Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning mellan två Macar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett problem efter installation av Lion på min iMac och MacBook Pro.

Från MacBooken kan jag inte komma åt de filer/mappar jag delar ut på iMacen. Det fungerade klockrent i snow leopard. Jag har trippelkollat att allt är rätt inställt på iMacen.

Dela bildskärm fungerar dock.
Anslut som hjälper inte, jag anger rätt uppgifter. Fungerar heller inte att komma åt de utdelade mapparna på MacBooken från iMacen.

iMacen är uppkopplad med kabel till min router (d-link dir-825), MacBooken är kopplad till samma, men trådlöst.

Någon som har nån idé vad det kan vara?

Hade likadant med min MBA efter Lion installation. Kunde inte logga in från min iMac (10.6.8), däremot gick det fortfarande åt andra hållet. Kom fram till att det handlade om behörighetsfel, efter lite sökande, och installerade om Lion och sen har det fungerat. Det verkar som om det kan uppstå lite beörighetsfel lite här och var efter den gömda Biblioteks mappen.

Ah okej, tror du det hjälper att köra något cleaner-program som fixar permissions? För nån ominstallation orkar jag inte med.

Testa får du se, hjälpte inte för mig, går fort att installera om nuförtiden annars.

Ursprungligen av panther:

Testa får du se, hjälpte inte för mig, går fort att installera om nuförtiden annars.

Jo fast då tappar jag väl alla program å sånt?

Nej, recovery eller ominstallationen rör inte din program-mapp. Det är per automatik en så'n där installera och arkivera numera, det började i snökatten. Fast jag såg inte var den gamla Systemmappen hamnade....inte för att jag behövde något i den...
Men ha alltid en färsk backup innan sån't här, det verkar ju som om det kan bli lite fel här och där med det unga Lejonet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-01 18:17
Ursprungligen av panther:

Fast jag såg inte var den gamla Systemmappen hamnade....inte för att jag behövde något i den...

Den raderas automatiskt vid installation.

Ursprungligen av acke:

Den raderas automatiskt vid installation.

OK, bra att veta om man har något där som man vill behålla vid nästa recovery.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 09:07
Ursprungligen av panther:

OK, bra att veta om man har något där som man vill behålla vid nästa recovery.

Oftast är det ju ganska lite som man vill behålla. Kext-filer och application support och liknande läggs ju över. Det är mest ett plockat Mac OS X som ligger där som ändå inte går att starta i från.

Ursprungligen av acke:

Oftast är det ju ganska lite som man vill behålla. Kext-filer och application support och liknande läggs ju över. Det är mest ett plockat Mac OS X som ligger där som ändå inte går att starta i från.

Precis. Jag tror Apple redan tycker sig ha löst problemet i och med Time Machine, och inte vill göra sig besväret att parallellt implementera ett helt annat sätt att rulla tillbaka en uppdatering. Jag misstänker att de som faktiskt utnyttjade möjligheten att behålla ett utbränt skelett av förra systemet var extremt få.

Ursprungligen av yabbah:

Ah okej, tror du det hjälper att köra något cleaner-program som fixar permissions? För nån ominstallation orkar jag inte med.

Jag tror att det generellt inte ger så mycket att reparera behörigheter på ett nytt system eftersom allt som händer då är att behörigheterna återställs till vad respektive installerare bestämde att de skulle vara. Det skadar såklart inte, men jag tycker att det oftast bara är en tidsödande ritual som inte leder till särskilt mycket. Däremot kommer det nog alltid finnas problem som man ibland måste ta till ren voodoo för att lösa, den här tråden är ju ett lysande exempel på det

Har också samma problem. Ibland hittar Macbooken och iMacen varann men hipp som happ så tappas kontakten. Jag blir galen.

marcus

Tackar tackar för infon. Jag testar och ser om det hjälper. Och hoppas att jag bara behöver göra ominstallationen på min MacBook.

Jag har samma problem. Har det löst sig för dig yabbah?

Ursprungligen av johanlod:

Jag har samma problem. Har det löst sig för dig yabbah?

Installerade om Lion på MacBooken igår, men blev ingen skillnad tyvärr. :/

Jo det blev skillnad märkte jag nu. Kommer åt MacBooken från Imacen nu, men inte tvärtom. Så får nog installera om iMacen oxå.

Men gick ju snabbt å smidigt, så är skitsamma

Så, du installerade alltså bara om Lion, inget annat? Det verkar ju helt otroligt märkligt att det ska lösa detta problem. Hur gör man själva ominstallationen?

Skriv gärna igen när du även installerat om iMacen. Tnx!

Ursprungligen av johanlod:

Så, du installerade alltså bara om Lion, inget annat? Det verkar ju helt otroligt märkligt att det ska lösa detta problem. Hur gör man själva ominstallationen?

Skriv gärna igen när du även installerat om iMacen. Tnx!

Installerade om Macbooken först, det löste problemet åt ena hållet.
Nu har jag även installerat om iMacen, och nu fungerar allt som det ska

Själva ominstallationen gör du genom att hålla ner cmd+r vid uppstart. Sen väljer du alternativet "installera om os x lion". Alla program osv finns kvar efter ominstallation, så det är hur smidigt som helst.

Jag kör Lion på en Mac Mini (2010) och en MacBook Pro (2011). Jag använder Minin som mediaserver och delar ut filer till datorer i nätverket hemma, bl.a. min MacBook. Detta har fungerat finfint till jag installerade Lion. Precis som för Yabbah fungerar skärmdelning, men när jag ska gå in i delade mappar får jag bara meddelandet att anslutningen misslyckades. Jag har inga problem med att från Minin komma åt delade filer från MacBooken.

Jag provade precis att installera om Lion på Minin, tyvärr utan framgång. Fortfarande samma fel alltså. Har ni tips på vad felet kan vara?

1
Bevaka tråden