Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersättningsbatteri laddar inte fullt

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-07-30 03:31

Konstaterade för någon månad sen, att originalbatteriet på min macbook 2,1 hade svullnat så mycket att muspekaren hoppade runt av sig själv och markerade saker (batteriet trycker på touchpaden underifrån).

Vill inte lägga 1400 spänn på nytt batteri till en så pass gammal dator, då jag inom en inte alltför avlägsen framtid ändå köper en MBP.

Så, köpte ett erstättningsbatteri från ebay.de (32€) som jag fick hemskickat till min syrra i Tyskland och hon tog med det hem till mig i Sverige när hon var på besök.

Med batteriet följde instruktioner att man skulle ladda och ladda ur batteriet fullt innan det fick sin maximala kapacitet. Problemet var dock, att efter första laddningen kom batteriet bara upp till 92% sen började magsafelampan blinka växelvis grönt och orange.

Jag provade massor av grejor med återställning och sådant och tänkte sen att, jaha, men då är väl batteriet lite av en DOA då. Så jag returnerade batteriet till säljaren och fick i går på posten mitt ersättningsbatteri.

Kopplade in batteriet, lät datorn stå och ladda i avstängt läge. Efter några timmar går jag in och tittar till datorn, och ser då att magsafelampan blinkar växelvis även på det här batteriet. (Vid uppstart visar det sig att det bara nått 89%.) Damn. Vad fanken gör man då?! Sannolikheten för att två batterier är dåliga tror jag inte själv på, så jag började fundera litet.

Originalbatteriet (som funkar perfekt bortsett från svullnaden) var på 4400 mAh medan ersättningsbatteriet är på 4800 mAh.

Min dator har en magsafeladdare på 65W och jag börjar nu misstänka att den är för svag för ersättningsbatteriet (efter att försökt googla fram ett svar). Vad tror ni om saken? Kan det vara så att en 85W-laddare löser problemet?

Funderar på om man skulle gå in på macsupport i morgon och fråga om man får "provladda" sin dator hos dem med en 85 Wattare. Känns ju jäkligt korkat att köpa en ny laddare om det inte är felet.

Om en 85W-laddare fortsätter att ladda batteriet efter 89% och kör tills batteriet är fullt, så är det ju vad jag behöver göra. Tänkte även på battery update 1.4, men det går inte att köra i Lion.

Idéer?

Så här ser det ut nu, Orangea lampan lyser konstant nästan hela tiden, men batteriet verkar inte komma över 86% laddning.

p.s - om min teori stämmer, är jag även intresserad av att köpa en 85w laddare om priset är rätt.

Senast redigerat 2011-07-30 06:34
  • Medlem
  • 2011-07-30 10:54

Verkligen ingen som råkat ut för detta?

Jag köpte ett batteri från Mr Gizmo, liknande situation (sök så hittar du tråden).

Slutsats: Köp Apple!

  • Medlem
  • 2011-07-30 12:06
Ursprungligen av LCR:

Jag köpte ett batteri från Mr Gizmo, liknande situation (sök så hittar du tråden).

Slutsats: Köp Apple!

Det var inte till mycket hjälp.

Slutsats: Ersättningsbatteri från ebay - 300 kr, originalbatteri från Apple 1400 kr.

Så mycket pengar är jag inte sugen att lägga på en dator jag ändå tänkt pensionera till hösten om allt går som jag vill. Jag använder datorn mest stationärt, och det går lika bra utan batteri, men vill jag ta med den är den obrukbar utan.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Så mycket pengar är jag inte sugen att lägga på en dator jag ändå tänkt pensionera till hösten om allt går som jag vill. Jag använder datorn mest stationärt, och det går lika bra utan batteri, men vill jag ta med den är den obrukbar utan.

Men vad betyder "pensionera" ?

I min värld blir en Mac inte obrukbar förrän den är minst 10 år gammal!

