Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur marginaljustera text så det funkar i alla webläsare?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad använder ni för kod för att marginaljustera text så det funkar i alla webläsare?

Jag får det inte att funka i Internet Explorer (Windows). I Safari och Firefox på Macen funkar det givetvis.

Kör följande i min CSS:

#text-body {
text-align : justify;
text-justify : inter-word;
}

Detta pga att jag läst på nätet att detta är vad Explorer kräver.

Det verkar dock inte som om det är denna kod Safari går på utan i första hand utan på justeringen jag har i tabellens cell.

<td align="justify">

Om dumma Explorer kunde vänsterjustera den marginaljusterade texten istf att mittcentrera den så kunde man kanske leva med problemet, men nu är det ytterst irriterande...

Någon som vet hur jag löser detta?

Visste inte att text-align:justify inte fungerar på IE, väl noterat.. marginal-justerat äger!

Är du säker på att css'en styr utseendet egentligen? Om safari går på det som står i td-taggen så kanske IE gör det med?

Jag har för mig att vad som står i taggarna går före vad som står i css-filen, många går ifrån att skriva saker i taggarna eftersom det blir jobbigare att underhålla.

Kanske om du tar bort align="justify" från taggen så ser du om css'et har någon effekt?

Tack för hjälpen att tänka. Med enbart <td> blir det vänsterjusterat i Safari och Firefox men fortfarande mittjusterat i Explorer 8 och 9 enligt IE NetRenderer. Verkar mao som om det bara är Explorer som tolkar denna kod från CSS-filen, men på fel sätt...?

Senast redigerat 2011-07-22 12:34

Det verkar som att du har hamnat på default-inställningen, i FF o Safari är default vänster och i IE centrerat.
Jag tror att det som gör det hela lite knepigt är att det är i en tabell du ska justera, att man kan behöva vara mer specifik då.

Har du testat att skriva #text-body td{} ? Ibland kan det vara bra att ha både hängslen och bälte.

Jag skulle satsa på att testa runt lite tills du vet vilken css som biter. (Jag brukar skriva text-transform:uppercase; så när det jag vill ändra är i caps då vet jag att jag har rätt selector)
Krångla inte till det med att skriva i både taggar och css-filen, det gör det bara svårt att underhålla och felsöka, i mitt tycke i vart fall.

Senast redigerat 2011-07-22 16:09

Eftersom ingenting ville bita så valde jag i slutändan att vänsterställa all text ... får se om man lyckas lösa detta vid ett senare tillfälle.

Kör du med någon CSS-reset? Inte alls dumt att nollställa allt i början av sin stylesheet.
Inte sällan får man ju också göra en egen sekundär CSS som tar hand om explorers alla egenheter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-28 23:32
Ursprungligen av eskimo:

Kör du med någon CSS-reset? Inte alls dumt att nollställa allt i början av sin stylesheet.
Inte sällan får man ju också göra en egen sekundär CSS som tar hand om explorers alla egenheter.

Jag tänkte precis i samma bana med css-reset. Där brukar de se till att alla webbläsare har vänsterjusterad text i tabellceller.
Använder du sedan, som klarabara påpekar, rätt css selector för att styla just de aktuella cellerna är det bara att köra "text-align : justify;" Det är nog inget problem med IE så länge man kör det med css och inte tveksamma stilattributer i html.

Kände inte till företeelsen CSS reset.

Brukar inte stila mina tabeller med CSS, men det kanske är dags att börja.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-29 22:39
Ursprungligen av Mutant:

Kände inte till företeelsen CSS reset.

Brukar inte stila mina tabeller med CSS, men det kanske är dags att börja.

Googlar du på det så ser du att det är ett rätt så vanligt standardknep i många sitebyggen.
En klassiker i fältet är Eric Meyers CSS Tools: Reset CSS

Tack, ska testa vid tillfälle!

1
Bevaka tråden