Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine mot flera diskar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-29 09:54

Hej

Här kommer ytterligare funderingar om Time Machine. Jag får ny maskin på onsdag och skall sätta upp allt rätt från början tänkte jag. Jag har rätt mycket musik och foto och skulle vilja ha några medelstora diskar i stället för en heffa-stor

1) Kan man ställa in TM att spara t.ex. iPhoto- & Aperture-biblioteket på en disk, iTunes-biblioteket på en annan och kanske resten på en tredje?

2) Kan man låta TM göra backup på 2 diskar samtidigt så man får dubbla säkerhetskopior?

3) Varnar TM om en backup hårddisk lägger av eller har någon skadad yta?
Jag har aldrig haft en disk som gått sönder så jag har ingen erfarenhet hur det upplevs (små krångel, försvinner den från skrivbordet, hänger sig allt, går det inte att starta, kommer varningsruta?).

Tacksam för lite hjälp om ni har någon...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-29 10:16

Jag tror att du ska kolla på ett annat backupprogram om du vill ha en sådan specifik kontroll .

2): man kan köra TM mot en RAID 1 (speglad) enhet och då får man två kopior.
Eller så kan man köra RAID 1 på vanliga (icke TM) diskarna, då har man redundans där, och köra TM mot en vanlig enhet bara för BU. I båda fall får man 3 kopior: 1 live + 2 bu eller 2 live + 1 bu.

Jag undrar om man kan ha en TC hemma och en på kontoret och på så vis ha dubbla backuper. Jag är bara på kontoret varannan vecka och nyligen inträffad härdsmälta i hårddisken har fått mig att inse att jag ibland inte har nyare backup än 1 vecka. På så vis har jag så gott som alltid fräsch backup. Det borde väl bara att ange i TimeMachine att den ska använda båda diskarna?

Kombinera både TM och CCC (Carbon Copy Cloner). Då har du enkelheten till TM, och konfigurerbarheten till CCC. Det borde ge dig möjlighet att hitta ett bra sätt att utföra backup.

Om du har TM på jobbet, så låter du CCC ta hand om backup hemma (från timmar till månader) ...eller vice versa.

Jag har både TM och CCC hemma, och jag tycker det funkar bra för mig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-26 11:40

@pmarriott, Det ser ut som om folk gjort detta ganska länge, men du måste välja in den disk du vill göra backup till när du byter disk (dvs. varannan gång...):
10.5: Use multiple Time Machine disks for redundancy - Mac OS X Hints

Vad jag har hört är att när man gör backup mot TC så ska man inte behöva juxa med att byta destination i TM. Någon som kan verifiera?

Ursprungligen av pmarriott:

Vad jag har hört är att när man gör backup mot TC så ska man inte behöva juxa med att byta destination i TM. Någon som kan verifiera?

Fungerar bara så länge det är samma disk och inte två olika!
Allt annat är 3e parts program.

CCC är inte något alternativ. Jag vill inte tänka på backup. Set and forget är vad som gäller.

CCC är väl ungefär så mycket set and forget som TM. Det jobar i bakgrunden. Bara ställ in en gång och glöm.

Ursprungligen av here4areason:

CCC är väl ungefär så mycket set and forget som TM. Det jobar i bakgrunden. Bara ställ in en gång och glöm.

Nej, eftersom jag då måste koppla in en disk. TimeCapsule ligger där trådlöst. Eventuellt kan man ju köra CCC mot disken i TC'n.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, eftersom jag då måste koppla in en disk. TimeCapsule ligger där trådlöst. Eventuellt kan man ju köra CCC mot disken i TC'n.

Om du har Time Capsule/Airport Extreme kan du köra CCC mot en USB disk kopplat till TC/Extreme. Fungerar finfint som komplement till Time Machine.

Fast när jag kör CCC mot TC så kommer jag upp i några 10-tal kB per sekund. Första körningen kommer typ att ta över en månad att göra. Har provat detta på 2 ställen, mot 2 TC. Samma sak. Kör över Ethernet, inte trådlöst.

1
Bevaka tråden