Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget ljud till TVn via HDMI

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-07-30 20:37

Jag har problem att få ut ljudet till TVn via HDMI. När jag tidigare körde via MDP på min MBA fungerade det utmärkt, men nu får jag följande meddelande under systeminställningar - ljud: "Den valda enheten saknar reglage för ljud ut."
Vad kan man göra åt detta? Ljudet går ej via te x förstärkare. Tacksam för snabbt svar, i morgon är det Formel 1 igen som måste ses via Viaplay.

hur blir det om du pluggar i och ur adaptern?
Fungerar det inte att reglera ljudet med hjälp av tvn?

  • Medlem
  • 2011-07-30 21:36

Det finns ingen adapter, det är HDMI hela vägen. Har provat att ansluta den flera gånger utan resultat. Och inget ljud alls skickas ut via nämnda kontakt.

Du har Lion installerat va? Har läst flertal rapporter om buggande ljud över hdmi. Kan vara kabeln men andra har rapporterat att samma kabel som inte funkar för dem nu i lion funkade bra i snow leopard så en bug kan vara trolig här.

  • Medlem
  • 2011-07-30 22:38

Ok, tackar. Tidigare fungerade det som sagt utmärkt med denna kabel, dock med en MDP -> HDMI-adapter. Så du kan ha en poäng där.

Ursprungligen av Dalle:

Ok, tackar. Tidigare fungerade det som sagt utmärkt med denna kabel, dock med en MDP -> HDMI-adapter. Så du kan ha en poäng där.

jaha. Du kör via en mac minis inbyggda HDMI-utgång. Då kan du inte justera ljudet via macen utan allting får skötas från tvn eller eventuell förstärkare

  • Medlem
  • 2011-07-30 23:09
Ursprungligen av sirsnurre:

jaha. Du kör via en mac minis inbyggda HDMI-utgång. Då kan du inte justera ljudet via macen utan allting får skötas från tvn eller eventuell förstärkare

True, men som sagt. Det kom inget ljud alls från minin till TVn. Och utan signal är det svårt att påverka ljudet från TVn.

  • Medlem
  • 2011-08-02 20:33

Nu vet jag vad det beror på. Anledningen är att jag har en 2,5mm-plugg inkopplad till min stereo, och då går ljudet via den. Drar jag ur pluggen går ljudet via HDMI:n. På Apple hade de inte hört talas om detta problem men de trodde att det eventuellt var en bugg i Lion.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-03 00:04

Skönt att ditt löste sig så på det sättet. Men om det skulle komma tillbaka så är det fler som har problem med detta.

http://www.99.se/mac-os-x/288638-inget-ljud-efter-uppgradering-till-lion.html

Och verkar ligga i Lion och/eller senaste uppdatering av Snow Leopard (10.6.8)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-03 00:19

Jag startade en diskussion på apples forum. Låg lite andra trådar kring problemet men tyckte inte jag hittade något speciellt sakligt så fler kan ju gärna beskriva sina problem i samma tråd så kommer det kanske en snabbare fix...

https://discussions.apple.com/message/15827199#15827199

Bra tat du hittat felet.

Vad konstigare är att om man som jag testar med optisk kabel plus HDMI så får jag ljud oavsett. Men du får det inte med en 2.5 mm analog plugg (vilket jag gissar är en 3.5 mm egentligen). Samma utgång ...

  • Medlem
  • 2011-08-04 21:38
Ursprungligen av kenta777:

Bra tat du hittat felet.

Vad konstigare är att om man som jag testar med optisk kabel plus HDMI så får jag ljud oavsett. Men du får det inte med en 2.5 mm analog plugg (vilket jag gissar är en 3.5 mm egentligen). Samma utgång ...

Sorry, givetvis 3.5mm.

Jag har råkat ut för något liknande med min Mini -11.

Ibland får jag inte ut något ljud men det löser jag genom att gå in i systeminställningar och klickar på den port jag vill att ljudet ska gå igenom - tex. HDMI. Då fungerar det igen.

En bugg som säkert fixas inom kort.

1
Bevaka tråden