Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 11 – spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-30 00:29

Ryktas om att iTunes kommer få en rejäl ansiktslyftning i och med version nummer 11. På agendan står enligt idownloadblog (och rapporterat av Macrumors – dock med en varning om att man ska ta det hela med en gnutta salt) ett renare gränssnitt, iCloud tätt integrerat och ett nytt tänk när det kommer till åtkomsten av iTunes store.

Förhoppningar och farhågor?

Förhoppningar om att ITMS kommer bli enklare. Har aldrig gillat layouten.
Tycker faktiskt även att sync-valen och det där för iPhone innehåller oändligt många undermenyer och skit...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-30 00:45

Personligen hoppas jag – om Apple nu måste ändra gränssnittet – att de låter sig inspireras av Mails nya utseende: grått och fint; sidebar som vid behov kan gömmas. Eller med andra ord: mer eller mindre så som det ser ut idag. Detta snarare än att de faller för frestelsen att introducera IOS 5:s nya Ipad-specifika musikspelargränsnitt även på datorn (ni vet, det som efterliknar Rams mästerverk).

Känner dock på mig att jag inte kommer få som jag vill; med min otur kommer det väl bli något i stil med den bifogade skissen (gjord av någon på Macrumors forum). Nya Ical och Adressboken gör sig påminda... Egentligen handlar det dock inte bara om en rädsla för att de ska ändra utseendet, utan även att funktioner ska ändras allt för mycket (eller helt enkelt skrotas). I så fall får jag uti det längsta klamra mig fast vid Itunes 10 – om det nu inte blir så att 11 krävs för att kunna uppgradera telefonen till IOS 5...

Edit: Slänger med en bild som visar hur det kommer (?) se ut på Ipaden när IOS 5 väl släpps. Notera att källistan tagits bort, och att ens playlist endast nås genom en knapp (plus ett extra klick för att se listans innehåll...).

http://forums.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=296646&d=1311972305

Givetvis kommer de kräma in något fullscreen-mode som säkerligen ser ut som något katten släpat in. Mig spelar det egentligen mindre roll. Använder bara itunes till att synka telefonen och för att ändra ID3-taggar på flera MP3-filer samtidigt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-30 00:53
Ursprungligen av PeeMaN:

Givetvis kommer de kräma in något fullscreen-mode som säkerligen ser ut som något katten släpat in. Mig spelar det egentligen mindre roll. Använder bara itunes till att synka telefonen och för att ändra ID3-taggar på flera MP3-filer samtidigt!

Näst efter Safari är Itunes det program jag använder allra mest på datorn. Kanske är fånigt att jag har så mycket åsikter om en simpel liten musikspelare, men jag tycker att programmet i nuläget är optimalt för mina behov, och vill ogärna att det rent estetiskt (och funktionsmässigt) går mot det sämre.

Synd att man inte kan stanna tiden hur länge som helst om det skulle visa sig att det blir skit av allting.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-07-30 01:12

Well, jag hoppas dom avbloatar hela programmet först o främst. Det känns som dom bara staplat funktion efter funktion på varandra i och med varje version. Dom borde lyfta ut iphonesyncen bl a. Min sidomeny är helt oöverskådlig med mängder av grejer jag inte använder så ofta. Och den går inte att modifiera själv… spellistorna hamnar under alla listor med Enheter, genius, affär o fan o hans moster.

Plocka ut video och böcker till egna appar och låt itunes handla om ljud. Gör en mediasvit med appar som handlar om media likt iLife eller iWork.

Sen har jag blivit lite spotifyskadad, men en av de bästa finesserna med deras klient är att man kan klicka direkt på ett artistnamn eller en skiva och komma till den skivan eller artisten. Den måste in i itunes.

Ursprungligen av urkan:

Sen har jag blivit lite spotifyskadad, men en av de bästa finesserna med deras klient är att man kan klicka direkt på ett artistnamn eller en skiva och komma till den skivan eller artisten. Den måste in i itunes.

en bättre sökfunktion skulle också sitta fint. (fånig miss om man tänker på hur smidigt spotlight fungerar...)

