Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ergonomi: nackproblem

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-08 22:54

Jag har under kanske en tio års period successivt fått alltmer värk i nacken. Det varierar från dag till dag, även om en viss ömhet alltid finns när man känner med fingrarna. Det är väldigt sällan det är ett reellt problem eftersom det inte gör ont med mindre än att man gör vissa rörelser.

Håller jag huvudet nedåt, säg i 45 graders vinkel, och samtidigt vrider huvudet åt vänster (även höger till viss del) som en golfare som tittar fram emot hålet när han puttar, kan det hugga till ordentligt, ibland även "knäppa till". Värken sitt högt uppe i nacken, egentligen uppe i huvudet, ungefär i nivå med mitten av örat.

Vad jag kan bedöma har jag rätt höjd på datorskärmarna. Men med ledning av placeringen av värken kanske någon har en ledtråd? Jag vet egentligen inte alls om det har med datoranvändandet att göra.

Haft nackont. Försvinner om man tränar (ex simning), sänker stolen och kastar musen åt helskotta.
Skaffade Wacombräda istället. Efter en vecka vill man inte köra ngt annat.

Många som har nackont sitter still för mkt med statisk belastning av nacke/rygg, kombinera detta med
att man har alldeles för lite muskler så kommer värken.

Men, kontakta en läkare/sjukgymnast så de får kollat upp ordentligt vad det är.
Det kan ju vara ngt rejält fel och att då lita till våra husmorstips här hjälper ju inte långt.

Ursprungligen av Goflorp:

Haft nackont. Försvinner om man tränar (ex simning), sänker stolen och kastar musen åt helskotta.
Skaffade Wacombräda istället. Efter en vecka vill man inte köra ngt annat.

Många som har nackont sitter still för mkt med statisk belastning av nacke/rygg, kombinera detta med
att man har alldeles för lite muskler så kommer värken.

Men, kontakta en läkare/sjukgymnast så de får kollat upp ordentligt vad det är.
Det kan ju vara ngt rejält fel och att då lita till våra husmorstips här hjälper ju inte långt.

+ 1 på Wacomplatta

Ursprungligen av planB:

Jag har under kanske en tio års period successivt fått alltmer värk i nacken. Det varierar från dag till dag, även om en viss ömhet alltid finns när man känner med fingrarna. Det är väldigt sällan det är ett reellt problem eftersom det inte gör ont med mindre än att man gör vissa rörelser.

Håller jag huvudet nedåt, säg i 45 graders vinkel, och samtidigt vrider huvudet åt vänster (även höger till viss del) som en golfare som tittar fram emot hålet när han puttar, kan det hugga till ordentligt, ibland även "knäppa till". Värken sitt högt uppe i nacken, egentligen uppe i huvudet, ungefär i nivå med mitten av örat.

Vad jag kan bedöma har jag rätt höjd på datorskärmarna. Men med ledning av placeringen av värken kanske någon har en ledtråd? Jag vet egentligen inte alls om det har med datoranvändandet att göra.

Skulle jag drämma till med något så skulle jag säga muskelfästet som sitter just snett bakom örat, tycker det stämmer hyfsat med att det gör ont just vid den rörelsen även om det i så fall hade hjälpt lite att veta på vilken sida det gör ont Men jag har ganska dålig koll på nackar så mig ska man inte lyssna alltför mycket på. Däremot vet jag att man i många fall inte hittar något uppenbart fel vid nacksmärtor som hållit på så pass länge; det är som att smärtan till sist blir självgående, så det är svårt både att ställa en exakt diagnos och få bort besvären helt och hållet. Sjukgymnaster brukar vara bäst på sånt här, så jag tycker du ska gå till en sådan.

Ursprungligen av Goflorp:

Haft nackont. Försvinner om man tränar (ex simning), sänker stolen och kastar musen åt helskotta.
Skaffade Wacombräda istället. Efter en vecka vill man inte köra ngt annat.

Träning: Ja. Gärna något mer uthållighetsinriktat tycker jag med, styrketräning kan vara bra men är lite vanskligt att rekommendera eftersom den stora majoriteten gör åt helskotta fel och tränar sig till mer skador än de förebygger. Kan man få en ordentlig genomgång tillsammans med en gyminstruktör är det bra, man får gärna lägga mindervärdeskomplexet på hyllan och våga vara försiktig också.

Kan rekommendera Magic Trackpad också, tycker den är ett bra sätt att komma undan felbelastningen man får av att använda mus. Wacombräda är bra också, men man ska inte göra misstaget där heller att sitta för länge eller i en felaktig sittställning. Satt själv i flera timmar med pennan och var alldeles för djupt försjunken i det jag gjorde, kändes rejält i nacke och axlar dagen efter

Citat:

Många som har nackont sitter still för mkt med statisk belastning av nacke/rygg, kombinera detta med att man har alldeles för lite muskler så kommer värken.

