o.m. ett enda exemplar av
den CD-skiva man köpt i sin bärbara MP3-spelare. Användandet av tekniska åtgärder befinner sig emellertid ännu bara i början av sin utveckling, liksom den elektroniska handeln med exemplar av
verk och prestationer. Det finns därför goda möjligheter att det på sikt utvecklas bra möjligheter att göra ett begränsat antal kopior från t.ex. en CD-skiva trots att den innehåller en spärr som förhindrar att musiken läggs ut på Internet. Det är också möjligt att det utvecklas olika prisbilder beroende av om man får göra ett visst antal kopior eller inte, eller olika produkter eller tjänster för att kunna spela musik t.ex. på sin MP3-spelare eller sin hemdator. I sammanhanget kan för övrigt anmärkas att kopieringsspärrar inte hindrar att man kopierar en CD-skiva genom att bränna en exakt kopia av den eller genom att spela in den på kassettband. Det förekommer också redan nu att kopieringsspärrade CD-skivor innehåller en möjlighet att göra t.ex. en kopia till en MP3-spelare. Kopieringsspärrar hindrar alltså inte all typ av kopiering för privat bruk. Mot bakgrund av det anförda bör det inte nu ges någon möjlighet till vitesföreläggande i fall då tekniska åtgärder hindrar kopiering för privat bruk. Den fortsatta utvecklingen bör dock följas noggrant.
Skulle det visa sig att rimliga avtalslösningar inte kommer till stånd och att situationen för konsumenterna därmed blir orimlig får frågan övervägas på nytt.

Sen tycker jag nog inte att artikeln på NyTeknik nödvändigt står i direkt motsats till vad jag skrev, uttalandet som citeras går ju inte direkt att översätta till rubriken...

Kommer ni ihåg när sossarna ville förbjuda parabolen? Fungerade det?
Jag citerar Stenbeck: Tekniken före politiken!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-06-17 21:13

Ööööh...???

iTunes Music Store?

Skickar man musiken i brev via posten då?

Jag trodde stöld av material med upphovsrätt redan var olagligt.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 21:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av MigueI
Ööööh...???

iTunes Music Store?

Skickar man musiken i brev via posten då?

Nej det gör man inte!

Om du har 10.2 och den senaste iTunes så kan man köpa musiken via det för en rimlig summa.. fast just nu så fungerar inte funktionen i sverige!

Så vi kan inte riktigt ladda ner "lagligt" än.

-------

Men jag stör mig inte riktigt än på det här, om det inte kommer in mitt hem och letar efter cd-skivor som jag andvänder för mitt eget bruk!

Och det verkar bara gälla Musik och DVD filmer i allmänt? Eller gäller det spel också?

Senast redigerat 2003-06-17 22:02
  • Medlem
  • 2003-06-17 21:58

Ja ska de börja att göra razzier så har det gått för långt...;)

Att förbjuda själva programmen som används för piratkopiering är fullständigt vansinne. Det är inte de som är onda i sig. Man kan dessutom använda massor av program för att sprida lagliga kopior av program som man faktiskt FÅR sprida.

Min förhoppning är dock att lagförslaget (om det blir verklighet) bidrar till en ökning av användadet av gratis och Open Source programvara.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 22:15

såg nyss på Tv4 nyheterna..
Dom var så dumma att andvända iTunes!

Där man inte kan ladda ner Musik olagligt!

Fast dom kan mena att man lyssnar på sånt via det! men jag vet inte

Det var iaf fel program att andvända!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-06-17 22:31

Alle!!!
För f-n.

Det var rätt mycket IRONI i mitt inlägg
:rolleyes:

Så blåst är jag inte, än på 60 år får jag hoppas

I Sverige behöver man inte ens ha lobbyister för att he in tokiga lagar i lagboken.

Men vilka program menar de egentligen? Jag kan skicka olagliga filer Messenger som är nästintill omöjligt att avinstallera i XP. Och jag kan sätta upp en egen server och lägg upp hur mycket låtar jag vill. Svårt att dra gränser vilka program som skall förbjudas, om det nu är det de vill försöka med.

Och skulle MP3-spelare i princip bli olagliga om man inte får rippa de skivor man köpt och lägga in låtarna?

Här är pressmeddelandet, kanske lättare att greppa än hela förslaget.:

http://www.regeringen.se/galactica/service=irnews/owner=sys/action=obj_show?c_obj_id=52571

  • Oregistrerad
  • 2003-06-18 08:02

Om man har laglig rätt att göra en kopia av en köpt musikcd för eget bruk - borde det vara olagligt av musikindustrin att hindra oss den rätten, genom att skydda skivorna.

Det är ju en paradox hela lagförslaget. Jag får lov att ta kopia av skiva för eget bruk, men jag får inte knäcka skyddet på skivan för att kunna utöva min rätt.

Att kopiera analogt, den enklaste metoden att kringgå ett skydd, är det att "knäcka" kopieringsskyddet? Kopiering till kassettband till exempel.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-18 08:48

Om man har en cd-spelare med digitalutgång och ett ljudkort med digitalingång, hur blir det då då?
Den digitala signalen från cd-spelaren måste väl redan vara "renad" från kopieringsskyddet då?
Så då är det ju bara att spela in musiken på datorn på det viset, och voaila, en perfekt kopia.
Lite knöligare än att bara rippa rakt av, men det går ju?
Så länge skivan går att spela måste den ju på ett eller annat sätt gå att kopiera.

Man kan ju alltid sjunga med...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-06-18 09:00

Det där med kopieringsskyddet vet jag inte om skivbolagen har lyckats så bra med.

Häjlpte en bekant med att Bränna en kopia i iTunes av Robbie Williams - Escapology som är kopieringsskyddat, på min QS med 9.2.2 utan problem.
På dennes PC gick det inte.
:rolleyes:

Bevaka tråden