Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Solution" i forumstråd

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Gillar en sak med Apples supportforum och det är att TS kan markera en post som en lösning. Många trådar handlar om användare som har frågor/problem så denna feature vore väldigt smutt, eller vad säger ni?

Yep, en bra funktion. Det har diskuterats om det förut i någon/några trådar.

Tror även att det kan minimera antalet dubbelposter då det blir lättare att hitta sitt svar, och således även mindre arbete för mod

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-02 14:53

Vi har haft det uppe på ett utvecklingsmöte och det ligger i någon to-do lista med föreslagna funktioner inför framtiden.
Det är däremot inte bestämt hur funktionen skall se ut, om den kommer eller när den kommer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-02 14:57
Ursprungligen av kainen:

Det är däremot inte bestämt hur funktionen skall se ut, om den kommer eller när den kommer.

Jag röstar ja till funktionen!

Ja, och så vore det fint med en tydlig beskrivning av svaret på frågan.

tex frågan om at oppdatera til Lion på flera datorer i et hushåll, med olika eller med samma Apple ID. Flera trådar om detta, och svar som "detta diskutteras i denna tråd", "gör en sökning". Men det är ganska svårt att hitta lösningen i alla trådar.

Ja, jag tycker också att det är en bra funktion.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-02 15:09

Grundidén är en bra funktion men det finns nackdelar också.

Tex:
Funktion passar inte i alla trådar. Tex "Har du installerat Lion?"

Det finns risk för en "klubb för inbördes beundran" där man har ett gäng som ägnar sig åt att svara "rätt" på varandras trådar för att "få credd".

Det finns en risken att markera ett felaktigt svar som lösningen på problemet... samt att TS kanske inte vill markera något svar som lösningen på problemet. Eller att det finns kanske 3-4-5 inlägg som tillsammans innehåller rätt lösning på problemet.

Alla dessa problem måste "lösas" på något sätt innan man lägger till funktionen, det gäller inte bara denna... man får alltid ägna en tanke till vad det finns för nackdelar och fördelar innan man skapar en ny funktion.

Nu har jag i sig ingenting att göra med skapandet av nya funktioner rent generellt här på 99 men jag ville bara dela med mig lite av tankarna bakom

Givetvis så bör man skapa sig en problembild och jämföra fördelar kontra nackdelar. Tror dock att fördelarna överväger nackdelarna.

EDIT: Tror inte att det finns något MAC/iPhone/Apple-forum som har denna lösning idag. Med denna feature så kommer ni nog framstå i bättre dagar

Idén är bra, men jag tror också att det ofta blir lite svårt att avgöra om en fråga är besvarad eller ej. Tror heller inte det löser några problem med dubbelposter, eftersom grundproblemet där fortfarande är att många är för lata för att ta reda på om frågan är besvarad innan de ställer den igen. Dessutom finns det ju fall där frågor vaknat till liv igen efter ett tag, så jag skulle vilja se ett mer konkret förslag på hur det skulle fungera innan jag röstar för något.

Det får också gärna kallas något annat än "solution"; när jag råkar på det i svenska meningar utgår jag fortfarande från att det handlar om geggan man lagar cykelslang med

Sedan ligger en hel del av ansvaret på TS vad gäller om problemet löste sej eller ej.

Ofta när man själv har problem och söker i befintliga trådar så hittar man en fråga, några förslag men sedan inget mer, för TS orkar inte (?) lägga in ett sista inlägg "Så här löste det sej..."

Tittar man på Nokias eller Apples forum där man har den här funktionen så ser man ju att det existerar många parallella trådar om samma problem. Där sker ju ingen moderering beträffande detta. Nu är ju 99.se en lite mer exklusiv krets där det nog ör lite lättare att hålla styr på saker. Nokias forum är rätt kul ibland. Tusentals indier med N8-lurar kräver pengarna tillbaka eller att Nokia installerar iOS eller Android eller t om Windows på deras lurar för att de har hängt sig 2 gånger på mindre än en vecka. Men det här med "Solution" gör ju att man letar i dessa trådar först när man söker lösning på ett problem.

Ett sätt att förhindra att användare skapar en tråd som redan finns är att använda metadata eller dylikt på det användaren skriver i topic och i fritextfältet. Apples forum har en liknande lösning, dock så visas dessa förslag först efter att tråden är skapad. Se bild nedan och "More like this".

Ursprungligen av barbapappa_86:

...dock så visas dessa förslag först efter att tråden är skapad. Se bild nedan och "More like this".

Den funktionen finns redan. Titta längst ner på sidan ("Liknande diskussioner")

Ursprungligen av barbapappa_86:

...är att använda metadata eller dylik...

Det finns redan möjlighet att sätta taggar på en tråd (se också längst ner på sidan). Men någon måste ju ta sig tid att göra detta.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den funktionen finns redan. Titta längst ner på sidan ("Liknande diskussioner")

Det finns redan möjlighet att sätta taggar på en tråd (se också längst ner på sidan). Men någon måste ju ta sig tid att göra detta.

Har du så rätt i Dock så tror jag att det inte är allt för många som orkar ange metadatan. Bättre vore om sidan gjorde detta automatiskt.

1
Bevaka tråden