Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extra backup: Kopia av Time Machine-backup

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-31 13:52

Hade tänkt mig att ha en extra kopia på min backup på jobbet för säkerhets skull. Helt enkelt ta en kopia på min backup hemma och lägga på ytterligare en hårdisk som får ligga på jobbet. När jag drar backupen får Time Machine disken till ytterligare en disk får jag dock felmeddelandet 1426. Går inte detta. Hur skall man göra och går det sen att starta upp från den ytterligare kopian om allt brakar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-31 15:39

Enklast är nog att köra två olika program om du ska göra backup från två olika platser till två olika hårddiskar. TimeMachine gillar inte att man byter måldisk....
Kör TM hemma och t ex CCC eller SuperDuper på jobbet (eller tvärtom).

Ursprungligen av kenjon:

Enklast är nog att köra två olika program om du ska göra backup från två olika platser till två olika hårddiskar. TimeMachine gillar inte att man byter måldisk....
Kör TM hemma och t ex CCC eller SuperDuper på jobbet (eller tvärtom).

Dubbla backuper till olika ställen med olika program/sätt kör jag, skulle aldrig lita på endast en säkerhetslina.

Kör till lokal NAS samt till www.diino.se .

Ursprungligen av kenjon:

Enklast är nog att köra två olika program om du ska göra backup från två olika platser till två olika hårddiskar. TimeMachine gillar inte att man byter måldisk....
Kör TM hemma och t ex CCC eller SuperDuper på jobbet (eller tvärtom).

Jag har nu efter mycket testande fram och tillbaka bestämt mig för att köra TimeMachine mot 2 olika diskar. Har en TimeCapsule hemma och en på kontoret. Det är bara att man får gå in TM-inställningarna och byta måldisk när man byter plats. Vet inte varför men CCC mot disken i en TC går hopplöst segt. Annars hade jag nog kört CCC schemalagt mot den ena TC'n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-31 16:07

Jag skall ju egentligen göra backup från en plats till 2 olika hårddiskar En där det skall göras löpande hemma och en extra kopia som jag gör ibland å lägger på jobbet. Går det att bara ställa om måldiksen i Time Mashine vid ett tillfälle och rikta backupen till en annan hårdisk som jag kan ta med å lägga på jobbet och sen rikta om till den ursprungliga hårdisken för löpande backup.

Senast redigerat 2011-07-31 17:16
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-31 21:58
Ursprungligen av Artpaj:

Jag skall ju egentligen göra backup från en plats till 2 olika hårddiskar En där det skall göras löpande hemma och en extra kopia som jag gör ibland å lägger på jobbet. Går det att bara ställa om måldiksen i Time Mashine vid ett tillfälle och rikta backupen till en annan hårdisk som jag kan ta med å lägga på jobbet och sen rikta om till den ursprungliga hårdisken för löpande backup.

Med två platser menar jag jobbet resp hemma, inte din källdisk

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-31 20:59

Kenjons lösning har ytterligare en fördel, om TimeMachine-kopian inte skulle fungera har du ytterligare en till chans att få tillbaka dina data om du använder ett andra program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-01 00:46

Låter nog klokt med 2 bakupprogram. Blir nog till att slänga in Super Duper. Verkar vara ett beprövat program. Tackar för alla tipps

Jag använder SuperDuper förutom Time Machine. Det programmet går att ställa in så att backupen startar när man ansluter en bestämd hårddisk. På jobbet har jag en disk och hemma en annan. På det sättet har jag två fullständiga kopior av min interna hårddisk, dessutom sparade på olika ställen.

Om man vill köra med Time Machine så är det ju bara att stoppa in den första externa disken och välja att använda den som Time Machine backup. Sen tar man disk nummer 2 och stoppar in och väljer att även den ska användas för Time Machine backup. Nackdelen är att det tar en bra stund initialt för första backupen till bägge diskarna. Men sen flyter det på som vanligt. Du får ju inte exakt samma backuper på bägge ställena (eftersom diskarna inte är inkopplade samtidigt), men det är kanske av mindre vikt om man kopplar in dem på bägge ställen under samma dag.

