Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel Panic efter vila

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-29 11:15

Mina föräldrar har problem med sin iMac (i5-modellen om jag minns rätt; Snow Leopard 10.6.8). Direkt efter att iMacen väcks från vila (den vilan som startar av sig själv) möts man av en blå skärm där det — knappt synligt — går att se den ökända Kernel Panic-texten. Enligt dem har det bara varit såhär i ett par dagar (datorn har fungerat bra i något halvår nu), och det har kommit helt plötsligt utan att de har gjort något annorlunda.

I skrivande stund har jag inte all information om exakt vilken modell det är, men det kan jag ju fylla på med allt eftersom om det behövs för att kunna säga vad det är som är konstigt. Någon som känner igen sig? Hur ska man gå tillväga för att lösa det? Kan man felsöka om det är fel på hård- eller mjukvaran? Kan en installation av Lion fixa biffen?

  • Medlem
  • 2011-07-29 11:19

Det handlar oftast om antingen minnesfel, hårddiskfel eller logikkortsfel när du får kernel panic på det sättet. Datorn har ju fortfarande garanti, så det borde bara vara att lämna in den på AAC. Ring och snacka med Apple först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-29 11:32

Ett långskott, om de har en tidig version av flash installerad så kan det orsaka Kernel panic. Det var flera som råkade ut för det för något år sen på bland annat MBP. Då läste jag om det på MacRumors forum. Som sagt, ett långskott.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-29 11:40

Tack för svar! Hoppas på att det är något de (läs: pappa) kan åtgärda själva då det både är en lång bit till närmsta AAC och inte särskilt lätt att lämna ifrån datorn en längre tid. Men om inget annat fungerar får det bli så.

Ska kolla hur det är med flashen!

Ursprungligen av Adzam 1:

...Kan man felsöka om det är fel på hård- eller mjukvaran?...

För hårdvaran finns Apple Hardware Test. Instruktioner här:
Intel-baserade Mac-datorer: Använda Apple Hardware Test

Att felsöka mjukvaran är kanske inte lika lätt. En enkel liten test är att skapa en ny användare på datorn, för att se om problemet uppstår även där. Om det är felfritt för den nya användaren, så kan det vara något i den gamla användarens inställningar som har blivit korrupt.

Ursprungligen av Adzam 1:

...Kan en installation av Lion fixa biffen?...

Omöjligt att säga. Det beror ju på om problemet är hårdvaru- eller mjukvarurelaterat.

Om du testar detta, ta en fullständig backup på nuvarande system först.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-29 14:59

Vi testade med Lion (självklart med en backup som... backup! ) men problemet kvarstår.

Här diskuteras samma problem:

https://discussions.apple.com/thread/3142452?start=15&tstart=0

Så jag antar att man får avvakta och se hur det utvecklar sig där. 10.6.8 (och 10.7) är ju trots allt så pass nya att en lösning kanske kommer i och med 10.7.1. När jag läser tråden får jag känslan av att det inte hittas några hårdvarufel – varken av användarna själva eller Apples folk. Nu är det ju inte så att alla har detta problem, men att det ändå är fler än en pekar kanske på att det är något fel som kan åtgärdas med en uppdatering?

  • Medlem
  • 2011-07-29 15:11
Ursprungligen av Adzam 1:

Vi testade med Lion (självklart med en backup som... backup! ) men problemet kvarstår.

Här diskuteras samma problem:

https://discussions.apple.com/thread/3142452?start=15&tstart=0

Så jag antar att man får avvakta och se hur det utvecklar sig där. 10.6.8 (och 10.7) är ju trots allt så pass nya att en lösning kanske kommer i och med 10.7.1. När jag läser tråden får jag känslan av att det inte hittas några hårdvarufel – varken av användarna själva eller Apples folk. Nu är det ju inte så att alla har detta problem, men att det ändå är fler än en pekar kanske på att det är något fel som kan åtgärdas med en uppdatering?

Spara tid och lämna in den istället. Servicekillarna är experter på detta och har dessutom bättre diagnosmetoder än vad man själv kan åstadkomma. Då får du ju även svart på vitt vad som var felet. Har du provat två OS, och felet bara kom plötsligt, så hade ju inte jag gått och väntat på att en Lionuppdatering skulle lösa problemet.

Senast redigerat 2011-07-29 15:32
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-29 17:59
Ursprungligen av Korsriddaren:

Spara tid och lämna in den istället. Servicekillarna är experter på detta och har dessutom bättre diagnosmetoder än vad man själv kan åstadkomma. Då får du ju även svart på vitt vad som var felet. Har du provat två OS, och felet bara kom plötsligt, så hade ju inte jag gått och väntat på att en Lionuppdatering skulle lösa problemet.

Grejen är mest att det inte så enkelt att på ett par minuter åka in och lämna den; det handlar snarare om en halvtimme tur och retur (plus att klara sig utan datorn ett tag). Om det fortsätter får man ju självklart åka in med den, men som det är nu kan de lika gärna låta det vara, stänga av den ibland istället för att sätta den i vila.

Visserligen är det två OS, men 10.6.8 kom ju så nyss att de kanske inte hunnit att åtgärda problemet i första utgåvan av Lion. Det plus att folk som upplevt samma problem har kunnat lösa det genom att gå tillbaka till 10.6.7 ökar ju chansen att det faktiskt handlar om något strul med OS:t snarare än hårdvarufel.

Pappa körde en koll på hårdvaran och inget verkade vara konstigt (antar att han vet vad han sysslar med då han är oändligt mer van vid datorer än vad jag är!), men jag tvivlar inte på att servicekillarna/tjejerna kan hitta saker man själv inte hittar!

Har du försökt med en så enkel grej som säker uppstart ( håll ner skifttangenten under uppstart ). Det behöver inte alls vara hårdvara som orsakar kernel-panic. Titta också i kernel panic loggen om du får i gång den med säker uppstart, där brukar det stå om än lite svårläsligt ibland, vad som är orsaken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-29 17:59
Ursprungligen av panther:

Har du försökt med en så enkel grej som säker uppstart ( håll ner skifttangenten under uppstart ). Det behöver inte alls vara hårdvara som orsakar kernel-panic. Titta också i kernel panic loggen om du får i gång den med säker uppstart, där brukar det stå om än lite svårläsligt ibland, vad som är orsaken.

Ska vidarebefodra det. Är det något som löser problem eller visar det bara vad som kan vara fel?

Ursprungligen av Adzam 1:

Ska vidarebefodra det. Är det något som löser problem eller visar det bara vad som kan vara fel?

Nej, det löser inget problem men du startar utan 'startobjekt' som kan vara orsak till kernel-panic. Och kan som sagt kolla av loggen vad som står där.
Här är en sida med kortkommandon som kan vara bra att ha, lite gammal snart, men lite fundamentala startkommandon som alltid kommer till behov: Mac OS X 10.5 Help: Kortkommandon för start av datorn

1
Bevaka tråden