Ursprungligen av urkan:

Well, jag hoppas dom avbloatar hela programmet först o främst. Det känns som dom bara staplat funktion efter funktion på varandra i och med varje version. Dom borde lyfta ut iphonesyncen bl a. Min sidomeny är helt oöverskådlig med mängder av grejer jag inte använder så ofta. Och den går inte att modifiera själv… spellistorna hamnar under alla listor med Enheter, genius, affär o fan o hans moster.

Plocka ut video och böcker till egna appar och låt itunes handla om ljud. Gör en mediasvit med appar som handlar om media likt iLife eller iWork.

Sen har jag blivit lite spotifyskadad, men en av de bästa finesserna med deras klient är att man kan klicka direkt på ett artistnamn eller en skiva och komma till den skivan eller artisten. Den måste in i itunes.

Tycker det är skönt att ha allt samlat på ett ställe, och visst kan man väl modda det lite genom att slå av vissa saker man inte använder. Finns ju en hel radda val för vad som ska visas eller inte under fliken Allmänt i inställningar. Jag har flera saker bortvalda där för ett renare utseende.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med sista meningen att man kan direkt på ett artistnamn eller skiva och komma till den skivan/artisten i Spotify. Ja, kan man inte det i iTunes då? Det är väl bara att klicka på en artist eller ett album i iTunes så kommer du dit? Eller hur menar du?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-07-30 15:50
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med sista meningen att man kan direkt på ett artistnamn eller skiva och komma till den skivan/artisten i Spotify. Ja, kan man inte det i iTunes då? Det är väl bara att klicka på en artist eller ett album i iTunes så kommer du dit? Eller hur menar du?

Dr Tinnitus

Om du har en spellista i spotify med diverse olika artister så är artistnamnet och albumnamnet en länk till respektive artist och album. Ett klick på respektive länk tar dig direkt till artistens samlade verk eller det specifika albumet. Mycket snärtigt

Ursprungligen av urkan:

Om du har en spellista i spotify med diverse olika artister så är artistnamnet och albumnamnet en länk till respektive artist och album. Ett klick på respektive länk tar dig direkt till artistens samlade verk eller det specifika albumet. Mycket snärtigt

Aha, på så vis.... Ja det kunde ju vara en trevlig funktion.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • 2011-07-30 20:08

Gode Gud, ge oss med lite större bibliotek ett enklet sätt att hålla reda på all musik! Idag har man ett helvete om man har en del musik i iTunes.

Senast redigerat 2011-07-30 20:27
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-30 20:17

Utveckla gärna.

  • Medlem
  • 2011-07-30 20:29
Ursprungligen av Adzam 1:

Utveckla gärna.

Om man har ett par album av varje artist är det svårt att få det lätt överskådligt så länge man inte skapar mappar, men då får man problem när man synkar sin iPhone.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-30 21:05
Ursprungligen av Dalle:

Om man har ett par album av varje artist är det svårt att få det lätt överskådligt så länge man inte skapar mappar, men då får man problem när man synkar sin iPhone.

Du kan ju alltid använda rutnätsvyn för att se mer album på en och samma gång. Kanske inte så smidigt när man ska ändra info på flera album samtidigt, men hur ofta gör man egentligen det? Om man ser till att fixa allting så fort ny musik läggs in behöver man ju inte använda sig av listvyerna där alla ens album radas upp i en enda lång lista. Även om jag inte har en enorm samling, har jag många artister/band med cirka 15 album vardera, och har inga problem alls med överskådligheten (rutnätsvy, 12 album syns hela tiden).

Kanske är det så att jag missförstår dig. Eller så lyssnar vi helt enkelt inte på musik på samma sätt. Använder knappt alls mappar/playlists för att hantera musiken (och de jag har är smarta sådana som visar saker som "Veckans nya").

Ursprungligen av gabriela:

en bättre sökfunktion skulle också sitta fint. (fånig miss om man tänker på hur smidigt spotlight fungerar...)

På vilket sätt skulle den kunna göras annorlunda? Att det som i Spotlight kommer upp en lista under sökfältet med förslag, eller tänker du dig något helt annat?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-30 20:47

??? Jag har drygt 50 000 låtar, och jag tycker det funkar rätt OK....

1
Bevaka tråden