Även den allra första MacBook Pron (1.83GHz CoreDuo) har minst 5 år kvar som duglig maskin till väldigt många användare. De har bara inbillat sej att de måste ha mycket mer när de kollar på aftonbladet.se och läser e-mail.

Den enda svagheten med Intel Mac-bärbara är Mac-safe kontakten om man kör utan batteri, lätt att den dras ut (per design) och då dör den. PowerBook kontakten var bättre på detta sätt.

  • Medlem
  • 2011-07-30 12:45
Ursprungligen av LCR:

Men vad betyder "pensionera" ?

I min värld blir en Mac inte obrukbar förrän den är minst 10 år gammal!

Även den allra första MacBook Pron (1.83GHz CoreDuo) har minst 5 år kvar som duglig maskin till väldigt många användare. De har bara inbillat sej att de måste ha mycket mer när de kollar på aftonbladet.se och läser e-mail.

Den enda svagheten med Intel Mac-bärbara är Mac-safe kontakten om man kör utan batteri, lätt att den dras ut (per design) och då dör den. PowerBook kontakten var bättre på detta sätt.

Jag jobbar mycket i Photoshop och Indesign också och med de senaste två systemuppgraderingarna, så käkar den mer minne och blir slöare. Tom mitten av SnowLeopard-livscykeln så tyckte jag att den nätt och jämnt räckte till, men nu börjar den känns lite på upphällningen. Slänga ut hutlöst många pengar på en fyra år gammal dator (nya batterier, minne, laddare etc) är lite som att sminka en gris. Då köper jag hellre nytt, men känner inte riktigt att jag har råd att lägga nästan 15 000:- på det nu, utan kanske först till hösten.

Hur magsafekontakten sitter hos mig spelar inte stor roll, då datorn till 99% står på sitt iCurve-ställ på konferensbordet. Det skulle vara om någon sprang upp och steppade på bordet, och knappt då heller. Jäkligt irriterande är det dock, då det inte har varit några fel på datorn under de här fyra åren, bortsett från en hårddisk som dog, men då fick jag en ny hd av återförsäljaren, då det var 3 eller 5 års garanti på Seagatediskar.

  • Medlem
  • 2011-07-30 12:11

Omdöme från mr gizmos hemsida (var det du det?) Om det är ett sammanträffande så måste det ju ha en orsak...

Bra och billigt, men lite pilligt
Skrivet av Daniel på 27th Jan 2010
Jag köpte ett nytt batteri efter det att mitt originalbatteri svällt upp. Att hitta ett för 845 spänn när Apple tar 1400 kändes ju väldigt bra, så det var ju bara att slå till.

Däremot har jag haft problem med att MagSafe blinkar grönt (full laddning) och gult (laddar), trots att batteriet är fulladdat och nätsladden är i. Jag har fortfarande detta problem, trots att jag har bytt batteri, men när jag testade batteriet i en kompis dator så verkade det fungera (jag hade det inte i så länge dock), så det kanske snarare är problem med min MagSafe-sladd.

Det konstiga är att jag inte har sett detta beteende med mitt originalbatteri, men skadan kan ju ha uppkommit på sistone. Skumt är det i alla fall.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Omdöme från mr gizmos hemsida (var det du det?)

Nej, jag heter inte Daniel. Jag pratade bara med expediten när jag lämnade tillbaka batteriet och fick pengarna tillbaka. Köper aldrig ett icke-Apple batteri igen.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det var inte till mycket hjälp.

Slutsats: Ersättningsbatteri från ebay - 300 kr, originalbatteri från Apple 1400 kr.

Man får vad man betalar för...

  • Medlem
  • 2011-07-30 12:22
Ursprungligen av LCR:

Nej, jag heter inte Daniel. Jag pratade bara med expediten när jag lämnade tillbaka batteriet och fick pengarna tillbaka. Köper aldrig ett icke-Apple batteri igen.

Man får vad man betalar för...

