Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Canon laser-multiskrivare på Mac

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min far har köpt en Canon i-sensys MF4410 men han har problem att få den att fungera.

Den är direkt kopplad med USB kabel.

Jag installerade den med honom med de senaste drivrutinerna. Först hände inget, men efter att jag rensat sparade skrivare och om-installerat så fungerade skrivare, men efter att vi stängt av och seden satt igång dator & skrivare igen så kunde den åter igen inte hitta skrivare.

Jag rensade menyn och installerade om igen och då fungerade den, men gör den inte det längre.

Error codes -9781 samt 10322 är vad han får.

Mac OS X 10.5.8 (drivrutinerna är för 10.4, 10.5 och 10.6).

Några tips ?

Följdfråga: Vad ska man använda för mjukvara för att få den inbyggda scannern att fungera ?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-01 17:09

Scanning -> bildinsamling t ex...

Har du kollat på canons supportsidor efter råd?

Ursprungligen av mattem:

Scanning -> bildinsamling t ex...

?!...

Ursprungligen av mattem:

Har du kollat på canons supportsidor efter råd?

Lite, men det står inte mycket. Det var på Apples sida där jag läste tipset att rensa listan och om-installera, men man kan ju inte göra det varje gång man vill skriva ut.

Vad kan det vara som gör att den tappar kontakten/setupen efter att man stängt av.

Vi provade flera olika Macar.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-01 19:35
Ursprungligen av mattem:

Scanning -> bildinsamling t ex...

Ursprungligen av LCR:

?!...

Hjälp i OS X ger:

Citat:

Om Bildinsamling
Med Bildinsamling kan du överföra bilder från en skanner eller digitalkamera till en Mac. Du kan sedan använda bilderna i iPhoto eller Automator, eller dela dem via nätverket.

Om du vill veta mer om Bildinsamling så öppnar du Bildinsamling och väljer Hjälp > Bildinsamling Hjälp.

Vad heter Bildinsamling på engelska? Vi kör bara engelska system...

Ursprungligen av LCR:

Vad heter Bildinsamling på engelska? Vi kör bara engelska system...

Image Capture.

Aah, tänkte inte ens på den. Använder ju den när jag stoppar in kamerakortet men har aldrig använt den för att scanna.

MEN det viktiga var att få skrivaren till att skriva annars kommer han inte ens behålla den...

Är detta något som någon påträffat med någon annan skrivare eller är det bara med Canon?

Varför tappar den kontakten med skrivare? Det är ju en enkel USB skrivare kopplad direkt till datorn, ingen sharing eller annat. Drivrutinen är nyss hämtad från Canons sida med rätt OS kompatibilitet. Man måste ominstallera varje gång annars får man bara Error codes -9781 samt 10322.

Hej,

Brukar hämta drivrutiner via Canon i Canada, de har oftast senare versioner, de listade inte MF4410 men alla MFxxxx modeller verkar använda samma drivrutin ( 2.2.5 ), denna är släppt i Juli i år :

Customer Downloading

Jag har haft samma problem med Samsungskrivare m.fl. Det går ofta att få datorn att skicka ett dokument för utskrift men sedan är det kört. Får man lägga till skrivaren på nytt och skriva ut nästa blad.

Tur att man har en pc i hemmet där testade skrivare fungerar smärtfritt - men tråkigt.

Ursprungligen av lilledanne:

Brukar hämta drivrutiner via Canon i Canada, de har oftast senare versioner, de listade inte MF4410 men alla MFxxxx modeller verkar använda samma drivrutin ( 2.2.5 ), denna är släppt i Juli i år

Det är den vi har använt.

Ursprungligen av kenta777:

Jag har haft samma problem med Samsungskrivare m.fl. Det går ofta att få datorn att skicka ett dokument för utskrift men sedan är det kört. Får man lägga till skrivaren på nytt och skriva ut nästa blad.

Tur att man har en pc i hemmet där testade skrivare fungerar smärtfritt - men tråkigt.

Det är ditåt det lutar. Han har kvar sin IBM StinkPad som han ska prova med, och fungerar det lutar det åt att vi installerar Windoze på hans iMac Intel.

Sorgligt när man i så många år har tjatat på honom att gå tillbaka till Mac (det var han som fick mej att köpa Mac 1993) och nu funkar inte en enkel laserskrivare...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-03 19:55

Fast det är väl knappast Apples fel att Canon har dåliga drivrutiner.... HP har jag mycket bättre erfarenhet av.

1
Bevaka tråden