Ja. Det som nästan alla missar är att man ska sitta så att huvudet bärs upp av själva kotpelaren. Sitter man framåtböjd med lite gamnacke så blir det i stället jättehög statisk belastning på nackmusklerna, eftersom det blir de som måste göra jobbet i stället. Liknande blir det med ländryggen om man inte svankar som man ska; tipset där är att åtminstone ha sitsen lite framåttippad så bäckenet hamnar i en mer naturlig vinkel. Macwittys tips låter hur bra som helst!

Hade samma sak, men det eskalerade till rejäla hugg mellan skuldrorna så man skrek till. Hade då sjukvårdsförsäkring via jobbet, och fick komma till en ortoped samma dag som i sin tur skickade mig vidare till sjukgymnast. 10 tillfällen senare med rehgelbunden träning enligt hennes instruktion blev de mycket bättre. Och nu, efter 1,5 år av träning enligt programmet har jag inte alls ont.

Men det är även viktigt med mikropauser, byte av arbetställning (höjbart bord!) samt stretchövningar ett antal gånger per dag (rulla axlarna, sträck armarna osv.)

Man behöver inte träna stenhårt för att bli bättre, räcker med en halvtimme varannan dag med enkla övningar hemma för att klara av arbetet utan smärta, men man blir ingen atlet av det och magmusklerna är fortfarande osynliga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-19 22:27

Fyller på lite här med mina erfarenheter på området.

Jag har haft rygg och nackbesvär efter en massa år framför datorn både i jobbet och privat. Nyligen köpte chefen in en Crosstrainer till jobbet. Jag brukar gå in där 5 minuter på förmiddagen och ibland 5 minuter på eftermiddagen när jag är inne på kontoret. Det hjälper, jag har fått mindre värk sen jag började med det. 5 minuter är perfekt för mig, man blir inte svettig och blodcirkulationen och pulsen går igång, jag behöver inte ens hänga av mig kavajen utan det är bara att köra på.

Nu har ju inte alla tillgång till en crosstrainer på kontoret men jag tror det funkar bra även med en snabb promenad på 5 minuter. Dock så rör man inte armarna på samma sätt då men det bryter stillasittandet ialla fall.

En sak till, om någon tycker att det finns inte tid så kan jag säga att efter 5 minuter på crosstrainern så är jag på hugget igen. Så för er som blir sega på jobbet kan jag rekommendera någon form av rörelse. Det ökar effektiviteten och koncentrationen.

Sen kan jag nämna att jag börjat med funktionell träning på gymmet för att ytterligare stärka upp kroppen och förebygga framtida problem.

Finns flera lösningar som kan lösa vissa smärtproblem.

Har du en bärbar, bör skaffa något höjer som skärmen övre kant på bärbara datorn till ögonhöjd eller ännu bättre skaffa en extern skärm och externt tangentbord.
Skaffa en stå/sitt bord, växla mellan stå och sitta (bra för blodcirkulationen).
Växla mellan trackpad och mus (växla mellan höger och vänster hand, kräver träning!!!) och tangentbords genvägar
Gör ofta korta avbrott, t.ex. gå och hämta lite dricka…
Skaffa en bra kontorstol och sitt ergonomiskt.
Efter arbetstid, ta en 10-30 min promenad eller annan aktivitet.

Se denna länk.

Alla dessa saker har löst mina smärtproblem.

Alltså Wacomplatta?
Det är ju sånt min pappa använder för att rita med?
Men ni kör alltså pennan ist för musen?

@ PeeMaN: Ja

Ett annat tips när det gäller rygg- och nackont är att ersätta stolen med en gymboll. Ja, det kan låta konstigt men genom att man sitter på en boll så får man automatiskt små microrörelser hela tiden och stärker även muskler i ben, säte, rygg och nacke. Dessutom sitter man "rätt" för att hålla balansen. Börja dock försiktigt, 10-.15 minuter och öka långsamt. Det känns inte medan man sitter på bollen men början man för tufft får man efteråt erfara vilka muskler man har i kroppen som man inte haft en aning om Naturligtvis blir det bäst om man kombinerar med skärmen på rätt höjd och kanske även en Wacomplatta istället för mus.

Ursprungligen av macwitty:

@ PeeMaN: Ja

Ett annat tips när det gäller rygg- och nackont är att ersätta stolen med en gymboll. Ja, det kan låta konstigt men genom att man sitter på en boll så får man automatiskt små microrörelser hela tiden och stärker även muskler i ben, säte, rygg och nacke. Dessutom sitter man "rätt" för att hålla balansen. Börja dock försiktigt, 10-.15 minuter och öka långsamt. Det känns inte medan man sitter på bollen men början man för tufft får man efteråt erfara vilka muskler man har i kroppen som man inte haft en aning om Naturligtvis blir det bäst om man kombinerar med skärmen på rätt höjd och kanske även en Wacomplatta istället för mus.