Ja fick jag bara möjligheten att prova en 85W-laddare, så kunde jag ju utesluta om det handlade om batteriet eller laddaren. Dumt att köpa en ny laddare, om jag ändå tvingas köpa ett nytt originalbatteri. Damn

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-30 20:10

Om du bara ska ha datorn tills hösten, kanske det duger med 90 % laddning. Är verkligen de sista 10 % så viktiga att de är värda besväret, och en ny laddare för kanske 700 kr?

En laddare på 65W Effekt eller 85 gör ingen skillnad.

Enda skillnaden blir att med den kraftigare laddaren så laddas batteriet upp ngt snabbare (om det tillåts ifrån batteriets styrkretsar).

En iPad t ex är gjord för att ladda batteriet på en viss tid med sin 10W-laddare. Tar du 5W laddaren från en iphone (de ser ju likadana ut) så har den inte mera "kräm" än att det behövs dubbla tiden för att fylla batteriet med energi.

Gör vi nu tvärtom, laddar upp iPhonen (som är gjord för en 5W laddare) med iPads 10W-laddare så går det INTE dubbelt så fort.
iPhonen kommer bara "suga ut" sina 5W snällt. laddaren blir t o m lite ljumnare eftersom den ju bra behöver jobba på halva sin kapacitet.

Det är helt enkelt batteriet som är skit. Det håller inte specifikation.

Som min vän LCR så fint ovan påpekat : Man får vad man betalar för.

  • Medlem
  • 2011-07-30 20:23
Ursprungligen av Goflorp:

En laddare på 65W Effekt eller 85 gör ingen skillnad.

Enda skillnaden blir att med den kraftigare laddaren så laddas batteriet upp ngt snabbare (om det tillåts ifrån batteriets styrkretsar).

En iPad t ex är gjord för att ladda batteriet på en viss tid med sin 10W-laddare. Tar du 5W laddaren från en iphone (de ser ju likadana ut) så har den inte mera "kräm" än att det behövs dubbla tiden för att fylla batteriet med energi.

Gör vi nu tvärtom, laddar upp iPhonen (som är gjord för en 5W laddare) med iPads 10W-laddare så går det INTE dubbelt så fort.
iPhonen kommer bara "suga ut" sina 5W snällt. laddaren blir t o m lite ljumnare eftersom den ju bra behöver jobba på halva sin kapacitet.

Det är helt enkelt batteriet som är skit. Det håller inte specifikation.

Som min vän LCR så fint ovan påpekat : Man får vad man betalar för.

Det verkar just nu som om du har fel om det där sista. För att; 1. funktionell kvalitet skall uppfyllas oavsett det är något som är billigare. Att det kanske intehåller lika länge som original eller liknande, det må vara hänt, men fungera skall det banne mig göra när det är nytt –tveklöst.

2. Batteriet har nu kommit upp i 94%, även om det går lite långsamt. Kanske är detta batteris styrkrets sådant att det hellre laddar batteriet väldigt långsamt sista biten, då snabbladdning slitter väldigt mycket på battericeller enligt vad jag kunnat läsa mig till idag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-03 11:27
Ursprungligen av Goflorp:

Som min vän LCR så fint ovan påpekat : Man får vad man betalar för.

Nej det får man inte alltid. Efter två Apple-batterier som var slut efter 25 laddningar blev det ett piratbatteri som nu har klarat 125 laddningar.

  • Medlem
  • 2011-08-03 13:11

Uppdatering:

Jag laddade och laddade ur batteriet fyra gånger som instruktionerna förordade, och nu efter sista gången, så har batteriet kommit upp i 99% (laddar fortfarande). Det som är irriterande är ju att de första 95, 96% gick snabbt, men de här sista procenten tar hur lång tid som helst. Den blinkande lampan slutade att blinka till slut, men har nu istället lyst orange i ett par dygn. Då stod det även att det vara 20h kvar till full laddning. Nu står det 12h. Jag hoppas att batteriet når 100%k och att den gröna lampan tänds sen, för det måste vara onödigt hårt slitage för laddaren att både driva datorn och ladda batteri hela tiden.