Det är ju det som är hela meningen med Time Machine, att det görs inkrementella backuper på ett smidigt sätt på flera hårddiskar.
Jag kör med två backupdiskar via Time Machine. Funkar bra för mig. Jag orkar inte krångla till det mer än så... Det är ju liksom redan integrerat i operativet och jag behöver inte de funktioner som exvis. CCC erbjuder.

Så om jag förstår suddgummi rätt så behöver man inte köra med två olika program? Jag har en disk på jobbet och var inte på att göra en till hemma, men var nervös med att ställa in en ny disk i Time Machine för att det eventuellt skulle strula till den första där jag har backups sedan 1 år tillbaka. Eller finns det nåt sätt jag skulle kunna klanta till det om jag väljer att välja en ny disk som TM? Måste båda vara inkopplade samtidigt eller är det nåt annat jag måste tänka på?

Senast redigerat 2012-05-06 21:31

Man kan kombinera olika TYPER av backup.

1) Interna hårddisken Kopieras till extern disk (Time machine), kan backa och hämta fil snabbt, återställa etc.

2 Interna hårddiskens Foton (vissa mappar) i datorn kopieras nattetid över till extern disk

3) Interna hårddisken kopieras i sin helhet till Backblaze.com i USA över nätet.

Sista är extra bra, däri har jag skydd för data även mot brand, stöld, översvämnig etc.....kostar kaffepengar i månan (35:-).

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-01-12 10:50
Ursprungligen av Artpaj:

Hade tänkt mig att ha en extra kopia på min backup på jobbet för säkerhets skull. Helt enkelt ta en kopia på min backup hemma och lägga på ytterligare en hårdisk som får ligga på jobbet. När jag drar backupen får Time Machine disken till ytterligare en disk får jag dock felmeddelandet 1426. Går inte detta. Hur skall man göra och går det sen att starta upp från den ytterligare kopian om allt brakar?

Själv skall jag köra/jobba så som Suddgummi och anders.bergman beskriver. Känns tillräckligt backup-säkert för mig. (Det är ju inte alla som har möjlighet att nyttja utrustning från jobbet etc.)

Extrabackupen ("Time Machine #2) skulle man ju med fördel kunna Komprimera, känns det som.
Ser att det finns ett kommando för det, om man Ctrl-klickar på en disk.
Något som ni också har nyttjat (med framgång)?

Har för egen del också börjat fundera i banorna av Kryptering.
Inte för att man har embryo till Nobelpris på sina diskar - men kan ändå kännas behagligt att veta att herr Buse inte skulle komma åt något vid en stöld.
Ser att det finns kommando för det också.
Å då kan man gå hela vägen och göra Kryptering på samtliga sina diskar, vad jag förstår. (Den interna på iMacen, eventuella externa hårddiskar och Time Capsules.) Någon som har erfarenheter av det också?
Om jag läste rätt så behöver man i så fall inte vara orolig för att behöva göra det till priset av att krångla med att ange krypteringslösen i tid och otid när man jobbar mot sina "ordinarie diskar". (Hade så varit fallet så hade man ju aldrig pallat med det...)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-12 11:05

Ett tillägg angående tidigare inlägg i tråden: numera går det bra att låta TimeMachine köra mot flera diskar.
Vad gäller kyptering skulle jag vara väldigt försiktig... skulle något hända med disken, finns det nog väldigt få program som kan rädda en krypterad disk. DiskWarrior har räddat mej en gång när en disk trilskades. Hade den varit krypterad tror jag det hade varit kört (men jag har inte testat).

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-01-12 11:21
Ursprungligen av kenjon:

Ett tillägg angående tidigare inlägg i tråden: numera går det bra att låta TimeMachine köra mot flera diskar.
Vad gäller kyptering skulle jag vara väldigt försiktig... skulle något hända med disken, finns det nog väldigt få program som kan rädda en krypterad disk. DiskWarrior har räddat mej en gång när en disk trilskades. Hade den varit krypterad tror jag det hade varit kört (men jag har inte testat).