Fan va läckert. Jag har försökt med penna men för mig blir det för plåttrigt. Älskar dock trackpaden.
Apropå det där med gymboll så finns det en kontorsstol som fungerar på liknande sätt. Jag orkar inte googla nu, men den verkar grym och kostar därefter. Tänkte köpa en sånn åt min kära far i julklapp om jag hittar länken och pengarna

Varför inte spara pengarna och köpa en boll för ett par hundra. Enligt min sjukgymnast funkar den lika bra, om inte bättre. Men man ska köpa en bra boll - ingen Rusta eller bensinmack utan från sportaffärer.

Enda problemet är ju att man måste gå hem med den från affären.

Nix, man pumpar upp den med pumpen som finns i paketet!

Fast videon var kul!

Det finns några 99mac:are som jag känner som fått riktigt allvarliga rygg & nackproblem. Typisk "datorsjukdom" tror jag. En kille är stelopererad och en annan fick ett diskbråck som innebar ambulans och operation. Inget att skämta om.

Kanske inte helt on-topic men när jag ställde min iMac på skrivbordet första gången så kändes det som den kom för lågt. Att vinkla skärmen räckte inte för jag var fortfarande tvungen att titta aningen neråt vilket kändes i nacken(jag är lång i ryggen).

Lösningen på det problemet var att lägga en ≈ 2cm tjock bräda under iMac'ens fot vilket var tillräckligt för att få upp datorn så högt att jag inte behöver böja nacken o titta ner i datorn...

Jag fick diskbråck i svanken för typ 6 år sen. På en arbetsvecka gick jag från "aldrig varit sjuk" på måndagen till att jag på fredagen hade kallsvett i pannan av värk och omöjligen kunde sitta alls.

Jag ska försöka att inte trötta ut er med en lång utläggning om detta men kan väl försöka sammanfatta det jag känner till som hjälpt mig. Fråga om det är något.

Jag skulle inte kunna vara kvar på mitt kontorsjobb om inte jag haft lyckan att till slut hitta en stol som funkar. Jag har provat att sitta på träningsboll men i mitt fall funkade det inte. Jag har provat att stå och jobba men det var totalt omöjligt som grafiker. Om man står så vill kroppen hela tiden byta fotställning. Varje gång man "trampar om" så mikroavbryter man sig själv med det man höll på med på skärmen. Jag höll på att tappa förståndet av detta ett tag. Dagarna gick och jag fick absolut inget gjort.

Stolen jag hittade till slut är en svensk uppfinning som har en tvådelad sittdyna. Den inre delen kan fällas ned så rumpan liksom kan falla ned i en ficka. Detta minskar trycket uppåt i ryggraden och ger mig precis den avlastning jag behöver. Jag kan sitta 8 timmar och jobba nu. Om jag sitter 5 minuter på något annat sätt så känner jag direkt att nu är det fel - avbryt det här.
Historiskt genombrott för ryggvänlig stol

Jag har genom mina bekanta inom basketsporten kommit i kontakt med en mycket bra naprapat i Stockholm som heter Sotiris Danos. Han arbetar runt Solna Vikings elitlag i basket på fritiden och har öppen mottagning på dagtid inne på hotel Sheraton. Han har dels lärt mig en hel del om ryggar men han har även utvecklat en stödprodukt som är bra som jag tänkte tipsa om.

När det gäller ont i ryggen så finns det smärtreceptorer i de yttre delarna men inte i de inre. Så om man sitter med en bra svank så gör det mindre ont. Om man sitter fel och svanken trycks utåt så ökar smärtan. Som en hjälp/påminnelse för att alltid ha en bra svank så kan man använda en stödkudde. Sotiris har utvecklat en kudde som kan fungera som stöd för både rygg och nacke. Den kan även packas ihop så den blir så liten så man kan ha den med sig överallt. Man kan även lägga den på plats och luta sig mot den och sen öppna en ventil och släppa ut luften och därmed få den till exakt rätt storlek som passar för stunden. Kudden heter Ergoplati. Den säljs på webben men finns även inne på en del apotekskedjor.
Ergoplati : smart ryggkudde och nackkudde

När det gäller värk i axel, arm av typen datorarm så är den första frågan man ska ställa sig "rör jag på armen?". Om man bara sitter vid sin dator och sen är man hemma på kvällen men man gör inga andra aktiviteter så kommer det inte att funka ett långt arbetsliv. Droppen urkolkar stenen. Tips är att sätta upp gummiband någonstans på jobbet (eller hemma) bakom en dörr etc. Kör 5 minuter övningar 2-3 ggr om dagen (fika/lunch etc) och ge musklerna det handlar om lite blodgenomflöde. Det räcker långt, jag lovar. Tråkigt? Ja, men bra.

Ont i nacken kan även bero på helt andra saker så jag hoppas ni förstår vad jag menar här ovan. Det här var inget läkarutlåtande utan ett tips för en viss typ av problem.

1
Bevaka tråden