Självklart rapporterar jag om min dator eller laddare brinner upp, men då blir det från fruns Asuslaptop i så fall.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-30 20:45

1. Goflorp har väl inte fel, det fungerar ju, bara inte riktigt lika som Apples...

  • Medlem
  • 2011-07-31 08:17
Ursprungligen av kenjon:

1. Goflorp har väl inte fel, det fungerar ju, bara inte riktigt lika som Apples...

Vad jag menar med fel i det här sammanhanget, är den flitigt använda frasen man får vad man betalar för. Den stämmer till en viss gräns. Även om något billigare fungerar något sämre, så skall det ändå fungera.

Det är inte rimligt att anta att bara för att något är billigt så fungerar det inte alls och man får skylla sig själv. Den funktionella kvaliten måste fortfarande uppfyllas. Jämför gärna om du köper en Mercedes eller om du köper en Dacia. Dacian är säkert hundra gånger sämre, men den skall ändå starta och gå att köra med när du köper den ny från återförsäljaren. Det var det jag ville poängtera.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2011-07-31 10:46

Tjackade ett ersættningsbatteri før 200spænn på Ebay från Hong Kong till min PB 12" 1,5GHz - funkar kanonbra och ger ca: 1 timmes extra batteritid jæmført med Apples orginalbatteri - køpte ett annat på DealExtreme før nått år sedan før 370kr, vilket var extremt ostabilt och vægrar ladda ibland - men man får ju som sagt ett antal extra før priset som Apple vill ha...

  • Medlem
  • 2011-07-31 10:59
Ursprungligen av oskich:

Tjackade ett ersættningsbatteri før 200spænn på Ebay från Hong Kong till min PB 12" 1,5GHz - funkar kanonbra och ger ca: 1 timmes extra batteritid jæmført med Apples orginalbatteri - køpte ett annat på DealExtreme før nått år sedan før 370kr, vilket var extremt ostabilt och vægrar ladda ibland - men man får ju som sagt ett antal extra før priset som Apple vill ha...

Det var så jag tänkte när jag köpte mitt ebaybatteri från Tyskland också.

Jag skulle aldrig köpa ett laptopbatteri för 300 spänn. Själva cellerna kan mycket väl vara likvärdiga eller bättre, men det man inte får är elektronik som håller en godtagbar säkerhetsnivå. Att den dessutom inte klarar att känna av laddningsnivån eller styra laddningen ordentligt är ett mindre problem i sammanhanget, men absolut något som får en att dra öronen åt sig.

Batteriet innehåller ungefär samma energimängd som en handgranat, och litium kan ta fyr så fort det fällts ut i solid form - vilket elektroniken ska förhindra. Funkar inte det kan det i värsta fall smälla ganska rejält. Lyckligtvis är just det ovanligt, men i en del fall saknar faktiskt de billiga no name-batterierna helt och hållet skyddselektronik, vilket måste vara ett av de dummare sätten att spara pengar på. Själv har jag råkat ut för ett brinnande laptopbatteri i mina dagar, och det var inte en tillräckligt vacker syn för att jag ska vilja se det igen.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det är inte rimligt att anta att bara för att något är billigt så fungerar det inte alls och man får skylla sig själv. Den funktionella kvaliten måste fortfarande uppfyllas. Jämför gärna om du köper en Mercedes eller om du köper en Dacia. Dacian är säkert hundra gånger sämre, men den skall ändå starta och gå att köra med när du köper den ny från återförsäljaren. Det var det jag ville poängtera.

Ja, men nu har du ju inte köpt någon Dacia. De gör fula och dåliga bilar som åtminstone uppfyller något slags krav på att inte ha ihjäl förare eller passagerare, och tar ansvar ifall fel på produkten leder till skada. Du har i bästa fall köpt en sån här, och då tycker jag inte man ska vara så förvånad om den dessutom går ojämnt och spyr blårök.

1
Bevaka tråden