Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera ytterligare HDD i Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-30 18:59

Hej 99!

Har gjort lite sökningar bland annat här och på iFixit men antagligen är mina sökegenskaper det sämsta som finns att tillgå av någon anledning.

Hursomhellst, jag har hört att man kan installera ytterliggare HDD's i en Macbook Pro genom att plocka bort cd-läsaren och lägga i en annan vagga och tycka i en HDD där istället?
Har nämnligen en stationär PC med 2st SSD's i RAID0 som jag hade tänkt slakta och plocka in en av dem i Macbooken och köra Lion på den, hur gör man detta på smidigaste sättet?

Hoppas jag gjorde mig någorlunda förstålig, annars fråga på bara!

Jag ska också göra detta - köpa en SSD typ 200-500 GB och trycka in i MBP'n. Är det bara OptiBay som gäller? Finns det återförsäljare i Sverige (köper genom arbetsgivare och ligger helst inte ute med privata VISA-stålar...men det är ju vanligt i.o.f.s.)?
Is this the real shit?:
OCZ Vertex 3 SSD 2.5" 240GB - Macoteket

Kullander säljer

Gracias.

Ursprungligen av ill_chrill:

Kullander säljer

Ursprungligen av Fr4ntic:

...plocka in en av dem i Macbooken och köra Lion på den, hur gör man detta på smidigaste sättet?

Jag valde själv OWCs lösning när det begav sig förra året. Deras SSD-vagga kallas "data doubler".

Hur man installerar den kan du se på video här.

Även om du inte väljer just OWC, så kan jag tänka mig att videon kan komma till nytta.

Den ska jag ha. Var köpte du den?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag valde själv OWCs lösning när det begav sig förra året. Deras SSD-vagga kallas "data doubler".

Hur man installerar den kan du se på video här.

Även om du inte väljer just OWC, så kan jag tänka mig att videon kan komma till nytta.

Ursprungligen av Zimmerman:

Den ska jag ha. Var köpte du den?

Jag köpte den direkt från OWCs sida och den skickades samma dag som jag beställde.

Jag är otroligt nöjd med deras service, produkternas prestanda och finish (beställde även en OWC 240 GB SSD).

Jag gillar företag som tar ansvar för produkterna. I det här fallet bra produkter, informativa anvisningar hur man installerar samt att man tillhandahåller alla verktyg som behövs för att göra installationen.

Bra!

Köpte OptiBay direkt från leverantör och Intel 600gb SSD på Webhallen.
Uppdaterade även HD till en Seagate Momentus XT hybrid SSD.

Allt funkar perfekt och rullar snabbt, svalt och tyst.
SSD som startdisk med system, program och aktiva dokument och Lightroom bibliotek.
XT:n rullar som offline bildarkiv och monteras med ett Applescript vid behov.

Installationen gick superenkelt. Det finns mängder med youtube resurser.
Det enda man ska tänka på är att man köper en HD med rätt tjocklek...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-31 12:35

Finns det ingen i Stockholm som säljer en sådan? Som har öppet idag?

Jag blev med MacBook Pro 15" 2.2 i7 Highres/matt i helgen och är mycket lycklig. Det blev en pojke. Mamma mår bra och är kvar i affären. Magen på pojken var inte helt ok så jag gjorde en snabbtransplantation så fort han kom hem. Ut åkte den gamla magen och en OCZ Agility3 på 240 GB sattes in. 8GB ram är på väg i posten. Nu sitter jag otåligt och väntar på att få tag på en vagga asap så ytterligare en HD kan sättas in. Planen är att sätta in orginal-HD'n, 750 GB/5000 rpm i vaggan.

Min fyra år gamla MacBook Pro 17" DualCore har tjänat mig väl och tas över av RL-sonen^^

Tycker Migration Assistant har fungerat bra, provade lite olika tillvägagångssätt och fann att det lättaste/snabbaste sättet för mig var att backa upp den gamla datorn med Time Machine till en extern usb HD för att sedan föra över inställningar till den nya.

Men som sagt, jag behöver mer lagringsutrymme för mina +250GB heta psytrancelåtar. Boom, boom, boom, boom...

Måste kommentera Lion också -stackars alla Windozeanvändare som missar detta fantastiska operativ.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-07-31 19:34

Köp på ebay istället och spara en tusenlapp ungefär.
Köpte en där i våras för knappt 200:- inkl frakt, fungerar klockrent.

Nu har jag bestämt mig vad jag ska göra när jag är åter på jobbet i augusti Jag ska köpa OWC-bryggan och två sådana här:

OCZ Vertex 3 SSD 2.5" 480GB - Macoteket

Byter alltså ut originaldisken också. Den SSD'n blir OS och apps och stock (ljudfx, bilder, grafik, en del video). Den andra blir mediadisk - i huvudsak handlar det om DVCproHD och 1080 Prores.
Detta i en 15" MBP mitten 2010, 2.66 GHz i7. Fick just veta att man kan ha 16 GB RAM i den så det blir det också (8 GB idag).

Anledningen är att jag ska ut på fält flera månader i vinter. En sliten Cinema HD-skärm (20 tum tror jag) hänger också med - att köra allt på 15 tum är inte i min smak - för litet...plottrigt. Eftersom projektet är autonomt - kommer inte att dela material och behöver ingen seriös ljudfix - så ska jag ge FCPX en chans i detta fall :-).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-31 22:00
Ursprungligen av Zimmerman:

Nu har jag bestämt mig vad jag ska göra när jag är åter på jobbet i augusti Jag ska köpa OWC-bryggan och två sådana här:

OCZ Vertex 3 SSD 2.5" 480GB - Macoteket

Drool

Jag fick tag på en vagga på Blocket för 300.- idag så nu sitter orginaldisken på 750 GB på plats och jag känner mig nöjd.

1
Bevaka tråden