OK, tack för den oron, kenjon.
I mitt fall skall jag då nog hålla krypteringen till det jag nu benämnde Time Machine #2. D v s stå ut med att en ev villa-tjuv kommer över iMac, Time Capsule och övrig utrustning. Time Machine #2 skulle vara mindre risky utifrån skälet du tar upp och kanske också mer befogad att krypteringsskydda (beroende på hur mkt den skulle få följa med runt om i världen...). Att den disken skulle kapsejsa samtidigt som Time Machine #1 (Time Capsule i mitt fall) känns högst osannolikt.

Bra att det går framåt (att det går att växla TM-diskar enl tidigare beskrivning/tanke utan bekymmer).

Du kommenterade inte Komprimering?
(Inser att jag precis nu har svårt att få plats med en total spegling av Time Capsule till nämnda Time Machine disk #2.)
Att komprimera Time Capsule gissar jag inte är ngn kanonidé (även om det verkar gå, av kommando/menyer att döma).

Men för andra diskar är det kanske inga bekymmer?
Blir det typ trögare - eller vilka baksidor finns med Komprimering?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-12 12:23

Jag har inte alls testat komprimering, har inte haft behovet än (hårddiskar är ju billiga ), så det kan jag inte kommentera.
När det gäller just backup vill jag hålla det så enkelt som möjligt. Nu kan jag se de enskilda filerna direkt på backupen och bara kopiera direkt i Finder. Komprimerar jag ska de packas upp först, krypterar jag ska de avkrypteras. Jag kanske är lite för försiktig, men det känns lite mindre risky...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-01-12 18:41
Ursprungligen av kenjon:

Ett tillägg angående tidigare inlägg i tråden: numera går det bra att låta TimeMachine köra mot flera diskar.
Vad gäller kyptering skulle jag vara väldigt försiktig... skulle något hända med disken, finns det nog väldigt få program som kan rädda en krypterad disk. DiskWarrior har räddat mej en gång när en disk trilskades. Hade den varit krypterad tror jag det hade varit kört (men jag har inte testat).

Jag ser att det både finns alternativet att köra TM "mot båda" (diskarna) och att "ersätta" (den man använt tidigare, i mitt fall Time Capsule). Väljer man mot båda så börjar den försöka göra en komplett avbild av den första, d v s den skapar även upp tidigare backuper - inte bara Senaste. Vilket sålunda betyder större datamängd.

I mitt fall för mkt för att få plats på tänkt disk... Så jag skall nog testa Ersätta, för att då i stället "bara" få en backup a la dagens datum/tid. Å när det är klart Ersätta igen, med gammal/första disk. Å sedan längre fram, veckor/månader, växla till disk 2 som då rimligen korrigerar den enda backup som den innehåller - och på så sätt backupar enl maxutrymmet på denna. (Då den ju bör radera äldsta filer vid behov, a la TM-principen.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-12 23:06

Öhhh, näh...
Jag har kört TM mot en disk sedan länge. Slog nu på TM mot en disk till, den blir förstås komplett vid första backupen, men den första disken fortsätter med sina timmesbackuper. Och nu också den andra disken.
Eller fattar jag inte vad du menar?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-01-19 19:17
Ursprungligen av kenjon:

Öhhh, näh...
Jag har kört TM mot en disk sedan länge. Slog nu på TM mot en disk till, den blir förstås komplett vid första backupen, men den första disken fortsätter med sina timmesbackuper. Och nu också den andra disken.
Eller fattar jag inte vad du menar?

Du fattade. Tillräckligt. )
(Jag orkar inte lägga ut texten mer - å insåg redan när jag skrev det att det inte var det enklaste att beskriva, begripligt.)

Tack!

(Ska "ändå" testa Kryptering vid tillfälle.)

  • Medlem
  • 2014-01-19 20:03

Jag krypterar den interna hårddisken och två externa (Time Machine resp. Superduper). Att de är krypterade märks inte, de fungerar på samma sätt eftersom lösenorden är sparade i nyckelringen.

1
Bevaka tråden